tussen de Maasvlakte en de havens langs
de Belgische en Franse kust. En let op hè,
..die Tweede Maasvlakte komt er. Verder
voorspel ik je dat als die N57 er eenmaal
ligt, knelpunten op die route in een mum
van tijd worden opgelost. Dan worden de
toegangsweg naar de
Westerscheldetunnel en de Tractaatweg
vierbaans en krijgt Sluiskil zijn vierbaan-
slunnel. Als ze mij eieren, melk en bloem
voorhouden, ben ik niet verbaasd als daar
later beslag van gemaakt wordt. Met
ingrediënten als vierbaanstunnels, turbo
rotondes en de status "Rijksweg" maken
ze van de N57 een snelle transportas."
Fijn stof
"Ben ik te koop? Lig ik dwars om er
financieel beter van te worden? Nee,
Rijkswaterstaat heeft me inderdaad van
alles geboden, maar ik neem geen zwijg
geld aan. Ik heb grote moeite met gedram
en leugenachtigheid. De Raad van State
gaf ons gelijk in 2006. De Provincie
Zeeland had het bestemmingsplan van
Veere niet mogen goedkeuren in verband
met de wetgeving ten aanzien van fijn
stof. In een nieuw bestemmingsplan is
geprobeerd een en ander te repareren. Zo
kwam er, omwille van de rust op de
begraafplaats in Serooskerke, ook een
geluidswal. De Provincie heeft, met uit
zondering van die geluidswal, ook dat
nieuwe bestemmingsplan goedgekeurd.
Ik beschuldig Rijkswaterstaat en de
onderzoeksbureaus van manipulatie en
bedrog, van gegoochel met cijfers. Het
rapport van E-Connection, een bureau
gespecialiseerd in wind en windhandel,
over de effecten van een geluidswal op de
molen, hebben we aan flarden geschoten.
Gedeputeerde Staten voelt nattigheid,
want waarom zouden ze anders nou net
aan die geluidswal goedkeuring onthou
den? En nu, vlak voordat het doek valt,
beweert Rijkswaterstaat opeens dat er
voor de aanleg nog 20 miljoen ontbreekt.
Ja, dat past goed in een scenario om met
opgeheven hoofd het strijdtoneel te kun
nen verlaten als de Raad van State ons
straks weer gelijk geeft."
Top drie GroenLinks
In de provincie zat GroenLinks niet op
een lijn. Enkel de afdeling Veere maakt
bezwaar tegen de weg. Midelburg bleek
voor. Fractievoorzitter van GroenLinks/
PvdA in de gemeenteraad van Veere, Peter
Louwerse, brengt de bezwaren van zijn
partij tegen de nieuwe N 57 in de vorm
van een top drie.
Op één: De aantasting van het land
schap. Louwerse: "Ons eeuwenoude
Walcherse landschap hoeft echt niet zo
grondig op de schop moet als Rijkswater
staat voor ogen heeft."
Op twee: De barrièrewerking. Louwerse:
"Nu kun je nog op elk B- weggetje
Joep Vergroesen fulmineert tegen de
aanleg van de N57
Walcheren doorkruisen, straks lopen veel
van die weggetjes dood".
Op drie-. De geluidsoverlast en de kwali
teit van de lucht. Louwerse: "Het vracht
verkeer zal ontegenzeggelijk toenemen.
Meer vrachtwagens betekent natuurlijk
ook meer lawaai en meer vervuiling."
Verkeersveiligheid
Voorstanders verwijten Louwerse dat hij
onvoldoende oog heeft voor verkeersvei
ligheid. Louwerse pareert die verwijten
met cijfers van Rijkswaterstaat zelf.
Daaruit blijkt dat de afgelopen 20 jaar de
drukte op de N 57 is toegenomen (van
9000 naar 11500 voertuigen per dag),
maar dat het aantal ongelukken, relatief
en absoluut, is afgenomen. Alleen al op
grond van die cijfers vindt Louwerse het
dus vreemd dat Rijkswaterstaat de nieu
we N57 nodig vindt vanwege verkeersvei
ligheid.
Tiny Polderman, raadslid voor
GroenLinks in de gemeente Veere,
zegt jarenlang een nogal eenzame
strijd te hebben gevoerd. "Pas
toen de Raad van State ons op
onderdelen gelijk gaf, kwam er
wat waardering. Ik heb me eigen
lijk al die tijd vooral gesteund
gevoeld door de ZMF"
Jan Moekotte is lid van de Wantijredactie.
13 WANTIJ Oktober '07