caanse Mexico daëen £399 blijf en verblijf ver \Je rtrek rriber P-P Ik word regelmatig aangenaam verrast door sommige captains of industry kets. Op een vliegticket wordt geen btw geheven en op vliegtuigkerosine zit geen accijns. De luchtvaart is buiten het Kyoto- protocol gebleven. De gemiddelde consu ment vindt het heerlijk!" Terreinwagens "Hen ander voorbeeld van een uitwas is het accepteren van luxe terreinwagens (SUV's). Deze auto's zijn gemaakt om op ruw terrein te rijden, maar je ziet ze steeds meer op de weg, zelfs in de bin nensteden. Veel automerken hebben één of meer van deze modellen in hun assorti ment. Ze slurpen brandstof, vervuilen twee maal zo veel als een gemiddelde auto en zijn een gevaar voor zwakkere weggebruikers. In de Europese Unie is met veel worsteling met de industrie de afspraak gemaakt dat de C02-uitstoot van auto's gefaseerd omlaag gaat. Maar deze afspraak is veel te vrijblijvend en geldt voor de gemiddelde auto. De EU en de nationale regeringen laten de auto-indus trie met de terreinwagen haar gang gaan. Een kwart van de consumenten heeft intussen interesse in zo'n ding. De consu menten maken gretig gebruik van de ruimte die de overheid de industrie biedt." Kloof "Hoe de kloof tussen weten en doen te overbruggen? Mensen weten best hoe het zit. Ze zijn geschokt door publicaties in de media van satellietfoto's van de lucht vervuiling boven ons land en het aantal mensen dat hierdoor eerder sterft. Maar de reden om weinig of niets te doen zit 'm in het zogenaamde sociale dilemma. Als mijn buren wel vliegen, waarom zou ik dan mezelf te kort doen? We zijn allemaal op zoek naar ontplooiing en behoeftebe vrediging. We verleggen graag onze gren zen en spiegelen ons het liefst aan de omgeving. Waarom zou ik geen platte plasma-tv en verre vliegreizen mogen, ook al vreten die energie, en mijn buren wel? Je moet bijna een psycholoog zijn om dat te verklaren. De mens is een roofdier: we willen de mooiste prooi en niet onder doen voor een ander. Maar we zijn ook kuddedieren en doen vooral wat anderen doen." Communicatie "Omdat de mens slappe benen heeft, moet de overheid consequent zijn en dui "De gemiddelde consument vindt goedkoop vliegen prachtig." delijke doelen stellen. Een jojobeleid zet geen zoden aan de dijk. Het voorbeeld daarvan is de subsidie op zonnepanelen en zonnecollectoren. In de paar jaar dat daar subsidie op zat, kwam er schot in. Toen de subsidie een succes bleek, schafte de overheid die af omdat ze te veel geld kostte. Funest! De regering moet niet in perioden van vier jaar denken, van verkie zing tot verkiezing, maar generaties voor uit. Maar het feit dat er om de vier jaar verkiezingen zijn, geeft natuurlijk span ning. Daarom is communicatie zo wezen lijk. Met communicatie kweek je draag vlak. Politici maken de burgers onvoldoen de duidelijk dat duurzame ontwikkeling noodzakelijk is om op deze planeet te overleven. De politiek leeft te veel bij de waan van de dag. Het spaarloon wordt vrijgemaakt om de consumptie te stimule ren. Waar besteedt de consument dat aan? Aan een vliegreis of aan een duurzaam product? De overheid doet niets om dat laatste te stimuleren. Bedrijfsleven Politici denken nog te veel in oude, ach terhaalde concepten die diep uit de vorige eeuw stammen. Dat model is moeilijk los te laten omdat het ons welvaart heeft gebracht. We houden te lang vast aan oplossingen waarvan we weten dat ze in het verleden altijd hebben gewerkt, zelfs als de omstandigheden ingrijpend veran deren. Het ontbreekt aan lange termijn denken en aan systeemdenken, ook in het bedrijfsleven. Er heerst angst, onzekerheid 4 WANTIJ December '05

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2005 | | pagina 4