We stellen ook vast dat niet alle contai
ners op mammoetschepen gaan: zestig
procent van alle containervaart vindt
plaats met schepen van 4000 Teu of min
der Teu staat voor Twenty feet
Equivalent Unit. Een Teu is een container
van 6,1 meter lang). De Sloehaven kan
een rol spelen met binnenvaart en kust
vaart, steunend op de aan- en afvoer van
containers in Antwerpen. Ik begrijp niet
dat partijen vast blijven houden aan de
WCT. Het Centraal Planbureau zegt dat
het economische risico groot is en de
Wetenschappelijke Raad spreekt van het
verkeerde moment omdat de markt
ongunstig is."
Volgens Tjeu van Mierlo is het de
hoogste tijd om de risicovolle
WCT voorgoed een plek in de
archiefkast te geven. "Dan komt
er in het Omgevingsplan eindelijk
ruimte voor een duurzame invul
ling van de haven"
Zie www.zmf.nl voor meer informatie
over:
rapport 'Licht op Zeeland'
rapport 'Haven verdient meer'
persbericht 'ZMF ziet kansen voor con
tainers binnen haven Vlissingen'
Infrastructuur achterland niet berekend op grote vervoersstromen. Foto: Jaap Wolterbeek.
Herman Wijffels ziet weinig in WCT
Oud-voorzitter van de SER en kabinetsinformateur Wijffels twijfelt
openlijk aan nut en noodzaak van de WCT. "Ik zou eerder geneigd
zijn om op de kwaliteit van de leefomgeving in te zetten. In een ken
niseconomie, waar Nederland naar toe zal groeien is de kwaliteit van
leefomgeving een belangrijke vestigingsfactor. Ik vraag mij af of de
vrachtwagens met containers die langs de huizen razen bijdragen
aan de kwaliteit van de leefomgeving. De achterliggende infrastruc
tuur is ook niet geschikt voor grote stromen containervervoer.
Als tweede argument tegen de containerterminal noemt Wijffels het
feit dat de terminal geëxploiteerd zal worden door het Belgische
bedrijf HesseNoordNatie. "De achterliggende gedachte is dat
Antwerpen een haven wil aan de monding van de Westerschelde in
de concurrentiestrijd met Rotterdam. Ik voorspel u, als u in zee gaat
met HesseNoordNatie is dat wat er gebeurt."
Wijffels pleit ervoor om een Zeeuws beleid te ontwikkelen voor de
langere termijn, waarbij aangehaakt kan worden bij steeds belangrij
ker wordende projecten zoals schone industrie of biobrandstof. Ook
een versterking van de toeristische sector is volgens Wijffels voor
Zeeland een economische ontwikkeling met potentie.
Bron: BN/DeStem 12-10-2006.
Willem de Weert is eindredacteur van Wantij.
4 WANTIJ April '07