Bij Hulst is al ontpolderd
Verrommeling
Oost-Zeeuws Vlaanderen
Peter Maas
De hamvraag bij de bouw van deze loods bij Hulst: waarom juist hier? Foto: Peter Mi
Luud Persijn woont op een van
de mooiste plekjes van Zeeuws-
Vlaanderen. Vanuit de woonka
mer kijkt hij op de kreek die pre
cies op de grens ligt tussen
Zeeland en Vlaanderen. Voor de
bruine kiekendief hoeft hij de
deur niet uit. Zet je het raampje
open dan kun je de Cetti's zan
ger horen.
Op Walcheren was hij de motor
a t achter de werkgroep landschaps-
w w verzor8'ng- Sinds zijn pensione
ring woont de familie weer op de
oude stek Koewacht. Nu is hij actief lid
van de Planologiewerkgroep van De
Steltkluut. Zodra we de deur uit zijn, die
nen de voorbeelden van verrommeling
zich aan. Een prachtig oud weilandje met
knotelzen is verziekt: té veel paarden, té
kaal gevreten gras, té veel linten, iets té
veel kotjes. Even verderop zijn grote
hopen kuilvoer afgedekt met autobanden.
Er is geen enkele moeite gedaan om de
bergen landschappelijk in te passen. We
kruisen het kleinschalige dekzandland-
schap, bijna on-Zeeuws, zo mooi, maar op
de plaats van een tot de verbeelding spre
kende oude vlasfabriek liggen plannen
klaar om dure bungalows te bouwen. Een
ongelukkige locatie, ook al vindt er com
pensatie plaats voor de natuurwaarden
die verloren gaan.
Waarom juist daar?
Waarom worden bepaalde ontwikkelingen
juist daar bedacht? We komen aan de
Fortdijk die bekend is om de zeldzame
ruige anjer en de misschien nog minder
geziene grote wilde tijm. Een veehouderij
is pas verplaatst, ongeveer 500 meter
opgeschoven, maar de impact op het open
landschap is enorm. Nieuwe vestigingen
in open poldergebied zijn vaak ongeluk
kig gekozen. Een benzinestation even ten
westen van Axel: "Waarom juist daar? De
grote silo's op het bedrijventerrein in
Braakman Noord zijn een van de grootste
schandvlekken op de regionale planoio-
giekaart."
Grote loods
We gaan tot aan de nieuwe bedrijvigheid
ten westen van Hulst. Een transporton
derneming bouwt daar een grote loods.
Rondom komen er waterpartijen en zo te
zien wordt er veel ruimte gereserveerd
voor groen. Ook aan de architectuur
wordt, voor zover wij daar verstand van
hebben, veel aandacht besteed. Al met al
is er over nagedacht, maar is de ham
vraag: waarom juist hier? Waarom wordt
deze loods niet gebouwd aansluitend aan
het bestaande bedrijventerrein bij Sint-
Jansteen en Hulst? Nu ligt er nog een
heel stuk akkerland en boomgaard tus
senin. De nieuwe vestiging dringt diep
door in het poldergebied.
"Hier is al ontpolderd," zegt
Luud. "Dit is geen polder meer.
Hebben boeren hier dan geen
moeite mee?" Hij steekt ook de
hand in eigen boezem: "Waarom
hebben we hier als planologie
werkgroep niet op gereageerd?"
6 WANTIJ Oktober '08