We stellen ook vast dat niet alle contai ners op mammoetschepen gaan: zestig procent van alle containervaart vindt plaats met schepen van 4000 Teu of min der Teu staat voor Twenty feet Equivalent Unit. Een Teu is een container van 6,1 meter lang). De Sloehaven kan een rol spelen met binnenvaart en kust vaart, steunend op de aan- en afvoer van containers in Antwerpen. Ik begrijp niet dat partijen vast blijven houden aan de WCT. Het Centraal Planbureau zegt dat het economische risico groot is en de Wetenschappelijke Raad spreekt van het verkeerde moment omdat de markt ongunstig is." Volgens Tjeu van Mierlo is het de hoogste tijd om de risicovolle WCT voorgoed een plek in de archiefkast te geven. "Dan komt er in het Omgevingsplan eindelijk ruimte voor een duurzame invul ling van de haven" Zie www.zmf.nl voor meer informatie over: rapport 'Licht op Zeeland' rapport 'Haven verdient meer' persbericht 'ZMF ziet kansen voor con tainers binnen haven Vlissingen' Infrastructuur achterland niet berekend op grote vervoersstromen. Foto: Jaap Wolterbeek. Herman Wijffels ziet weinig in WCT Oud-voorzitter van de SER en kabinetsinformateur Wijffels twijfelt openlijk aan nut en noodzaak van de WCT. "Ik zou eerder geneigd zijn om op de kwaliteit van de leefomgeving in te zetten. In een ken niseconomie, waar Nederland naar toe zal groeien is de kwaliteit van leefomgeving een belangrijke vestigingsfactor. Ik vraag mij af of de vrachtwagens met containers die langs de huizen razen bijdragen aan de kwaliteit van de leefomgeving. De achterliggende infrastruc tuur is ook niet geschikt voor grote stromen containervervoer. Als tweede argument tegen de containerterminal noemt Wijffels het feit dat de terminal geëxploiteerd zal worden door het Belgische bedrijf HesseNoordNatie. "De achterliggende gedachte is dat Antwerpen een haven wil aan de monding van de Westerschelde in de concurrentiestrijd met Rotterdam. Ik voorspel u, als u in zee gaat met HesseNoordNatie is dat wat er gebeurt." Wijffels pleit ervoor om een Zeeuws beleid te ontwikkelen voor de langere termijn, waarbij aangehaakt kan worden bij steeds belangrij ker wordende projecten zoals schone industrie of biobrandstof. Ook een versterking van de toeristische sector is volgens Wijffels voor Zeeland een economische ontwikkeling met potentie. Bron: BN/DeStem 12-10-2006. Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. 4 WANTIJ April '07

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2007 | | pagina 4