'We gaan steeds meer opT^e Verenigde Staten lijke F11 ZUINIG OP RUIMTE De lezer spreekt [Tiii KïoM l i y 1 Nederlan d kan zo mooi zijn Lex Kattenivinkel Wie regelmatig de radio aan heeft staan moet kennis gemaakt hebben met de campagne 'Zuinig op ruimte': de spotjes die de luiste raars erop wijzen dat Nederland zoveel mooi er kan, zijn. De campagne, een initiatief van Stichting Natuur en Milieu en de provinciale milieufederaties, richt haar pijlen vooral op de steeds meer ruimte opslokkende bedrijven terreinen. Eric de Nood, Middelburg "Ik ken de campagne en ben het er mee eens. Nieuwe bedrijven zijn hard nodig, maar daar zijn niet altijd nieuwe terrei nen voor nodig. Ik ben er sterk voor om eerst oude bedrijventerreinen te saneren. In Middelburg is in Ramsburg en Arnestein nog ruimte zat, vul dat eerst op voordat je aan zo 'n nieuw terrein in de Mortiere begint. Ik weet ook wel dat sane ren duur is en dat de eigendomssituatie van percelen op die bestaande bedrijven terreinen een complicerende factor is. Verder moet er ook meer samenwerking komen tussen gemeenten, provincie en haven. Sommige bedrijven kunnen net zo goed in het Sloegebied gaan zitten als bij een woonkern. Ook mét zo 'n samenwer king zal het heel moeilijk worden, want elke gemeente wil zoveel mogelijk bedrij ven binnenhalen. Er mag wat mij betreft best wat meer invloed van bovenaf komen. Nog iets anders: wat is er eigen lijk mis met bedrijven langs de snelweg? Met zo 'n weg erdoor is het landschap toch al aangetast. De A58 tussen Goes en Middelburg mag van mij aan beide kan ten door bedrijven worden omsloten. Desnoods alleen de zuidkant, want daar kijk je nu ook al uit op het Sloegebied. Dan houden automobilisten aan de noordkant nog een weids uitzicht. Rob Kamermans, Goes: "Ik maak me zeker zorgen over het land schap. Wie niet? De stad Goes is een goed Illustratie: LE, voorbeeld van een woonkern die zich als een olievlek uitbreidt. Ik gun iedereen een fijn huis, tnaar soms denk ik: waar houdt het ooit op? Dat geldt ook voor bedrijven terreinen. De ruimte tussen Goes en de A58 zal waarschijnlijk wel helemaal vol gebouwd worden, terwijl dit gebied, de Poel, toch ook een oud en waardevol cul tuurlandschap is. Bedrijven moeten er zijn, en ik ben blij dat ik geen planoloog ben, maar we moeten goed nadenken wat we waar doen en zuinig zijn op de ruimte. Het is een onomkeerbaar proces. Jan Bliek, Vlissingen: "Met al die bedrijventerreinen aan de buitenkant van dorpen en steden wordt het er niet fraaier op. Waarom zetten we ze niet in het groen? Dan staan ze ten minste niet zo in het zicht. De bedrijven zullen dat zelf niet zo leuk vinden, maar het is ook niet leuk om altijd tegen die bedrijven aan te moeten kijken. Dat geldt ook voor nieuwbouwwijken zoals bij 's- Heer Hendrikskinderen, de bekende witte schimmel. Uitbreiding is niet zo erg, als het maar bij het dorp past, qua kleur en stijl. Een mooie rode baksteen is iets duurder dan die witte kalkzandsteen, maar de bewoners hebben dat er wel voor over. Kijk in de Mortiere bij Middelburg, dat is een goed voorbeeld van hoe het ook kan. Jan van den Reydt, Tholen: "Nederland gaat steeds meer lijken op de Verenigde Staten. Voor je daar een stad binnenrijdt krijg je eerst een hele tijd bedrijven en grote winkels. Op Tholen zie je dat ook, zeker bij de stad Tholen, Overal garagebedrijven en grote meubel zaken. Waarom die bedrijven niet op een minder opvallende plak neerzetten en wat bossen ertussenin? Zo 'n lint bedrij ven als je een kern binnenkomt is ook géén ontvangst. Een dorp zou dat niet moeten willen. Wat de gemeente Tholen dan weer wel goed doet is het zoveel mogelijk centreren van nieuwbouwwijken bij Tholen en Smerdiek, en bij de andere kernen alleen een beperkte uitbreiding. Als ze dan ook nog wat mooier zouden bouwen en wat minder eenheidsworst, zou het helemaal goed zijn Lex Kattenwinkel is medewerker van de Wantijredactie. 16 WANTIJ December 2006

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2007 | | pagina 16