In een vergrijzende samenleving wordt goed openbaar vervoer steeds belangrijker. Foto: Jaap Wolterbeek
economische ontwikkelingen. Neem bij
voorbeeld de WCT. Die is in strijd met de
grote belangen van Zeeland. Als concept
deugt het niet. Ik ben het met Herman
Wijffels eens als hij zegt niets te zien in
nog meer vrachtwagens en containers
over de weg. Dat staat de leefbaarheid
van de provincie in de weg. We geven aan
hoe het wel kan. Het rapport 'Licht op
Zeeland', opgesteld door Tom Bade van
KPMG, is nog altijd een heel sterk alter
natief voor de WCT. En niet, zoals nu
dreigt, een aanvulling daarop. Onze bood
schap is steeds: investeer in de kwalitei
ten die Zeeland kent en niet in ontwikke
lingen die de kwaliteiten in de weg staan.
Een analyse van de ontwikkelingen op
internationale of zelfs mondiale schaal
leidt echter absoluut tot sombere gedach
ten. We hebben wel tien Al Gore's nodig
om de wereld duidelijk te maken met
welke vernietiging we bezig zijn. Vooral
de ongelijke verdeling van armoede en
rijkdom baart zorgen. Toch willen we nog
als maar rijker worden. Wanneer je op
nationaal niveau de partijprogramma's
erop naslaat, dan zie je dat iedere partij
inzet op een economische groei van mini
maal 2%. En ze zijn er als de dood voor
dat, als hun programma's worden doorge
rekend door het Centraal Planbureau, er
misschien een iets lager percentage uit
komt."
Wat is wijsheid? Waar moet de ZMF
zich op richten?
"Je moet je laten leiden door je eigen
wereldbeeld. Ik doe wat mijn hand te
doen vindt. Je kunt idealen hebben zon
der een groot visionair te zijn. Grote,
magistrale visies blijven helaas nooit lang
hangen. De ironie is natuurlijk dat het
milieubeleid pas onder de aandacht komt
wanneer het economisch goed gaat. Pas
dan heeft de politiek er ruimte en geld
voor. In het andere geval zal steeds de
economie alle aandacht opeisen en dat
gaat ten koste van het milieubeleid. De
huidige trend is liberalisering. Regels
moeten versoepeld worden. Als een ont
wikkeling goed is voor de economie, dan,
zo is de gevestigde opvatting, moet je die
ontwikkeling ruim baan geven. Negatieve
gevolgen behoren dan gecompenseerd te
worden."
Zou terugdringen van de automobili
teit een speerpunt kunyien zijn?
"De verwachting is dat er tegen 2040
maar liefst 12 miljoen auto's in
Nederland rondrijden. Dat is een verdub
beling ten opzichte van nu. Ik zie fysieke
mobiliteit wel als mensenrecht, maar het
hoeft niet persé met de auto. Er moet dus
wat te kiezen zijn. Zelf ben ik een fiets-
liefhebber en ga zoveel mogelijk met het
openbaar vervoer. Houd er rekening mee
dat we met z'n allen steeds ouder wor
den. Straks zijn we, bij gebrek aan goed
openbaar vervoer, gedwongen om tot
onze honderdste in een auto te blijven rij
den. Mobiliteit moet je op andere manie
ren mogelijk maken. Op dat vlak is er nog
een wereld te winnen. Maak niet het
bezit, maar wel het gebruik van de auto
duurder; dat kan nationaal of zelfs ook
provinciaal. Ik ervaar het als bizar dat ik
nog altijd het stukje openbare, schaarse
ruimte voor mijn deur gratis en voor niets
mag gebruiken om mijn auto te parkeren.
Het openbaar vervoer moet inspelen op
de potentiële vraag van reizigers en moet
veel beter toegankelijk worden voor min
der validen."
Volgens Jaap van der Doef staat
bij mensen het eigen belang cen
traal: "Dat is altijd zo geweest en
zal altijd zo blijven. Maar daarom
heb je juist een overheid nodig
die de confrontatie aangaat en
bijstuurt. Die regels stelt en deze
ook afdwingt. Ik loop al lang
genoeg mee om te weten dat ook
de huidige golf van liberalisering
wel weer voorbij trekt"
Peter Maas en Gerda Spaander zijn lid van de
Wantijredactie.
16 WANTIJ December 2006