De speling van het licht ier dat Zuid-Afrika weg is De invloed van natuur en milieu in Zeeland op het werk van kunstenaars. Anton van Haperen zeeland verbeeld Karei Dierckx (Gent, 1940) is één van de meest vooraanstaande hedendaagse Belgi sche schilders. Hij was vele jaren docent schilderkunst aan de Academie voor Schone Kunsten in Gent, waar hij nog steeds woont. Hij heeft een sterke band met poëzie en literatuur en onderhoudt vriendschappelijke contacten met verschillende schrijvers. Vormen vervagen Zeeland Reislustig Lager energieverbruik Jarenlang bestudeerde hij de duinen in de voortuin van Zeeland en Rotterdam. Zijn studie leidde vorig jaar tot een proefschrift met als titel 'Een wereld van verschil'. de voetafdruk Rob Kregting Essentieel voor zijn werk is de traditie van de schilderkunst. Morandi, Fautrier, Giaco- metti, Bonnard en Cézane horen tot zijn re ferenties. Hij ziet zich in de traditie van de Vlaamse kunst. Dierckx werkt vaak vanuit traditionele thema's als stillevens, al dan niet figuratieve landschappen en portret ten. Zoekend en tastend werkt hij die om naar "verflandschappen". Hij noemt zichzelf een colorist, bij wie vormen vervagen of soms zelfs geheel verdwijnen. Wat blijft is dan een illusie, droombeeld, dat zich nauwelijks laat dui den. Dierckx is een virtuoos tekenaar, voor wie zijn werken op papier een essentieel element in zijn oeuvre vormen. Zijn werk werd midden jarig zeventig gerekend tot de Nouvelle Subjectivité (tevens de naam van een expositie in 1976 in het Centre National d'Art Contemporain in Parijs, waar hij aan deelnam). Maar eigenlijk is Karei Dierckx bij geen enkele stroming of school onder te brengen. Zijn werk staat in de traditie, maar is volstrekt uniek en authentiek. Sinds het einde van de vorige eeuw maakt hij ook sculpturen in brons, bijvoorbeeld 'Mo nument voor een vogel', 'Hommage aan Morandi' en 'De droom van Jeroen Bosch, denkend aan Goya'. Zelf zegt de kunstenaar over de invloed van Zeeland op zijn werk (citaat uit een brief aan de redacteur): "Ik ben een schilder die niet traditioneel werkt, maar wel in een traditie. De schoonheid en de puurheid van het land schappelijke dat we in Zeeland ontdekken, is zeer inspirerend. Zowel compositorisch als picturaal moet een schilderij interessant zijn, hoe vrij deze elementen ook kunnen vertolkt worden (figuratief of non-figura tief). De lichtwaarde in het werk speelt een intense rol; in Zeeland is de speling van het licht, tussen hemel en aarde, de dragende factor voor een schilder- of tekenkundige interpretatie van het gegeven." De afgebeelde werken zijn Tholen, 2007, olie op doek, en Tholen, 2006, potlood op papier. De foto's zijn afkomstig uit het boek Karei Dierckx (Ludion, ISBN 978-90-5544-722-0), dat ook aan de basis van de tekst heeft gelegen. Rob Kregting is lid van de Wantijredactie. 18 J wantij april 2010 Anton van Haperen werkt als belangenbe hartiger bij Staatsbosbeheer in Zeeland en West-Brabant. Eerst ging hij op de fiets naar zijn werk op kantoor in Middelburg. Omdat het kantoor is verhuisd naar Tilburg, is zijn voetafdruk behoorlijk toegenomen. Mee verhuizen helpt niet, want een groot deel van zijn werk is nog steeds in Zeeland. Wel reist hij naar Tilburg met de trein want hij heeft een hekel aan grote stukken auto rijden en hij kan tussen de rails zijn twee kranten lezen. Soms pakt hij de auto. De bestelauto heeft hij ingeruild voor een Ford K, dat scheelt benzine, al denkt hij dat het benzineverbruik nog lager kan. Na zijn promotie had Anton van Haperen eindelijk weer eens tijd om lang op vakantie te gaan. Het werd een maand Zuid-Afrika en Namibië. "De natuur is daar geweldig. Als ik er niet zo'n grote vliegreis voor zou moe ten maken, zou ik het beslist vaker doen. Maar al ben ik reislustig, ik neem mijn ver antwoordelijkheid en maak zo'n verre reis niet vaker dan ongeveer eens in de 5 jaar. Ik compenseer zo'n reis overigens niet, dat vind ik onzin. Het geeft de suggestie dat je toch rustig kan vliegen. Mensen moeten ge woon minder vliegen." Van Haperen kickt niet alleen op spectacu laire natuur. "Als ik hier ga fietsen, geniet ik ook van wat ik tegenkom. Graag doe ik een bijzondere waarneming zoals een visarend, maar ik word net zo goed blij van een rood borstje en speenkruid." Doordat zijn vrouw geen vlees eet, is Van Haperen deeltijdvegetariër. Kleren, meubels en andere spullen koopt hij met mate en ze moeten lang meegaan. Ook het energiever bruik is beneden gemiddeld en zal nog lager worden als een geplande verbouwing wordt aangegrepen om het huis beter te isoleren en zonnepanelen te installeren. Wel scoort Anton flink op papierverbruik omdat hij twee kranten en veel andere tijdschriften en boeken leest. Dat alles leidt tot een voetaf druk die met 4 hectare net iets beneden het landelijk gemiddelde ligt. "Ik geloof niet in een conflict tussen natuur en mens. Als beheerder moet je mens en natuur juist bij elkaar brengen. Door ver standig inrichten, zorg je ervoor dat verschil lende belangen elkaar niet bijten. Vergis je niet, de natuur heeft een grote draagkracht, kan veel aan." Dat benadrukt Anton in stelling 2 bij zijn proefschrift: "Het beeld dat het duingebruik door de mens in historische tijden het karakter had van overexploitatie of zelfs regelrechte plundering, is onjuist." Gerda Spaander is lid van de Wantijredactie. Gerda Spaander Bereken zelf uw voetafdruk op www.voetafdruk.nl of www.voetenbank.nl. Gemiddelde Noord-Amerikaan 9,5 ha Gemiddelde Nederlander 4,7 ha Gemiddelde wereldburger 2,3 ha Eerlijke Aarde aandeel 1,7 ha wantij april 2010 ((19

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2010 | | pagina 10