V Lage prijzen niet altijd eerlijk KUYiCHI Gerda Spaander Duurzaamheid omvat naast 'zorg voor een goed milieu ook 'eerlijk delenMeestal gaat het in deze rubriek over provincie aan op hun (in)koopgedrag. Mede daardoor drinken veel Zeeuwse ambtenaren Max Havelaar-koffie en thee en hebben ze menig kerstpakket uit de Wereldwinkel gekregen. Op het ogenblik probeert COS de gemeenten zover te krij gen dat ze hun werknemers die dienstkle- Wie boodschappen doet, let er in de eerste plaats op of het product naar zijn zin is. Is het lekker, mooi, bruik baar en kost het niet te veel? Voor de meeste mensen zijn lage prijzen daarbij extra aantrekkelijk. Zij doen goede zaken nu in de supermarkten een prijzenslag woedt. Vooral de grote Duitse discounters trekken steeds meer klanten. Keerzijde Die lage consumentenprijs heeft natuur lijk zijn keerzijde. Als een product weinig kost, is er weinig ruimte voor een goed loon en goede arbeidsomstandigheden voor degenen die er aan werken. Dat speelt zowel in de supermarkten zelf waar de laatste jaren al 35.000 arbeidsplaatsen zijn verdwenen, als verder terug in de keten. Kenden we al het verschijnsel dat mensen in de derde wereld van honger lonen moeten rondkomen, ook Neder landse boeren verkopen hun producten tegenwoordig soms onder de kostprijs. Dat lijkt onderhand normaal, maar is het niet. Goedkope productie laat ook weinig ruimte voor dierenwelzijn en aandacht voor milieu en landschap. Door de prij zenslag is bijvoorbeeld het gemiddeld aan tal biologische producten in supermark ten gedaald met 12 ten opzichte van 2004. Eerlijke kleding Peter van Vooren, directeur van COS Zeeland (provinciaal centrum voor inter nationale samenwerking) vindt het jam mer dat mensen wel geld over hebben voor mobiele telefoons en LCD-tv's, maar veel minder voor eerlijk betaalde produc ten. Het COS richt zich niet tot consumen ten, maar spreekt wel gemeenten en de ding dragen, voorzien van 'eerlijke' over alls, uniformen en andere bedrijfskleding. T-shirts Toen het COS voor de actie "Fiets naar je werk" een order van een paar duizend t-shirts plaatste, werd de leverancier gevraagd om te zoeken naar verantwoord geproduceerde shirts. Dat was voor de leverancier geen gangbare opdracht. Het kostte hem de nodige moeite, maar geluk kig kreeg hij er plezier in en kwam uitein delijk met "eerlijke" T-shirts uit Portugal. Hetzelfde gebeurde met de witte pols bandjes die het COS in het kader van White Band Day (tegen armoede in de wereld) verspreidt. Peter van Vooren vindt de keuze die con sumenten maken voor een eerlijk pro duct, zeker zo belangrijk als ontwikke lingshulp. "Bedrijven zijn zeer gevoelig voor hun goede naam. Toen C&A in het nieuws kwam in verband met kin derarbeid, hebben ze daar wel degelijk wat aan gedaan. Er zijn nu bedrijven zoals H&M en Nokia die ongevraagd verant woording afleggen over de manier waarop hun producten tot stand komen" Gerda Spaander is lid van de Wantijredactie. dat eerste aspect van duurzaamheid, deze keer komt het eerlijk delen aan de orde. 'Eerlijke' spijkerbroeken van Kuyichi, een initiatief van Solidaridad. Foto: Jaap Wolterbeek. 14 WANTIJ December '05

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2005 | | pagina 18