Vereniging Zeeuwse Milieufederatie Verkorte balans per 31 december 2005 31 december 2005 31 december 2004 lieuwe plannen voor WCT ecentclijk hebben Gedeputeerde taten van Zeeland het geactuali- eerde Milieu-Effect Rapport en de /laatschappelijke Kosten Baten malyse gepresenteerd die de basis uilen vormen voor het voornemen m de Westerschelde Container erminal aan te leggen. Uitkomst is at een tweezijdig ingekorte kade an 2000 meter past binnen de renzen die de Vogel- en labitatrichtiijn stelt. Beide rappor- en met bijlagen vormen een lijvig locument waar de milieufederatie Ie komende tijd haar oordeel over :al vellen. )m de Sloehaven vitaal te houden teeft de ZMF gekozen voor een nvulling van de haven die past bij :en regionale haven en die kan vorden gerealiseerd binnen de ïuidige havengrenzen. Een short- ieahaven zou een kansrijke optie zijn. De provincie heeft steeds aan gegeven dat binnen de huidige haven geen renderende kansen lagen. Nu blijkt ineens dat in de haven een containerterminal mogelijk is die autonoom zonder WCT naar een short sea terminal kan doorgroeien. En met een posi tief rendement. De ZMF zal haar visie over de rap porten gereed moeten hebben voordat de Statencommissie en de Statenvergadering zich er respec tievelijk 13 en 29 september over zullen buigen. (TvM) Zeeland Vast Goed Op 12 mei heeft de ZMF haar woonvisie aangeboden aan Gedeputeerde H. van Waveren. Zeeland Vast goed geeft de visie van de Zeeuwse Milieufederatie weer, op het versterken van de Zeeuwse wooneconomie, door gebruik te maken van de karakte ristieke kwaliteiten, die de provin cie van oudsher heeft. Zeeland is een prachtige provincie om in te wonen. Geeft de overheid echter ruim baan aan alle woningbouw- wensen, dan zal het fraaie Zeeuwse landschap worden aangetast. Het landschap zal verstedelijken en de meerwaarde om er te willen wonen en daar ook goed voor te willen betalen zal verminderen. Dat heet 'de kip met de gouden eieren slachten'. De oplossing is even simpel als doeltreffend: Investeer bij elke woning, die buiten de hui dige bebouwingsconcentraties wordt gebouwd, ook in de groene omgeving. De ZMF pleit ervoor om 15 van de winstmarge te gebrui ken voor groen. Zeeland Vast Goed is een pleidooi voor verevening. Dit moet niet gezien worden als belastingmaatre gel, maar als noodzakelijke voor waarde om ook in de toekomst nog te kunnen investeren in woning bouw, zonder dat de kwaliteiten van Zeeland worden aangetast. Ook blijft het bundelingprincipe wat ons betreft' overeind. De ZMF heeft niet de illusie dat dit principe morgen in de praktijk gebracht kan worden. Er moeten nog goede instrumenten worden gezocht voor de uitvoering. Vermeldenswaard is nog, dat deze visie wordt ondersteund door diverse bedrijven uit de vastgoed sector, architecten, bouwonderne mingen en projectontwikkelaars. De gehele tekst is te downloaden op de website. (GvdK) Laatste nieuws over risico's Ierse Mossels Naar aanleiding van het verbod op de import van Ierse mossels heeft IMARES (voorheen o.a. RIVO) de risico's ervan onderzocht. Kort samengevat concluderen de onder zoekers dat er mogelijk schadelijke organismen zullen worden geïntro duceerd, maar dat de kans klein is dat de Oosterschelde daar aan onderdoor zal gaan. Wij verbazen ons over die stellige conclusie. Ten eerste omdat de onderzoekers wel degelijk concrete gevaren benoemen, maar ook omdat zij zich baseren op een beperkte hoeveelheid gegevens. Zij plaatsen zelf