Axel scheurt Handhaving I Veel bewoners waren dan ook niet 1 blij toen de motorcrossclub een tS milieuvergunning aanvroeg voor een uitbreiding van de activiteiten. De club wilde veel meer uren kunnen crossen. Ook wilde men tijdens wedstrij den veel meer motoren in de baan. Alles bij elkaar vroeg de sportvereniging een verdubbeling van het aantal crossuren aan. Lawaaisporten De provincie besloot de uitbreiding te weigeren. De gedeputeerden (GS) deden in hun besluit een beroep op het provin ciaal milieubeleidsplan. Dit is een plan waarin de provincie het milieubeleid voor een aantal jaren uiteenzet. In het Zeeuwse milieubeleidsplan "Groen Licht" stond dat een terughoudend beleid werd gevoerd ten aanzien van lawaaisporten. Geluidsruimte De crossclub ging tegen de weigering van de provincie in beroep en kreeg gelijk van de Raad van State. Op zichzelf mag de provincie wel een beroep doen op het pro vinciaal milieubeleidsplan, maar in dit geval was dat plan volgens de staatsraden wel erg algemeen geformuleerd. Bovendien gelden voor grote motor crossterreinen ook de bepalingen van de Wet geluidhinder. Die wet is speciaal om grote lawaaimakers te reguleren. Op basis van deze wet is een fictieve zone om het crossterrein heen gelegd, waarbinnen niet meer dan 50 decibel aan geluid mag wor den gemaakt door de crossers. Hoewel een uitbreiding van de milieuvergunning werd aangevraagd, leidde deze uitbrei ding van het aantal crossuren niet tot een overschrijding van de 50 decibel binnen de zone, aldus de Raad van State. Er was dus nog wat geluidsruimte over die door het crossterrein voorheen niet was gebruikt. Nieuw milieubeleidsplan Nu de Raad van State de beslissing van GS heeft vernietigd, moet de provincie een nieuw besluit nemen op de vergun ningaanvraag. Omwonenden menen dat de uitspraak van de Raad van State de mogelijkheid biedt om opnieuw uitbrei ding van de vergunning te weigeren. Er is inmiddels een nieuw milieubeleidsplan door Provinciale Staten vastgesteld, waar in klip en klaar is opgenomen dat er geen mogelijkheden meer zijn voor uitbreiding van lawaaisporten als motorcross. Daarbij heeft de Raad van State niet geoordeeld Foto: Jaap Wolterbeek. dat een uitbreiding altijd moet worden toegestaan als wordt voldaan aan de eisen van de Wet geluidhinder. Op zich zelf kan met een beroep op het milieube leidsplan een strengere geluidsnorm wor den opgelegd dan de zone van de Wet geluidhinder toestaat. De Raad van State viel over het feit dat het oude plan te algemeen geformuleerd was. In zoverre kon dat plan niet dienen als rechtvaardi ging van strengere normen, aldus de Raad van State. Die formulering laat dus duidelijk de deur open voor een nieuwe weigering van de uitbreiding. Voor omwonenden staat vast dat als de provincie hun stad leefbaar wil houden, de uitbreiding van de milieuvergunning opnieuw gewei gerd wordt. Het zou nog mooier zijn als de provincie serieus werk maakt van de verplaatsing van het crossterrein naar... Jan-Eelco Dijk is als advocaat werkzaam bij Spuistraat 10 Advocaten in Amsterdam. Hij verleent rechtshulp aan milieugroepen in onder andere de provincie Zeeland. 14 WANTIJ Oktober '07 Jan-Eelco Dijk Voor de één staat motorcross voor spanning, sensatie en romantiek. Voor de ander is de wedstrijd van de plaatselijke crossclub een voortdu rend terugkerende bron van hinder. In Axel behoren veel omwonenden tot die laatste categorie. Tijdens wed strijddagen wordt het leven in de plaats beheerst door het gescheur van motoren.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2007 | | pagina 14