Bedenk een schuur die bij de boer past en bij het landschap. wel eens een beetje mot gehad met de ZMF toen ik het idee opperde om meer het Belgische systeem toe te passen. Gewoon een hele strook langs zo'n auto snelweg reserveren als bedrijventerrein. Een lint van bedrijvigheid door het land schap. Waar het mij om gaat is: probeer je het eens voor te stellen! Alles concentre ren in deze zone. De directe omgeving van zo'n weg is nu toch eenmaal verpest. Op deze manier fungeren de gebouwen als buffer naar alles wat daar achter gele gen is. En wat ligt er dan achter? Heel véél landschap! Een gemeente kan best wel wat doen om dit soort bedrijventerreinen aantrekkelijker te maken. Zo te zien is hier alleen de maximale bouwhoogte voorgeschreven. Maar in Etten-Leur bij voorbeeld was er maar één regel. Alles moest grijs van kleur zijn en dat had een heel rustgevend effect. Deze rommelige, opeengestapelde gebouwen zijn dat niet. Je zou bedrijven ook moeten verplichten om lid te worden van een soort van ver eniging van eigenaren. Een vereniging die onder andere zorg draagt voor het beheer en onderhoud van de omgeving en de landschappelijke inpassing. Dat pleit ook voor minder, maar wel grootschaligere bedrijfsterreinen. Want zoals het nu gaat, is het natuurlijk buitengewoon knullig. Ieder dorp heeft zowat zijn eigen bedrijfs terrein. Een beter pleidooi om van Zeeland dan maar gewoon één gemeente te maken kun je niet bedenken." Duurzaamheid is voor Levien de Putter meer dan alleen materiaal keuze: "Een particulier die in duurzaamheid wil investeren, moet tot nu toe wel heel idealis tisch zijn. Het kan pas echt van de grond komen als de energie prijzen omhoog gaan. Of wanneer de overheid, veel meer dan nu het geval is, duurzaam bouwen stimuleert" Peter Maas is lid van de Wantijredactie. Lint van bedrijvigheid Op de A58 buldert het verkeer. Langs de zuidkant ligt een bedrijventerrein. "Ik heb maar de visuele invloed van de huizen op het landschap wordt er niet door verzacht. "Hier is gebouwd als was het een stad. Heinkenszand is een dorp en ontleent juist daar zijn identiteit aan. Dit is te grootschalig, te hoog, te dominant, te onbescheiden. Een dorp als Heinkenszand moet veel voorzichtiger zijn met uitbrei ding. In dit geval zou ik werken met veel rustigere kleuren, niet die hardrode bak steen, maar iets veel donkerder, zwart misschien zelfs. En vooral: de hoogte moet anders. Voor de buitenrand van een dorp zou je heel goed kunnen voorschrij ven dat er slechts één bouwlaag mag wor den toegepast. Je krijgt dan een veel zach tere overgang naar het landschap. En wat zou je ervan zeggen om veel meer ruimte open te laten tussen de huizen onderling? Natuurlijk kost dat meer ruimte, maar misschien zou het maar beter zijn om heel Nederland voortaan als een groot park te beschouwen." Even probeer ik nog om een maximum te stellen aan het toegesta ne bouwvolume bij nieuwbouw, de ruimte in Nederland immers is schaars, maar dan word ik door Levien al vlug als 'commu nist' neergesabeld. 12 WANTIJ Juli '05

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2005 | | pagina 12