Axel scheurt
Handhaving
I
Veel bewoners waren dan ook niet
1 blij toen de motorcrossclub een
tS milieuvergunning aanvroeg voor
een uitbreiding van de activiteiten. De
club wilde veel meer uren kunnen
crossen. Ook wilde men tijdens wedstrij
den veel meer motoren in de baan. Alles
bij elkaar vroeg de sportvereniging een
verdubbeling van het aantal crossuren
aan.
Lawaaisporten
De provincie besloot de uitbreiding te
weigeren. De gedeputeerden (GS) deden
in hun besluit een beroep op het provin
ciaal milieubeleidsplan. Dit is een plan
waarin de provincie het milieubeleid voor
een aantal jaren uiteenzet. In het
Zeeuwse milieubeleidsplan "Groen Licht"
stond dat een terughoudend beleid werd
gevoerd ten aanzien van lawaaisporten.
Geluidsruimte
De crossclub ging tegen de weigering van
de provincie in beroep en kreeg gelijk van
de Raad van State. Op zichzelf mag de
provincie wel een beroep doen op het pro
vinciaal milieubeleidsplan, maar in dit
geval was dat plan volgens de staatsraden
wel erg algemeen geformuleerd.
Bovendien gelden voor grote motor
crossterreinen ook de bepalingen van de
Wet geluidhinder. Die wet is speciaal om
grote lawaaimakers te reguleren. Op basis
van deze wet is een fictieve zone om het
crossterrein heen gelegd, waarbinnen niet
meer dan 50 decibel aan geluid mag wor
den gemaakt door de crossers. Hoewel
een uitbreiding van de milieuvergunning
werd aangevraagd, leidde deze uitbrei
ding van het aantal crossuren niet tot een
overschrijding van de 50 decibel binnen
de zone, aldus de Raad van State. Er was
dus nog wat geluidsruimte over die door
het crossterrein voorheen niet was
gebruikt.
Nieuw milieubeleidsplan
Nu de Raad van State de beslissing van
GS heeft vernietigd, moet de provincie
een nieuw besluit nemen op de vergun
ningaanvraag. Omwonenden menen dat
de uitspraak van de Raad van State de
mogelijkheid biedt om opnieuw uitbrei
ding van de vergunning te weigeren. Er is
inmiddels een nieuw milieubeleidsplan
door Provinciale Staten vastgesteld, waar
in klip en klaar is opgenomen dat er geen
mogelijkheden meer zijn voor uitbreiding
van lawaaisporten als motorcross. Daarbij
heeft de Raad van State niet geoordeeld
Foto: Jaap Wolterbeek.
dat een uitbreiding altijd moet worden
toegestaan als wordt voldaan aan de
eisen van de Wet geluidhinder. Op zich
zelf kan met een beroep op het milieube
leidsplan een strengere geluidsnorm wor
den opgelegd dan de zone van de Wet
geluidhinder toestaat. De Raad van State
viel over het feit dat het oude plan te
algemeen geformuleerd was. In zoverre
kon dat plan niet dienen als rechtvaardi
ging van strengere normen, aldus de
Raad van State. Die formulering laat dus
duidelijk de deur open voor een nieuwe
weigering van de uitbreiding.
Voor omwonenden staat vast dat
als de provincie hun stad leefbaar
wil houden, de uitbreiding van de
milieuvergunning opnieuw gewei
gerd wordt. Het zou nog mooier
zijn als de provincie serieus werk
maakt van de verplaatsing van het
crossterrein naar...
Jan-Eelco Dijk is als advocaat werkzaam bij Spuistraat
10 Advocaten in Amsterdam. Hij verleent rechtshulp aan
milieugroepen in onder andere de provincie Zeeland.
14 WANTIJ Oktober '07
Jan-Eelco Dijk
Voor de één staat motorcross voor
spanning, sensatie en romantiek.
Voor de ander is de wedstrijd van de
plaatselijke crossclub een voortdu
rend terugkerende bron van hinder.
In Axel behoren veel omwonenden tot
die laatste categorie. Tijdens wed
strijddagen wordt het leven in de
plaats beheerst door het gescheur van
motoren.