'Voor wie zich door geen einder laat beperken' wat ait blijjsel overbleef Jan Moekotte Duinen bij Zoutelande Foto: Jan Moekotte Wantij opende deze jaargang telkens met een gedicht van Willem Hussem (1900-1974). Hij weet als dichter zóveel wind te suggereren dat je als lezer, staande op een duintop, vleugels krijgt. Wat was de relatie van Hussem met Zeeland In publicaties komt de schilderdich ter naar voren als stadsmens, kunst paus en kroegtijger (De Posthoorn in Den Haag was zijn stamcafé). Toch wijzen alleen al de titels van zijn eerste dicht bundels, 'De kustlijn' (1940), 'Uitzicht op zee' 1941en 'Steltlopen op zee' 1961 op een groot oog voor de kust. Zee Frank Hussem houdt de belangstelling voor het werk van zijn vader levend. "Vader was dan wel een stadsmens, maar zijn inspiratie deed hij op door het kijken naar landschappen en de zee." Hussem was praktisch wekelijks te vinden in Scheveningen en in Duinrel, prachtige natuurgebieden. Ook vertoefde hij veel in Oostvoorne en op De Beer, een natuurge bied dat verdween door de aanleg van Europoort. Af kwam hij weinig in Zeeland, Willem Hussem verdient zijn plaats in deze rubriek door het volgende gedicht. "Walcheren" Dit eiland lijkt herschapen in een tuin Waar glanzend groen en donkre bloemen prijken. Ik overzie de kust vanaf het duin En volg twee vogels tot zij 't nest bereiken Een boerenkar gaat langs den sintelweg Daarachter tracht een jongen paard te rij den. Het dier blijft telkens stilstaan bij de heg Omdat het weer terug wil naar de weide. Er is de lust van niets te willen doen Dan hier zich rijk te voelen zonder werken. Met enkel maar de ruimte als rantsoen Voor wie zich door geen einder laat beper ken. (1938-1939) Weglaten Als schilder bewoog hij van het figuratie ve naar het abstracte. Als dichter maakte hij een soortgelijke ontwikkeling door. In 'Walcheren' schetst hij nog een figuratief beeld, maar rijm en klank worden gaande weg van minder belang. Volgens Frank Hussem wilde zijn vader later niets meer te maken hebben met die vroege gedich ten, omdat ze teveel onder invloed van Roland Holst, Jacques Bloem etc. ont staan waren. Hussem wordt een meester in de kunst van het weglaten. In 'Zet het blauw' weet hij met minimale middelen maximaal te suggereren. Weinig woor den, veel wit. Zet het blauw van de zee tegen het blauw van de hemel veeg er het wit van een zeil in en de wind steekt op Wat is er over van het Walcheren dat Hussem beschrijft? Zeventig jaar later is de kust vanaf het duin nog steeds goed te overzien. Maar door de inundatie in 1944 is Walcheren niet meer de Tuin van Zeeland. Heggen en sintelwegen zijn ver dwenen. Vrije tijd is er nu meer dan ooit. "De lust van niets te willen doen dan zich hier rijk te voelen zon der werken", is vooral waar neembaar bij toeristen Jan Moekotte is lid van de Wantijredactie. 14 WANTIJ December '09

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2009 | | pagina 14