'Zeeuwse havens moeten Antwerpen
en Rotterdam niet na-apen'
ZMF ziet kansen voor containers binnen haven Vlissingen
'Richt je op
de markten
die de beide
grote broers
laten
liggen.'
Willem de Weert
Dus geen Westerschelde Container
Terminal?
"Geen giga-containerterminal aan de bui
tenkant van de haven. Zeebrugge kan de
Antwerpse haven aanvullen voor schepen
waarvoor de Westerschelde niet diep
genoeg is. Je kunt toch niet eeuwig de
Westerschelde verdiepen omdat de contai
nerschepen steeds groter worden. Dat wil
niet zeggen dat de ZMF helemaal geen
Steeds meer goederen worden in containers vervoerd.
Foto: Jaap Wolterbeek
containers in de Sloehaven wil. We snap-
pen ook wel dat steeds meer goederen in
containers vervoerd worden. Er is een
alternatief voor een containerkade voor
diepzeeschepen binnen de huidige haven.
De plannen van Verbrugge bewijzen dat.
Op die manier ga je zuinig met ruimte
om, het initiatief levert goed werk op, de
aanleg van die terminal kost een kwart
miljard minder gemeenschapsgeld dan de
WCT, en met een geleidelijke ontwikke
ling kun je beter aansluiten bij behoeften
binnen de huidige haven. Het Centraal
Planbureau heeft de optie binnen de
haven ook schérp bepleit.
De toekomst van de Zeeuwse havens staat ter discussie,
ook in groter West-Europees verhand. Welke koers moeten
ze volgen? Wantij vroeg Tjeu van Mierlo naar het stand
punt van de milieufederatie.
Tjeu van Mierlo: "In onze visies
-M- 'Licht op Zeeland' (juli 2004) én
de 'Haven verdient meer' (april
2005) hebben we uiteengezet hoe
de Zeeuwse economie zich de komende
jaren op krachtige wijze kan ontwikkelen.
Daarbij kiezen we, uiteraard, voor duur
zaamheid. Dat wil zeggen dat de econo
mische groei gepaard moet gaan met
minder milieubelasting. Voor de werkge
legenheid moet gekozen worden voor sec
toren die toekomst en een toegevoegde
waarde hebben. Achterliggende gedachte
is steeds dat alle ontwikkelingen moeten
passen in de kernwaarden van deze pro
vincie: rust, ruimte en landschap. Zeeland
moet zich onderscheiden als groen-blau-
we oase van de drukte en problemen van
de Randstad en van de Vlaamse steden
Gent en Antwerpen.
Wat betekent dat voor de Zeeuwse
havens?
"Het klinkt simpel: Zeeland moet
Rotterdam en Antwerpen niet na-apen.
Ga met zulke wereldhavens geen concur
rentie aan. De Zeeuwse havens zijn
industrichavens en dat moeten ze blijven.
Richt je op de markten die de beide grote
broers laten liggen. Zoek de nichemark
ten op: specifieke afnemersgroepen waar
aan je specifieke producten levert. Gent is
daar een goed voorbeeld van. Die haven
doet veel aan het bewerken en assemble
ren van aangevoerde grondstoffen en pro
ducten: toegevoegde waarde dus.
Vlissingen kan zich bijvoorbeeld ontwik
kelen tot haven met duurzame stromen,
zoals FSC-hout of schone biomassa. Het
probleem is dat de Zeeuwse havens alles
willen zijn, ook een mainport. Maar
Zeeland moet kiezen! Antwerpen,
Rotterdam en Hamburg, dat zijn main-
ports. De Zeeuwse havens zijn regionale
en industriehavens. Keuzen voor de toe
komst moeten bij dit profiel en schaalni
veau passen."
3 WANTIJ April '07