Wandelen van station naar station
Wandelen en fietsen door de Zak van Zuid-Beveland
Enkele jaren geleden schreef de Zeeuwse Milieufederatie een wedstrijd uit voor
het beste groene idee: de Zeeland Mooi en Fvitaalprijs. Het idee van dhr. C. P. de
Putter uit Renkum werd als beste uitgekozen. Hij omschreef zijn idee als volgt:
"Oude spoorlijn Goes-Oudelande-Borssele asfalteren en openstellen voor fietsers.
De oude spoorlijn hergebruiken zodat de fietser dichter bij de natuur kan komen
op plaatsen waar geen autoverkeer de rust verstoort."
Sporen van het spoor
Zijn idee is niet letterlijk uitgevoerd maar omgezet in een wandelroute van 56 km
door de Zak van Zuid-Beveland. De route is voor het grootste deel ook prima op de
fiets te doen. Een deel van de redactie trok de wandelschoenen aan, een ander
deel pakte de fiets om van "Sporen van het spoor" in deze Wantij verslag te doen.
Gaandeweg ontstond een themanummer over de Zak van Zuid-Beveland, één van
onze Nationale Landschappen.
Sporen van het spoor (1): Goes - Langeweegje
Willem de Weert
in Zeeland en voor verbetering van deze
route. Wat betreft het eerste stuk van de
route, blijft het lastig direct langs het
spoor te lopen dat door de stoomtrein
gebruikt wordt: dat geeft problemen met
de veiligheid. Op het verlaten stuk spoor
lijn tussen Hoedekenskerke en Oudelande
heb je met pacht- en eigendomsrechten te
maken. In het westen van de Zak zijn
stukken van het oude bietenspoor verd-
De route begint op het station in Goes. Na u>at gepuzzel
om de stad uit te komen loop je, soms langs het spoor,
maar vaak de spoorlijn kruisend, de Zak in (zie de kaart
op blz. 5 Tegen het decor van het heggenlandschap bij
I Nisse wandel je naar de Zwaakse Weel bij 's-
I Gravenpolder. Wij liepen tot het stationnetje van de
stoomtrein in Langeweegje (10 km).
Ik liep dat stuk in gezelschap van
Melissa Ernst en Mariska van
Nieuwenhuijzen. Melissa is mede-
werkster duurzaam platteland bij de
ZSlF. Zij werkte de route uit samen met
dê VW en de gemeente Borsele. Melissa
zegt dat het uitvoeren van het oorspron
kelijke idee van dhr. De Putter (zie kader)
t® nu toe niet mogelijk is: "Fietspaden
aanleggen is duur. Dus werd het wande
len De wandeling voert soms over oude
spoordijkjes, maar grotendeels over
wegen in de buurt van het spoor."
Vergoeding grondeigenaren
Voor Melissa is het project dus nog niet
helemaal af: "De route zou op meer
plaatsen direct langs het spoor moeten
lopen of over boerenland moeten gaan.
Dan wandel je minder over asfalt en door
gaande wegen dan nu het geval is. Het is
echter lastig dat er nog geen subsidiepotje
is om grondeigenaren een vergoeding te
geven voor het openstellen van hun land
en voor het beheer van het pad. Maar er
komen steeds meer geluiden bij de pro
vincie om hieraan tegemoet te komen.
Ambtenaren zijn bezig een plan te maken.
Dat biedt kansen voor recreatief wandelen
Mariska van Nieuwenhuijzen (links)
en Melissa Ernst (rechts).
Foto: Willem de Weert.
3 WANTIJ Juli '05