ederland kan maar beter een park worden Sporen van het spoor (4): 's-Heerenhoek - Goes Peter Maas Levien de Putter, Zeeuws-Vlaming van geboorte, is archi tect. Hij staat voor duurzaam bouwen en landschappelij ke inpassing. Met hem doen we het laatste traject van het vroegere bietenspooor van 's-Heerenhoek terug naar Goes. Hoe ziet de Zak eruit in de ogen van een architect die natuur en milieu hoog in het vaandel heeft? Architect Levien de Putter: "Waarom vasthouden aan een historisch beeld?" Foto: Jaap Wolterbeek. We hebben elkaar nog maar net ontmoet of het onvermijdelijke lobieltje gaat af. Een kort gesprek volgt a het gaat onder andere over een boom. :vien wil dat de betreffende boom goed e ruimte krijgt. Die moet nog vele jaren leekunncn en al die jaren voor een groe- e uitstraling zorgen. Zou dit in scène ïzet zijn? Een mens kan natuurlijk ook te :hterdochtig zijn. vien volgt in elk geval niet altijd de baande paden. Hij geeft een voorbeeld: 'ropisch hardhout was op een gegeven oment uit den boze. Dus adviseer ik dere houtsoorten die meer verant woord zouden zijn. Maar al na een paar jaar moesten er allerlei kunstharsen aan te pas komen om de gaten te vullen. Dan ben je dus toch niet zo goed bezig. Dan is tropisch hardhout dat op een duurzame wijze geteeld en geoogst wordt heel wat beter. En misschien zijn zelfs kunststof kozijnen nog wel het beste voor het milieu, want vlak al dat schilderwerk niet uit. Wees dus altijd kritisch en neem nooit zomaar vanzelfsprekendheden aan. Voor mij is duurzaam bouwen toch vooral ervoor zorgen dat het gebouw lang mee kan. Je moet bouwen voor de toekomst. Gebouwen moeten van functie kunnen 11 WANTIJ Juli '05 veranderen. Zo moet een huis 'levens- loopbestendig' zijn. Als de mensen die er wonen ouder worden, moeten ze mis schien ook wel met een rolstoel uit de voeten kunnen." Nieuwe functies, nieuwe tijden We komen langs een nieuwe boerderij waarbij veel aandacht besteed is aan de vormgeving en landschappelijke inpas sing. Maar Levien is resoluut: "Dit is dus helemaal niks! Het is hinken op twee gedachten; vlees noch vis. Het lijkt op een historisch verantwoord bouwwerk, maar is het beslist niet. Het enige wat er op lijkt zijn de kleuren van de schuur. Zwarte wanden en een rood dak, maar de vorm en zeker ook het gebruikte materiaal zijn totaal anders. Waarom zou je vasthouden aan zo'n historisch beeld? In de loop der tijden zijn er altijd verschillende stijlen geweest, dus waarom gebruiken we nu de boerderij uit pakweg 1850 als referentie? Waarom niet die van 1950 of die van 1700?" Hij is het er wel mee eens dat nieuwe gebouwen een verantwoorde architectuur moeten hebben. Ze mogen het landschap geen geweld aandoen, maar de uitdaging zit juist in het creëren van iets nieuws. "Deze boerderij heeft een andere functie dan de hoeve die model stond. Dat is niet logisch. Nieuwe functies, nieuwe tijden, dus ook nieuwe gebouwen. Laat eens een prijsvraag uitschrijven. Ontwerp nieuwe vormen die in het Zeeuwse polderland schap passen. Bedenk een schuur die bij de boer past en bij het landschap. Je zou 'historiserend' bezig mogen zijn, maar doe het dan goed. Het moet dan een exac te kopie zijn van hoe het vroeger was. In dat geval zul je het landschap zeker geen geweld aandoen, maar voor mij is het onduidelijk waarom je dat zou doen." Levien levert opnieuw een kritische noot: "Heb je enig idee hoeveel meer energie zo n zwarte damwandloods kost wanneer je binnenin koelcellen hebt staan?" De vraag blijft onbeantwoord maar blijft gedurende de rest van onze tocht hard nekkig knagen. "Waarom halen we die punt niet van dat dak af, die hoogte heeft die boer immers helemaal niet nodig. Maak er een plat dak van, maak er een vegetatiedak van." Heinkenszand is geen stad Een eindje verderop komen we langs de nieuwbouw van Heinkenszand. Links hoge huizen die als palissaden opdoemen. Rechts de polders van de Zak van Zuid- Beveland. Er is een geluidswal aangelegd,

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2005 | | pagina 11