dan ook de nodige kanttekeningen bij hun onderzoek. Zo hebben zij 1een soortenlijst van enkele jaren oud gebruikt, (2) alleen organismen 1 mm in beschouwing genomen en (3i) bemonsterd in de biologisch rusti ge wintermaanden. Bovendien zijn (4) de resultaten van genetische analyse van Oosterschelde-mossels niet meegenomen in de rapporta ge. De risico-inschatting ten slotte is uitgevoerd door slechts 2 externe deskundigen (5). Al met al denken wij dat het onderzoek een correcte benadering van het probleem kent, maar dat het niet af is. Aangezien het importverbod (mede) is gebaseerd op de inschatting van 21 deskundi gen dat het risico te groot is, hoort eventueel nieuw beleid gebaseerd te worden op een voldragen ont krachtend onderzoek. Wij pleiten helemaal niet voor jarenlang extra onderzoek, maar wel voor het fat soenlijk afronden van het huidige onderzoek. Uiteraard realiseren wij ons dat de druk op de minister hoog is. Mocht hij daarom -op hoop van zegen- besluiten de import weer toe te staan, dan adviseren wij hem dezelfde onderzoekers te vragen welke maatregelen bij welke plaag passen en daar alvast geld voor te reserveren. (VK) Materiële vaste activa Kantoorinventaris Vorderingen Debiteuren Overige vorderingen en overlopende activa 19.865 0 219.183 195.184 239.048 Liquide middelen PASSIVA Eigen vermogen Besteedbaar vermogen - Bestemmingsreserve door bestuur bepaald - Reservefonds 62.855 199.744 109.150 193.767 262.599 302.917 Vastgelegd vermogen - Bestemmingsfonds - Fonds activa bedrijfsvoering 119.345 23.271 74.981 19.683 142.616 94.664 Kortlopende schulden (ten hoogste 1 jaar) Crediteuren Belastingen en premies sociale verzekeringen Overige schulden en overlopende passiva 53.769 13.594 91.614 18.082 12.934 82.234 158.976 113.250 Totaal passiva 564.192 510.831 Vereniging Zeeuwse Milieufederatie Verkorte staat van baten en lasten over 2005 begroting 2005 2005 2004 FONDSENWERVING Baten uit eigen fondsenwerving Contributies Giften 29.753 0 30.000 0 30.134 5.000 Kosten fondsenwerving Uitvoeringskosten 29.753 6.063 30.000 750 35.134 2.555 (in van balen uit eigen fondsenwerving) 20% 3% 0% Netto baten eigen fondsenwerving 23.691 29.250 32.579 Subsidies overheden en anderen Aandeel in acties van derden (Fonds Provinciale Milieufed) Overige baten 556.621 189.323 38.467 672.816 0 5.000 505.476 158.328 35.224 Totaal beschikbaar doelstelling 808.102 707.066 731.607 BESTEDINGEN Stad en Land Uitvoeringskosten projecten Beleidsbeïnvloeding 154.102 17.430 156.308 17.368 129.868 21.157 171.532 173.676 151.025 Natuur en Landschap Uitvoeringskosten projecten Beleidsbeïnvloeding 141.610 109.000 156.308 17.368 120.968 107.690 250.610 173.676 228.658 Water Uitvoeringskosten projecten Beleidsbeïnvloeding 168.468 9.347 156.308 17.367 94.582 49.111 177.815 173.675 143.693 Milieu en economie Uitvoeringskosten projecten Beleidsbeïnvloeding 101.345 79.319 156.308 17.367 72.304 83.135 180.664 173.675 155.439 Totaal uitvoeringskosten 780 621 694.702 678.815 Rentelasten en soortgelijke kosten Afschrijvingen Overige lasten 85 9.738 10.023 150 7.000 5.214 147 5.964 4.500 Totaal besteed aan doelstelling Overschot tekort (-) 800.467 7.635 707.066 0 689.426 42.181 808.102 707.066 731.607 NATIONALE POSTCODE In 2005 is 85% afkomstig van de van alle toekenningen in Stichting Fonds Provinciale Milieufederaties Nationale Postcode Loterij 19 WANTIJ juli'06

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2006 | | pagina 19