Is de gemeente aansprakelijk? mm nananaving Jan-Eelco Dijk Bodemverontreiniging was zo'n 15 jaar geleden een onderwerp dat de gemoederen flink bezig hield. Bodemsanering in Terneuzen Foto: Jaap Wolterbeek Tegenwoordig hoor je er maar weinig meer over. Zijn de problemen in het land opgelost? In Philippine weten ze wel beter. Al voor de Tweede Wereldoorlog werd door de gemeente een gracht gedempt met verontreinigd materi aal. Niemand die er iets van wist, totdat één van de bewoners een paar jaar gele den zijn huis wilde verkopen en een potentiële koper een aanbouw aan het huis wilde. Daarvoor had hij een bouw vergunning nodig; de gemeente verlangde een schonegrondverklaring. Uit het onderzoek dat volgde bleek dat er sprake was van ernstige verontreiniging met onder andere PAK's. De kopers haakten af. Provincie De verontreiniging werd gemeld bij de provincie Zeeland. De Wet bodembescher ming verlangt van Gedeputeerde Staten dat die na een melding een besluit nemen over de ernst van de verontreiniging en ook een oordeel vellen over de urgentie om te saneren. De provincie kwam tot de conclusie dat de bodemverontreiniging ernstig was, maar niet urgent. Pas uiter lijk 2030 hoeft de overheid zelf te sane ren. Wel raadde de provincie het de bewoner ernstig af de grond als moestuin te gebruiken. Onrustig Niet alleen de bewoner, maar ook de buurt werd onrustig. De gedempte gracht had ten slotte ook achter hun huizen langs gelopen en velen hadden een moes tuin. Zou de verontreiniging zich uitstrek ken tot hun percelen? Welke risico's liep hun gezondheid? De gemeente besloot de buurtbewoners een brief te sturen. Daarin stond dat ook bij omwonenden de bodem wel eens verontreinigd kunnen zijn en dat het maar beter was dat zij geen groente en fruit uit de eigen tuin aten. Nader onderzoek vond de gemeente niet nodig: bij de buurman was immers al gebleken dat er geen urgent geval van bodemverontreiniging was. De kans dat er bij hen dan wel van urgentie sprake was, achtte de gemeente nihil. Sanering van overheidswege was voorlopig dus niet noodzakelijk. Gemeente De buurtbewoners hadden niet de indruk dat ze met de brief van de gemeente veel opschoten. B en W suggereerden wel dat de bodem onder hun tuin verontreinigd was, maar liet de bewoners vervolgens aan hun lot over. Hadden zij al die jaren met het eten uit de moestuin nu wel of geen risico gelopen? De bewoners willen dat de gemeente haar verantwoordelijk heid neemt en de verontreiniging opruimt die ze zelf heeft veroorzaakt. Ze maken bezwaar tegen de weigering van B en W om onderzoek te doen en -zo nodig- de bodem te saneren. B en W geven echter niet thuis: ze menen dat er geen bezwaar mogelijk is tegen de beslissing af te zien van onderzoek. Het betreft hier geen juri disch besluit, zoals bijvoorbeeld een ver gunning dat is. Nee, het was een infor matieve mededeling, aldus de gemeente. Het bestuursrecht is hier volgens B en W dus niet van toepassing. Rechter Dan overwegen omwonenden de gang naar de civiele rechter. Via die rechter kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld, net zoals iedere burger die een ander schade berokkent. Kunnen de buurtbewoners de gemeente als veroorza ker verplichten tot onderzoek en zo nodig tot sanering? Probleem is dat de veront reiniging erg lang geleden is veroorzaakt. Van belang is of de gemeente ten tijde van het dempen van de gracht op de hoogte was of kon zijn van het risico voor de bodem. Stel echter dat uit onderzoek blijkt dat de gemeente ten onrechte het bericht heeft verspreid dat de tuinen de buurtbewoners verontreinigd zijn? Volgens de bewoners heeft de geruchtenmachine haar werk gedaan en is er niemand nog bereid hun woning te kopen. Omwonenden zouden de gemeen te aansprakelijk kunnen stellen voor de schade die ze daardoor hebben geleden Jan-Eelco Dijk is advocaat en procureur bij Vest Advocaten (voorheen Bureau Rechtshulp Zuid-Holland Zuid). 14 WANTIJ December '06

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2006 | | pagina 14