Vereniging Zeeuwse Milieufederatie
Verkorte balans per 31 december 2005
31 december 2005
31 december 2004
lieuwe plannen voor WCT
ecentclijk hebben Gedeputeerde
taten van Zeeland het geactuali-
eerde Milieu-Effect Rapport en de
/laatschappelijke Kosten Baten
malyse gepresenteerd die de basis
uilen vormen voor het voornemen
m de Westerschelde Container
erminal aan te leggen. Uitkomst is
at een tweezijdig ingekorte kade
an 2000 meter past binnen de
renzen die de Vogel- en
labitatrichtiijn stelt. Beide rappor-
en met bijlagen vormen een lijvig
locument waar de milieufederatie
Ie komende tijd haar oordeel over
:al vellen.
)m de Sloehaven vitaal te houden
teeft de ZMF gekozen voor een
nvulling van de haven die past bij
:en regionale haven en die kan
vorden gerealiseerd binnen de
ïuidige havengrenzen. Een short-
ieahaven zou een kansrijke optie
zijn. De provincie heeft steeds aan
gegeven dat binnen de huidige
haven geen renderende kansen
lagen. Nu blijkt ineens dat in de
haven een containerterminal
mogelijk is die autonoom zonder
WCT naar een short sea terminal
kan doorgroeien. En met een posi
tief rendement.
De ZMF zal haar visie over de rap
porten gereed moeten hebben
voordat de Statencommissie en de
Statenvergadering zich er respec
tievelijk 13 en 29 september over
zullen buigen.
(TvM)
Zeeland Vast Goed
Op 12 mei heeft de ZMF haar
woonvisie aangeboden aan
Gedeputeerde H. van Waveren.
Zeeland Vast goed geeft de visie
van de Zeeuwse Milieufederatie
weer, op het versterken van de
Zeeuwse wooneconomie, door
gebruik te maken van de karakte
ristieke kwaliteiten, die de provin
cie van oudsher heeft. Zeeland is
een prachtige provincie om in te
wonen. Geeft de overheid echter
ruim baan aan alle woningbouw-
wensen, dan zal het fraaie Zeeuwse
landschap worden aangetast. Het
landschap zal verstedelijken en de
meerwaarde om er te willen wonen
en daar ook goed voor te willen
betalen zal verminderen. Dat heet
'de kip met de gouden eieren
slachten'. De oplossing is even
simpel als doeltreffend: Investeer
bij elke woning, die buiten de hui
dige bebouwingsconcentraties
wordt gebouwd, ook in de groene
omgeving. De ZMF pleit ervoor om
15 van de winstmarge te gebrui
ken voor groen.
Zeeland Vast Goed is een pleidooi
voor verevening. Dit moet niet
gezien worden als belastingmaatre
gel, maar als noodzakelijke voor
waarde om ook in de toekomst nog
te kunnen investeren in woning
bouw, zonder dat de kwaliteiten
van Zeeland worden aangetast.
Ook blijft het bundelingprincipe
wat ons betreft' overeind.
De ZMF heeft niet de illusie dat dit
principe morgen in de praktijk
gebracht kan worden. Er moeten
nog goede instrumenten worden
gezocht voor de uitvoering.
Vermeldenswaard is nog, dat deze
visie wordt ondersteund door
diverse bedrijven uit de vastgoed
sector, architecten, bouwonderne
mingen en projectontwikkelaars.
De gehele tekst is te downloaden
op de website.
(GvdK)
Laatste nieuws over risico's
Ierse Mossels
Naar aanleiding van het verbod op
de import van Ierse mossels heeft
IMARES (voorheen o.a. RIVO) de
risico's ervan onderzocht. Kort
samengevat concluderen de onder
zoekers dat er mogelijk schadelijke
organismen zullen worden geïntro
duceerd, maar dat de kans klein is
dat de Oosterschelde daar aan
onderdoor zal gaan.
Wij verbazen ons over die stellige
conclusie. Ten eerste omdat de
onderzoekers wel degelijk concrete
gevaren benoemen, maar ook
omdat zij zich baseren op een
beperkte hoeveelheid gegevens. Zij
plaatsen zelf dan ook de nodige
kanttekeningen bij hun onderzoek.
