ZMF warmt jongeren op voor klimaat Janneke Donkers Hoe klimaatbewust is de jeugd van tegenwoordig? Zijn zij bereid om hun gedrag aan te passen voor een bij drage aan de oplossing van het klimaatprobleem? Wat doet de ZMF eigenlijk om jongeren te betrekken bij het thema energie en klimaat? 2050, Cr07 Concert in SEHf Mijn persoonlijke ervaring is c'at J0noeren best weten W dat er iets aan de hand is met het klimaat. Een groot jedeelte ziet in hoe belangrijk het is om ;en bijdrage aan de oplossing te leveren. Vlaar daadwerkelijk andere keuzes maken tmwille van het klimaat? Dat is toch wel ;en wat ingewikkelder verhaal. Gebrabbel De ZMF wil jongeren meer betrekken bij liet klimaat- en milieubeleid in Zeeland. [De milieufederatie moet aantrekkelijker ;n toegankelijker zijn voor jongeren. Dat kan door jongeren aan te spreken in 'hun taal' en via 'hun media'. Dat betekent bij voorbeeld interactief communiceren via internet en aanwezig zijn op de plaatsen waar de jeugd komt. Geen ambtelijk gebrabbel of milieuvakjargon, maar dui delijke taal. Waar staat de ZMF voor? Wat doet de ZMF voor milieu, klimaat en energie, natuur en landschap? Ervaring en vernieuwing Voor alle duidelijkheid. Het gaat om jong én oud! De milieufederatie wil graag een mooie mix van ervaring en vernieuwing. Stapsgewijs slaat de ZMF een andere koers in door meer activiteiten voor de jeugd te organiseren en in te spelen op de huidige ontwikkelingen. Concert at SEA 2007 Een voorbeeld is de aanwezigheid van de ZMF op Concert at SEA. Dit was een groot - klimaatneutraal - concert aan de Brouwersdam met circa 55.000 bezoekers. De ZMF informeerde de voornamelijk jonge concertbezoekers met behulp van de klimaatcampagne FIIER. We probeer den deze bezoekers bewust te maken van de klimaatsproblematiek en informeerden hen over de bijdrage die zij zelf kunnen leveren aan de oplossing van dit mondiale probleem. We prikkelden de concertgan gers met de stelling: "2050. Concert in SEA?!". Dit leverde zowel grappige reac ties op als ook diepgaande discussies over oplossingen en alternatieven. Verrassend veel jongeren gaven aan dat zij op hun manier al een steentje bijdragen. Vaak met simpele dingen zoals telefoonopla- dcrs niet onnodig in het stopcontact laten zitten, de tv niet op stand-by laten staan en gloeilampen verwisselen voor spaar lampen. Maar we zagen op de Brouwersdam ook dat de klimaatproblematiek wel onder kend wordt, maar dat de bijbehorende verantwoordelijkheden weggewuifd wer den. Om enkele bezoekers te quoten: "Voor het de spuigaten uitloopt, ben ik er al niet meer". "Je leeft maar een keer, waarom zou ik me zorgen maken". "De aarde vergaat toch wel". Hyves Aansluitend op dit concert introduceerde de ZMF de hyves-pagina: www.hier- iszmf.hyves.nl Hyves is een communica tieplatform op internet waar jongeren elkaar ontmoeten. Op de genoemde site kunnen jong en oud 'vriend' worden van de ZMF. Met deze digitale vriendschap geven zij aan de missie van de ZMF te ondersteunen. Die missie is: werken aan een duurzaam Zeeland, een schoner milieu, een rijkere natuur en een aantrekke lijk landschap. Inmiddels heeft de ZMF al 60 digitale vrienden. 3 WANTIJ Oktober '07

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2007 | | pagina 3