tussen de Maasvlakte en de havens langs de Belgische en Franse kust. En let op hè, ..die Tweede Maasvlakte komt er. Verder voorspel ik je dat als die N57 er eenmaal ligt, knelpunten op die route in een mum van tijd worden opgelost. Dan worden de toegangsweg naar de Westerscheldetunnel en de Tractaatweg vierbaans en krijgt Sluiskil zijn vierbaan- slunnel. Als ze mij eieren, melk en bloem voorhouden, ben ik niet verbaasd als daar later beslag van gemaakt wordt. Met ingrediënten als vierbaanstunnels, turbo rotondes en de status "Rijksweg" maken ze van de N57 een snelle transportas." Fijn stof "Ben ik te koop? Lig ik dwars om er financieel beter van te worden? Nee, Rijkswaterstaat heeft me inderdaad van alles geboden, maar ik neem geen zwijg geld aan. Ik heb grote moeite met gedram en leugenachtigheid. De Raad van State gaf ons gelijk in 2006. De Provincie Zeeland had het bestemmingsplan van Veere niet mogen goedkeuren in verband met de wetgeving ten aanzien van fijn stof. In een nieuw bestemmingsplan is geprobeerd een en ander te repareren. Zo kwam er, omwille van de rust op de begraafplaats in Serooskerke, ook een geluidswal. De Provincie heeft, met uit zondering van die geluidswal, ook dat nieuwe bestemmingsplan goedgekeurd. Ik beschuldig Rijkswaterstaat en de onderzoeksbureaus van manipulatie en bedrog, van gegoochel met cijfers. Het rapport van E-Connection, een bureau gespecialiseerd in wind en windhandel, over de effecten van een geluidswal op de molen, hebben we aan flarden geschoten. Gedeputeerde Staten voelt nattigheid, want waarom zouden ze anders nou net aan die geluidswal goedkeuring onthou den? En nu, vlak voordat het doek valt, beweert Rijkswaterstaat opeens dat er voor de aanleg nog 20 miljoen ontbreekt. Ja, dat past goed in een scenario om met opgeheven hoofd het strijdtoneel te kun nen verlaten als de Raad van State ons straks weer gelijk geeft." Top drie GroenLinks In de provincie zat GroenLinks niet op een lijn. Enkel de afdeling Veere maakt bezwaar tegen de weg. Midelburg bleek voor. Fractievoorzitter van GroenLinks/ PvdA in de gemeenteraad van Veere, Peter Louwerse, brengt de bezwaren van zijn partij tegen de nieuwe N 57 in de vorm van een top drie. Op één: De aantasting van het land schap. Louwerse: "Ons eeuwenoude Walcherse landschap hoeft echt niet zo grondig op de schop moet als Rijkswater staat voor ogen heeft." Op twee: De barrièrewerking. Louwerse: "Nu kun je nog op elk B- weggetje Joep Vergroesen fulmineert tegen de aanleg van de N57 Walcheren doorkruisen, straks lopen veel van die weggetjes dood". Op drie-. De geluidsoverlast en de kwali teit van de lucht. Louwerse: "Het vracht verkeer zal ontegenzeggelijk toenemen. Meer vrachtwagens betekent natuurlijk ook meer lawaai en meer vervuiling." Verkeersveiligheid Voorstanders verwijten Louwerse dat hij onvoldoende oog heeft voor verkeersvei ligheid. Louwerse pareert die verwijten met cijfers van Rijkswaterstaat zelf. Daaruit blijkt dat de afgelopen 20 jaar de drukte op de N 57 is toegenomen (van 9000 naar 11500 voertuigen per dag), maar dat het aantal ongelukken, relatief en absoluut, is afgenomen. Alleen al op grond van die cijfers vindt Louwerse het dus vreemd dat Rijkswaterstaat de nieu we N57 nodig vindt vanwege verkeersvei ligheid. Tiny Polderman, raadslid voor GroenLinks in de gemeente Veere, zegt jarenlang een nogal eenzame strijd te hebben gevoerd. "Pas toen de Raad van State ons op onderdelen gelijk gaf, kwam er wat waardering. Ik heb me eigen lijk al die tijd vooral gesteund gevoeld door de ZMF" Jan Moekotte is lid van de Wantijredactie. 13 WANTIJ Oktober '07

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2007 | | pagina 13