Wandelen van station naar station Wandelen en fietsen door de Zak van Zuid-Beveland Enkele jaren geleden schreef de Zeeuwse Milieufederatie een wedstrijd uit voor het beste groene idee: de Zeeland Mooi en Fvitaalprijs. Het idee van dhr. C. P. de Putter uit Renkum werd als beste uitgekozen. Hij omschreef zijn idee als volgt: "Oude spoorlijn Goes-Oudelande-Borssele asfalteren en openstellen voor fietsers. De oude spoorlijn hergebruiken zodat de fietser dichter bij de natuur kan komen op plaatsen waar geen autoverkeer de rust verstoort." Sporen van het spoor Zijn idee is niet letterlijk uitgevoerd maar omgezet in een wandelroute van 56 km door de Zak van Zuid-Beveland. De route is voor het grootste deel ook prima op de fiets te doen. Een deel van de redactie trok de wandelschoenen aan, een ander deel pakte de fiets om van "Sporen van het spoor" in deze Wantij verslag te doen. Gaandeweg ontstond een themanummer over de Zak van Zuid-Beveland, één van onze Nationale Landschappen. Sporen van het spoor (1): Goes - Langeweegje Willem de Weert in Zeeland en voor verbetering van deze route. Wat betreft het eerste stuk van de route, blijft het lastig direct langs het spoor te lopen dat door de stoomtrein gebruikt wordt: dat geeft problemen met de veiligheid. Op het verlaten stuk spoor lijn tussen Hoedekenskerke en Oudelande heb je met pacht- en eigendomsrechten te maken. In het westen van de Zak zijn stukken van het oude bietenspoor verd- De route begint op het station in Goes. Na u>at gepuzzel om de stad uit te komen loop je, soms langs het spoor, maar vaak de spoorlijn kruisend, de Zak in (zie de kaart op blz. 5 Tegen het decor van het heggenlandschap bij I Nisse wandel je naar de Zwaakse Weel bij 's- I Gravenpolder. Wij liepen tot het stationnetje van de stoomtrein in Langeweegje (10 km). Ik liep dat stuk in gezelschap van Melissa Ernst en Mariska van Nieuwenhuijzen. Melissa is mede- werkster duurzaam platteland bij de ZSlF. Zij werkte de route uit samen met dê VW en de gemeente Borsele. Melissa zegt dat het uitvoeren van het oorspron kelijke idee van dhr. De Putter (zie kader) t® nu toe niet mogelijk is: "Fietspaden aanleggen is duur. Dus werd het wande len De wandeling voert soms over oude spoordijkjes, maar grotendeels over wegen in de buurt van het spoor." Vergoeding grondeigenaren Voor Melissa is het project dus nog niet helemaal af: "De route zou op meer plaatsen direct langs het spoor moeten lopen of over boerenland moeten gaan. Dan wandel je minder over asfalt en door gaande wegen dan nu het geval is. Het is echter lastig dat er nog geen subsidiepotje is om grondeigenaren een vergoeding te geven voor het openstellen van hun land en voor het beheer van het pad. Maar er komen steeds meer geluiden bij de pro vincie om hieraan tegemoet te komen. Ambtenaren zijn bezig een plan te maken. Dat biedt kansen voor recreatief wandelen Mariska van Nieuwenhuijzen (links) en Melissa Ernst (rechts). Foto: Willem de Weert. 3 WANTIJ Juli '05

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2005 | | pagina 3