Zo hebben zij 1een soortenlijst
van enkele jaren oud gebruikt, (2)
alleen organismen 1 mm in
beschouwing genomen en (3i)
bemonsterd in de biologisch rusti
ge wintermaanden. Bovendien zijn
(4) de resultaten van genetische
analyse van Oosterschelde-mossels
niet meegenomen in de rapporta
ge. De risico-inschatting ten slotte
is uitgevoerd door slechts 2 externe
deskundigen (5).
Al met al denken wij dat het
onderzoek een correcte benadering
van het probleem kent, maar dat
het niet af is. Aangezien het
importverbod (mede) is gebaseerd
op de inschatting van 21 deskundi
gen dat het risico te groot is, hoort
eventueel nieuw beleid gebaseerd
te worden op een voldragen ont
krachtend onderzoek. Wij pleiten
helemaal niet voor jarenlang extra
onderzoek, maar wel voor het fat
soenlijk afronden van het huidige
onderzoek.
Uiteraard realiseren wij ons dat de
druk op de minister hoog is. Mocht
hij daarom -op hoop van zegen-
besluiten de import weer toe te
staan, dan adviseren wij hem
dezelfde onderzoekers te vragen
welke maatregelen bij welke plaag
passen en daar alvast geld voor te
reserveren.
(VK)
Materiële vaste activa
Kantoorinventaris
Vorderingen
Debiteuren
Overige vorderingen en overlopende activa
19.865 0
219.183 195.184
239.048
Liquide middelen
PASSIVA
Eigen vermogen
Besteedbaar vermogen
- Bestemmingsreserve door bestuur bepaald
- Reservefonds
62.855
199.744
109.150
193.767
262.599
302.917
Vastgelegd vermogen
- Bestemmingsfonds
- Fonds activa bedrijfsvoering
119.345
23.271
74.981
19.683
142.616
94.664
Kortlopende schulden (ten hoogste 1
jaar)
Crediteuren
Belastingen en premies sociale
verzekeringen
Overige schulden en overlopende passiva
53.769
13.594
91.614
18.082
12.934
82.234
158.976
113.250
Totaal passiva
564.192
510.831
Vereniging Zeeuwse Milieufederatie
Verkorte staat van baten en lasten over 2005
begroting
2005 2005
2004
FONDSENWERVING
Baten uit eigen fondsenwerving
Contributies
Giften
29.753
0
30.000
0
30.134
5.000
Kosten fondsenwerving
Uitvoeringskosten
29.753
6.063
30.000
750
35.134
2.555
(in van balen uit eigen fondsenwerving)
20% 3%
0%
Netto baten eigen fondsenwerving
23.691
29.250
32.579
Subsidies overheden en anderen
Aandeel in acties van derden (Fonds Provinciale
Milieufed)
Overige baten
556.621
189.323
38.467
672.816
0
5.000
505.476
158.328
35.224
Totaal beschikbaar doelstelling
808.102
707.066
731.607
BESTEDINGEN
Stad en Land
Uitvoeringskosten projecten
Beleidsbeïnvloeding
154.102
17.430
156.308
17.368
129.868
21.157
171.532
173.676
151.025
Natuur en Landschap
Uitvoeringskosten projecten
Beleidsbeïnvloeding
141.610
109.000
156.308
17.368
120.968
107.690
250.610
173.676
228.658
Water
Uitvoeringskosten projecten
Beleidsbeïnvloeding
168.468
9.347
156.308
17.367
94.582
49.111
177.815
173.675
143.693
Milieu en economie
Uitvoeringskosten projecten
Beleidsbeïnvloeding
101.345
79.319
156.308
17.367
72.304
83.135
180.664
173.675
155.439
Totaal uitvoeringskosten
780 621
694.702
678.815
Rentelasten en soortgelijke kosten
Afschrijvingen
Overige lasten
85
9.738
10.023
150
7.000
5.214
147
5.964
4.500
Totaal besteed aan doelstelling
Overschot tekort (-)
800.467
7.635
707.066
0
689.426
42.181
808.102
707.066
731.607
NATIONALE
POSTCODE In 2005 is 85%
afkomstig van de
van alle toekenningen in Stichting Fonds Provinciale Milieufederaties
Nationale Postcode Loterij
19 WANTIJ juli'06