Havens moeten samenwerken en verbindingen lessen De tweede Thijs Kramerlezing stond vooral in het teken van de (haven)economie. President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam schetste een toekomst beeld waarbij ook de ecologie nadrukkelijk een rol speelt. Geheel in overeenstemming met het gedachtegoed van Thijs Kramer, die als geen ander begreep dat economie en ecologie niet zonder elkaar kunnen. Samenwerken, verbindingen leggen en zoeken naar evenwicht zijn de kernbegrippen. Vertrouwensrelatie Besluiteloosheid Grootste havencomplex "De Zeeuwse havens moeten afzien van grote containerterminals." Containerterminal Geen grote containerterminal in Zee land. Foto Jaap Wolterbeek. I I I Rinus Antonisse Het klinkt zo logisch. De havens in de Rijn- Scheldemonding moeten nauw samenwer ken, in plaats van elkaar te vuur en te zwaard beconcurreren. Dan wordt wereldwijd een vuist gemaakt. Bovendien vaart het milieu Hij erkende dat samenwerking in de Rijn- Scheldedelta lang geen vanzelfsprekende zaak is. Een voorbeeld dichtbij huis. Toen Smits aantrad als havenbaas hoopte hij de "Hans Smits heeft in zijn lezing een duidelijke boodschap meegegeven: de Rijn/Scheldedelta moet als één geheel worden bekeken, er moeten geen onnodige bestuurlijke grenzen zijn. Wel overheerst in zijn verhaal de economische insteek. Het woord ecologie werd geregeld genoemd, maar in de discussie werd er weinig mee gedaan. Ik heb weinig oplossingsgerich te, concrete zaken gehoord over de manier waarop economie en ecologie hier in die mooie voortuin hand in hand kunnen gaan. En dat is nu juist het gedachtegoed van Thijs Kramer!" Anja Phernambuqc, medewerker Rijkswaterstaat er wel bij. Daar is geen speld tussen te krij gen. Maar het is bekend: tussen droom en daad bevinden zich vele obstakels. Grenzen, eigenbelang en grote ego's bijvoorbeeld. Nochtans deed Smits in zijn Thijs Kramerle zing een dappere poging een aantal hinder nissen op te ruimen. wankele vertrouwensrelatie tussen Rotter dam en Zeeland te kunnen herstellen. Dat is hem tot op heden niet gelukt, terwijl wel de banden met de havens van Amsterdam en Dordrecht zijn aangehaald. Waar dat aan ligt? Smits: "Bewoners trekken zich niet zoveel aan van grenzen. Bestuurders helaas wel." 4 J wantij april 2010 Hij juichte de verzelfstandiging van Zeeland Seaports toe. "Dat leidt tot verdere profes sionalisering van management en bestuur. Zo zal er met andere ogen naar een Wes- terschelde Containerterminal worden geke ken." Waarom de aanleg daarvan al tien jaar sleept, was hem een raadsel. "De beslui teloosheid over de WCT intrigeert me elke dag weer." De president-directeur onderstreepte dat de havens in de Rijn-Scheldemonding sa men het grootste havencomplex ter wereld vormen. Dat wordt niet uitgebuit door het 2010 Ir. drs. Hans Smits, president-direc teur Havenbedrijf Rotterdam. Foto Loes de Jong. ontbreken van krachtenbundeling. Smits wees erop dat de Nederlandse luchthavens dat beter hebben begrepen: die hebben een gezamenlijke strategie ontwikkeld. Dat moeten de havens ook doen, zei hij. Het be tekent afspraken maken over het verdelen van de activiteiten. Dus geen fijn-chemie in Rotterdam, wel in Antwerpen. En geen LPG-opslag in Amsterdam maar wel in Rot terdam. Enzovoorts. De Zeeuwse havens moeten afzien van groot schalige containerterminals, stelde Smits. "Laat ik daar helder in zijn. De komende tien, twintig jaar is er geen markt voor. Nie mand zet een handtekening onder een dure Westerschelde Containerterminal. Richt je energie op veelbelovender zaken als onaf hankelijke tankopslag, de biochemie in de Kanaalzone en de ontwikkeling van het Dow- complex. Er gaan heel veel windmolens op de Noordzee gebouwd worden. Bouw en onderhoud kunnen een specialiteit worden vanuit de Zeeuwse havens." 'leder voor zich' dient taboe te zijn, aldus Smits. "Grootschalige projecten moeten in een totaalbeeld bezien worden. Een vierde verdieping van de Westerschelde kan en mag nooit meer alleen op zichzelf beschouwd worden. Zelfs als het ecologisch verantwoord zou zijn, wat ik trouwens betwijfel." "Een boeiende lezing. Wat mij vooral opvalt is de besluiteloosheid die ik hier tegenkom. Of het nu gaat om de WCT, de ontpoldering, de verdieping van de Westerschelde. Er wordt maar om de hete brei heen gedraaid. Maak keuzes. Ben je voor de Tweede Maasvlakte, doe dan geen WCT. Hans Smits sprak over een havengebied in China, dat qua grootte te vergelij ken is met de Delta. Een goed voorbeeld voor ons: beleid maken én uitvoeren voor het gehele gebied. En wat het verhaal over duurzaamheid betreft: bij grote bedrijven is dat de regel. Gewoon doen." Jan Paul van Hoven, directeur van de Koninklijke Maatschap Wilhelminapolder

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2010 | | pagina 3