'Moraliseren werkt niet' Worstelen met duurzaamheid Hogeschool Zeeland geeft duurzaamheid een plaats Jan Moekotte Paul Vader en Jouke Heringa zijn docent duurzaam heid aan de Hogeschool Zeeland. Ze ontwikkelen les materiaal in het Engels, geven les in het Engels. Ze praten over sustainable development en minors, over people, planet and profit. Lezer, haak niet af u krijgt het uitgelegd. Docenten Paul Vader en Jouke Heringa will duurzaamheid een vaste plaats geven in het ondera aan de Hogeschool Zeeland. FotoJaap Wolterbe. dDe Hogeschool Zeeland (HZ) kent sinds 2000 een lectoraat Duurzaamheid, dat in 2003 werd omgevormd tot het Centrum voor Duurzaamheid en Water. De drie p's Paul Vader is opgeleid tot bioloog in Amsterdam, zijn collega Jouke Heringa idem in Utrecht. Ze werken een groot deel van de dag tus sen vier muren. Zijn ze niet wat al te ver afgedwaald van de bloemen en de bijtjes? Nee, zo te zien hebben ze zichtbaar ple zier in hun werk. Vraag Vader naar zijn vak en hij zegt zonder nadenken: "Docent, docent watermanagement." Heringa aar zelt: "Een van mijn kinderen zou zeggen pappa weet alles over water." Vader en Heringa leggen uit dat de Hogeschool het begrip duurzaamheid een vaste plaats wil geven in de verschillende beroepsopleidingen. Duurzaamheid is meer dan het 'oude' begrip milieubewust zijn. "Bij duurzaamheid denken we nu vooral aan de drie p's van people, planet en profit. Om duurzaamheid te bereiken is een balans nodig tussen milieudruk, sociale rechtvaardigheid en economische groei." Akelig stil Over duurzaamheid beginnen kan bij bouwkunde en waterbeheer makkelijker dan bij de opleiding tot leraar of welzijns werker. Toch werden, in gemengde groe pen, de afgelopen drie jaar alle eerstejaars verplicht een week lang aan het thema duurzaamheid te werken. Vader: "Die opzet hebben we losgelatenHeringa: "Het werd soms toch akelig stil als we tweedejaars vroegen wat duurzaamheid ook weer was. We verwachten nu dat er meer beklijft als we het onderwerp heel het jaar door aan de orde stellen." Moraliseren werkt niet Paul Vader is net klaar met het maken van lesmateriaal voor een 'minor' (een bijvak van een half jaar) over 'duurzame ontwik keling en innovatie'. In de nieuwe studie- opzet kan elke student dat bijvak volgen omdat ze een half jaar vrije studieruimte hebben. De afgelopen jaren gaf hij sustai nable development' (duurzame ontwikke ling) als keuzevak. Houdt hij zijn studen ten voor dat het roer drastisch om moet? Vader: "Nee. Ik ga niet moraliseren, dat werkt averechts. Ik draag feiten aan, houd ze een spiegel voor." Ideaalbeeld Beiden werken onder meer met de methode Duurzame Technologische Ontwikkeling (DTO). Met behulp daarvan wordt een toekomstschets gemaakt en wordt op creatieve wijze gezocht naar duurzame oplossingen. Heringa: "We vra gen de studenten een ideaalbeeld te bedenken. Hoe wil je dat een bepaald stukje van de wereld er over 30 of 40 jaar uit ziet? Dan redeneren we terug, beden ken we wat nu nodig is om dat doel te bereiken." Milieupessimisten verwachten dat over twintig jaar van het groene hart en de blauwe oase bitter weinig over is. Heringa is minder pessimistisch: "Door die DTO-methode zie ik bij veel jonge mensen een streven naar een betere wereld. Niet alleen bij studenten trou wens, wij hadden onlangs de Statenleden op werkbezoek. Die hebben we ook vol gens DTO aan het werk gezet. "We vroegen hoe Zeeland er over honderd jaar uit zou moeten zien. Ook de Statenleden kozen, los van partijpolitiek, voor duurzame oplossingen" Hogeschool zelf niet zo duurzaam Terwijl de Hogeschool Zeeland het begrip duurzaamheid in theorie promoot, vinden de docenten Vader en Heringa dat in en rondom het gebouw daarvan wel wat meer in praktijk gebracht mag worden. "We denken aan de catering, de snacks, de blikjescultuur. Een onbespoten appel is niet te krijgen. Lampen blijven branden, computers worden niet uitgezet. Zelfs stu denten klagen over het enorme papierver- bruik." Jan Moekotte is lid van de Wantijredactie. 10 WANTIJ December '05

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2005 | | pagina 10