'Zeeuwse havens moeten Antwerpen en Rotterdam niet na-apen' ZMF ziet kansen voor containers binnen haven Vlissingen 'Richt je op de markten die de beide grote broers laten liggen.' Willem de Weert Dus geen Westerschelde Container Terminal? "Geen giga-containerterminal aan de bui tenkant van de haven. Zeebrugge kan de Antwerpse haven aanvullen voor schepen waarvoor de Westerschelde niet diep genoeg is. Je kunt toch niet eeuwig de Westerschelde verdiepen omdat de contai nerschepen steeds groter worden. Dat wil niet zeggen dat de ZMF helemaal geen Steeds meer goederen worden in containers vervoerd. Foto: Jaap Wolterbeek containers in de Sloehaven wil. We snap- pen ook wel dat steeds meer goederen in containers vervoerd worden. Er is een alternatief voor een containerkade voor diepzeeschepen binnen de huidige haven. De plannen van Verbrugge bewijzen dat. Op die manier ga je zuinig met ruimte om, het initiatief levert goed werk op, de aanleg van die terminal kost een kwart miljard minder gemeenschapsgeld dan de WCT, en met een geleidelijke ontwikke ling kun je beter aansluiten bij behoeften binnen de huidige haven. Het Centraal Planbureau heeft de optie binnen de haven ook schérp bepleit. De toekomst van de Zeeuwse havens staat ter discussie, ook in groter West-Europees verhand. Welke koers moeten ze volgen? Wantij vroeg Tjeu van Mierlo naar het stand punt van de milieufederatie. Tjeu van Mierlo: "In onze visies -M- 'Licht op Zeeland' (juli 2004) én de 'Haven verdient meer' (april 2005) hebben we uiteengezet hoe de Zeeuwse economie zich de komende jaren op krachtige wijze kan ontwikkelen. Daarbij kiezen we, uiteraard, voor duur zaamheid. Dat wil zeggen dat de econo mische groei gepaard moet gaan met minder milieubelasting. Voor de werkge legenheid moet gekozen worden voor sec toren die toekomst en een toegevoegde waarde hebben. Achterliggende gedachte is steeds dat alle ontwikkelingen moeten passen in de kernwaarden van deze pro vincie: rust, ruimte en landschap. Zeeland moet zich onderscheiden als groen-blau- we oase van de drukte en problemen van de Randstad en van de Vlaamse steden Gent en Antwerpen. Wat betekent dat voor de Zeeuwse havens? "Het klinkt simpel: Zeeland moet Rotterdam en Antwerpen niet na-apen. Ga met zulke wereldhavens geen concur rentie aan. De Zeeuwse havens zijn industrichavens en dat moeten ze blijven. Richt je op de markten die de beide grote broers laten liggen. Zoek de nichemark ten op: specifieke afnemersgroepen waar aan je specifieke producten levert. Gent is daar een goed voorbeeld van. Die haven doet veel aan het bewerken en assemble ren van aangevoerde grondstoffen en pro ducten: toegevoegde waarde dus. Vlissingen kan zich bijvoorbeeld ontwik kelen tot haven met duurzame stromen, zoals FSC-hout of schone biomassa. Het probleem is dat de Zeeuwse havens alles willen zijn, ook een mainport. Maar Zeeland moet kiezen! Antwerpen, Rotterdam en Hamburg, dat zijn main- ports. De Zeeuwse havens zijn regionale en industriehavens. Keuzen voor de toe komst moeten bij dit profiel en schaalni veau passen." 3 WANTIJ April '07

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2007 | | pagina 3