caanse
Mexico
daëen
£399
blijf
en verblijf
ver
\Je
rtrek
rriber
P-P
Ik word
regelmatig
aangenaam
verrast
door
sommige
captains of
industry
kets. Op een vliegticket wordt geen btw
geheven en op vliegtuigkerosine zit geen
accijns. De luchtvaart is buiten het Kyoto-
protocol gebleven. De gemiddelde consu
ment vindt het heerlijk!"
Terreinwagens
"Hen ander voorbeeld van een uitwas is
het accepteren van luxe terreinwagens
(SUV's). Deze auto's zijn gemaakt om op
ruw terrein te rijden, maar je ziet ze
steeds meer op de weg, zelfs in de bin
nensteden. Veel automerken hebben één
of meer van deze modellen in hun assorti
ment. Ze slurpen brandstof, vervuilen
twee maal zo veel als een gemiddelde
auto en zijn een gevaar voor zwakkere
weggebruikers. In de Europese Unie is
met veel worsteling met de industrie de
afspraak gemaakt dat de C02-uitstoot van
auto's gefaseerd omlaag gaat. Maar deze
afspraak is veel te vrijblijvend en geldt
voor de gemiddelde auto. De EU en de
nationale regeringen laten de auto-indus
trie met de terreinwagen haar gang gaan.
Een kwart van de consumenten heeft
intussen interesse in zo'n ding. De consu
menten maken gretig gebruik van de
ruimte die de overheid de industrie
biedt."
Kloof
"Hoe de kloof tussen weten en doen te
overbruggen? Mensen weten best hoe het
zit. Ze zijn geschokt door publicaties in
de media van satellietfoto's van de lucht
vervuiling boven ons land en het aantal
mensen dat hierdoor eerder sterft. Maar
de reden om weinig of niets te doen zit
'm in het zogenaamde sociale dilemma.
Als mijn buren wel vliegen, waarom zou ik
dan mezelf te kort doen? We zijn allemaal
op zoek naar ontplooiing en behoeftebe
vrediging. We verleggen graag onze gren
zen en spiegelen ons het liefst aan de
omgeving. Waarom zou ik geen platte
plasma-tv en verre vliegreizen mogen, ook
al vreten die energie, en mijn buren wel?
Je moet bijna een psycholoog zijn om dat
te verklaren. De mens is een roofdier: we
willen de mooiste prooi en niet onder
doen voor een ander. Maar we zijn ook
kuddedieren en doen vooral wat anderen
doen."
Communicatie
"Omdat de mens slappe benen heeft,
moet de overheid consequent zijn en dui
"De gemiddelde consument vindt goedkoop vliegen prachtig."
delijke doelen stellen. Een jojobeleid zet
geen zoden aan de dijk. Het voorbeeld
daarvan is de subsidie op zonnepanelen
en zonnecollectoren. In de paar jaar dat
daar subsidie op zat, kwam er schot in.
Toen de subsidie een succes bleek, schafte
de overheid die af omdat ze te veel geld
kostte. Funest! De regering moet niet in
perioden van vier jaar denken, van verkie
zing tot verkiezing, maar generaties voor
uit. Maar het feit dat er om de vier jaar
verkiezingen zijn, geeft natuurlijk span
ning. Daarom is communicatie zo wezen
lijk. Met communicatie kweek je draag
vlak. Politici maken de burgers onvoldoen
de duidelijk dat duurzame ontwikkeling
noodzakelijk is om op deze planeet te
overleven. De politiek leeft te veel bij de
waan van de dag. Het spaarloon wordt
vrijgemaakt om de consumptie te stimule
ren. Waar besteedt de consument dat aan?
Aan een vliegreis of aan een duurzaam
product? De overheid doet niets om dat
laatste te stimuleren.
Bedrijfsleven
Politici denken nog te veel in oude, ach
terhaalde concepten die diep uit de vorige
eeuw stammen. Dat model is moeilijk los
te laten omdat het ons welvaart heeft
gebracht. We houden te lang vast aan
oplossingen waarvan we weten dat ze in
het verleden altijd hebben gewerkt, zelfs
als de omstandigheden ingrijpend veran
deren. Het ontbreekt aan lange termijn
denken en aan systeemdenken, ook in het
bedrijfsleven. Er heerst angst, onzekerheid
4 WANTIJ December '05