Besluit Luchtkwaliteit doet veel stof opwaaien Handhaving Jan-Eelco Dijk "De milieubeweging zet Nederland op slot met haar korenwolf", was enkele jaren geleden een kreet van wan hopige projectontwikkelaars. Met succes hielden natuur- clubs projecten tegen met een beroep op de Habitatrichtlijn. Intussen is er een nieuw onderwerp dat roet in het eten van de plannenmakers gooit: de lucht kwaliteit. Ook in Zeeland is het onderwerp 0 actueel, bijvoorbeeld bij de N57 of bij de bouw van een winkelcentrum en appartementen in Arnemuiden. Nu wordt er minder schamper over de bezwa ren van milieuclubs gepraat dan bij de korenwolf. Het gaat immers over de gezondheid van ons allemaal. Europa stelt de norm Luchtkwaliteit heeft met de korenwolf van destijds één ding gemeen: Europa stelt de norm. In het geval van de lucht heeft de Europese Unie grenswaarden voor bepaal de stoffen opgenomen. Eén daarvan is fijn stof: een verzamelnaam voor deeltjes in de lucht, bijvoorbeeld roetdeeltjes in uit laatgassen. In het Besluit Luchtkwaliteit dat de staatssecretaris van milieu op grond van Europese richtlijnen heeft gemaakt, zijn voor fijn stof grenswaarden opgenomen, waaraan ons land sinds 1 januari 2005 moet voldoen. Er is een grenswaarde van 40 microgram/m3 als gemiddelde voor het hele jaar, en er is een grenswaarde van 50 microgram/m3 als gemiddelde per etmaal. Die laatste norm mag niet meer dan 35 keer per kalenderjaar worden overschreden. Strijd met de grenswaarden Het probleem zit vooral in de etmaalwaar- de van 50 microgram/m3. Die wordt eigenlijk overal in Nederland nu al meer dan 35 dagen per jaar overschreden. Projecten die tot een toename van de uit stoot van fijn stof leiden, kunnen niet worden toegestaan wegens strijd met de grenswaarden van het Besluit Luchtkwaliteit. Dat geldt bijvoorbeeld voor de aanleg van een weg die tot extra verkeer leidt. De rechter heeft intussen duidelijk gemaakt dat met luchtkwaliteit niet valt te spotten. Aanvankelijk sneuvelden veel bouwplannen omdat gemeenten hélemaal geen onderzoek hadden gedaan naar de gevolgen van een vergunning voor fijn stof. Ze vonden namelijk dat alleen de rijksoverheid die verplichting had. Later vernietigde de rechter besluiten omdat projecten tot een toename van de uitstoot van fijn stof leidden, zonder dat gemeen tebesturen plannen hadden gemaakt om de extra uitstoot te compenseren. Nieuwe wet Naar aanleiding van alle commotie is onlangs het Besluit Luchtkwaliteit 2005 genomen. In deze nieuwe wet zijn een paar nuances opgenomen, al blijft de harde grenswaarde gewoon gelden. Een beperkte toename in de concentratie fijn stof wordt toegestaan, als tegelijkertijd maatregelen worden genomen, waardoor de luchtkwaliteit verbetert. Zo kan een gemeente tot verbreding van een weg besluiten, als tegelijkertijd de maximum snelheid wordt verlaagd. Vrachtwagens door centrum Arnemuiden Foto: Jaap Wolterbeek Winkelcentrum Arnemuiden In de procedure waarbij de gemeente in Arnemuiden een winkelcentrum wil reali seren, merkten B en W op dat verslechte ring van de luchtkwaliteit gecompenseerd kan worden door een nieuwe ontsluiting van de recreatiegebieden aan het Veerse Meer, waardoor auto's niet meer door Arnemuiden hoeven te rijden. Eén van die maatregelen is een extra afrit op de A58. Omwonenden menen dat die maatregel allerminst verzekerd is, alleen al omdat Rijkswaterstaat liever geen extra afritten heeft. In zo n geval kun je toch moeilijk van een reëel uitzicht op compensatie spreken. Beleidsmakers blijven nog wel even zweten op de luchtkwaliteit. De problematiek is weerbarstig. De rechter verlangt van gemeen ten dat ze uiterst inventief en zorgvuldig te werk gaan Jan-Eelco Dijk is advocaat bij Vest Advocaten (voorheen het Bureau voor Rechtshulp Zuid-Holland Zuid). Hij ver leent in samenwerking met de ZMF juridische bijstand aan mensen die kampen met milieuproblemen. 12 WANTIJ Oktober'05

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2005 | | pagina 12