In een vergrijzende samenleving wordt goed openbaar vervoer steeds belangrijker. Foto: Jaap Wolterbeek economische ontwikkelingen. Neem bij voorbeeld de WCT. Die is in strijd met de grote belangen van Zeeland. Als concept deugt het niet. Ik ben het met Herman Wijffels eens als hij zegt niets te zien in nog meer vrachtwagens en containers over de weg. Dat staat de leefbaarheid van de provincie in de weg. We geven aan hoe het wel kan. Het rapport 'Licht op Zeeland', opgesteld door Tom Bade van KPMG, is nog altijd een heel sterk alter natief voor de WCT. En niet, zoals nu dreigt, een aanvulling daarop. Onze bood schap is steeds: investeer in de kwalitei ten die Zeeland kent en niet in ontwikke lingen die de kwaliteiten in de weg staan. Een analyse van de ontwikkelingen op internationale of zelfs mondiale schaal leidt echter absoluut tot sombere gedach ten. We hebben wel tien Al Gore's nodig om de wereld duidelijk te maken met welke vernietiging we bezig zijn. Vooral de ongelijke verdeling van armoede en rijkdom baart zorgen. Toch willen we nog als maar rijker worden. Wanneer je op nationaal niveau de partijprogramma's erop naslaat, dan zie je dat iedere partij inzet op een economische groei van mini maal 2%. En ze zijn er als de dood voor dat, als hun programma's worden doorge rekend door het Centraal Planbureau, er misschien een iets lager percentage uit komt." Wat is wijsheid? Waar moet de ZMF zich op richten? "Je moet je laten leiden door je eigen wereldbeeld. Ik doe wat mijn hand te doen vindt. Je kunt idealen hebben zon der een groot visionair te zijn. Grote, magistrale visies blijven helaas nooit lang hangen. De ironie is natuurlijk dat het milieubeleid pas onder de aandacht komt wanneer het economisch goed gaat. Pas dan heeft de politiek er ruimte en geld voor. In het andere geval zal steeds de economie alle aandacht opeisen en dat gaat ten koste van het milieubeleid. De huidige trend is liberalisering. Regels moeten versoepeld worden. Als een ont wikkeling goed is voor de economie, dan, zo is de gevestigde opvatting, moet je die ontwikkeling ruim baan geven. Negatieve gevolgen behoren dan gecompenseerd te worden." Zou terugdringen van de automobili teit een speerpunt kunyien zijn? "De verwachting is dat er tegen 2040 maar liefst 12 miljoen auto's in Nederland rondrijden. Dat is een verdub beling ten opzichte van nu. Ik zie fysieke mobiliteit wel als mensenrecht, maar het hoeft niet persé met de auto. Er moet dus wat te kiezen zijn. Zelf ben ik een fiets- liefhebber en ga zoveel mogelijk met het openbaar vervoer. Houd er rekening mee dat we met z'n allen steeds ouder wor den. Straks zijn we, bij gebrek aan goed openbaar vervoer, gedwongen om tot onze honderdste in een auto te blijven rij den. Mobiliteit moet je op andere manie ren mogelijk maken. Op dat vlak is er nog een wereld te winnen. Maak niet het bezit, maar wel het gebruik van de auto duurder; dat kan nationaal of zelfs ook provinciaal. Ik ervaar het als bizar dat ik nog altijd het stukje openbare, schaarse ruimte voor mijn deur gratis en voor niets mag gebruiken om mijn auto te parkeren. Het openbaar vervoer moet inspelen op de potentiële vraag van reizigers en moet veel beter toegankelijk worden voor min der validen." Volgens Jaap van der Doef staat bij mensen het eigen belang cen traal: "Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Maar daarom heb je juist een overheid nodig die de confrontatie aangaat en bijstuurt. Die regels stelt en deze ook afdwingt. Ik loop al lang genoeg mee om te weten dat ook de huidige golf van liberalisering wel weer voorbij trekt" Peter Maas en Gerda Spaander zijn lid van de Wantijredactie. 16 WANTIJ December 2006

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2006 | | pagina 16