"Sas van Rouveroij (Haven van Gent) maakte een gevaarlijke opmerking: havens breiden zich uit naar de zee. De steden, met als voorbeeld Gent, kunnen de oude haventerreinen dan mooi gaan ontwikkelen. Je ziet die ontwikkelingen al voor je in de Kanaalzone en bij de nieuwe Antwerpse dokken. Geen prettige ontwikkeling. Ook de opmerking van Karla Peijs verontrustte me. Ze heette de Derde Maasvlakte alvast welkom in het Sloegebied, nota bene in het hart van de groenblauwe oase. Dan liever de opmerking van Hans Smits, die stelde dat havens geen nieuwe activiteiten moeten ontplooien als die al elders gebeuren, dus geen WCT. Overigens heb ik de ecologm vanmiddag gemist. Het werd regelmatig genoemd, maar meer ook niet." Verbindingen Algemeen belang Overheid Deltawerken Heel maken "Ik ben het helemaal niet eens met Hans Smit over het gebrek aan Innovatie in Zeeland. Kijk naar de resultaten in de Kanaalzone op het vlak van ecologie en economie." David Luteijn, voorzitter van de Bra bants-Zeeuwse Werkgeversvereniging Wim van Wijngaarden, ecoloog provincie Zeeland Hij achtte het gezamenlijk ontwikkelen van achterlandverbindingen door Rotterdam, Zeeland en Antwerpen noodzakelijk, "zoals tussen Hamburg en Bremen gebeurd is." Wat hem betreft, wordt de groenblauwe Delta daarbij ontzien. Nieuwe infrastruc tuurtracés moeten worden gekoppeld aan bestaande verbindingen en aan de randen van het gebied. "Ik hoop dat het groenblau we hart dezelfde lading krijgt als het groene hart van de Randstad." Om tot doeltreffende samenwerking te ko men, moet het begrip marktwerking anders ingevuld worden, betoogde Smits. "Dat heeft een verkeerde kleur gekregen. Het is te ver doorgeschoten. Het algemeen belang moet als politiek begrip terugkomen. We moeten weer durven ingrijpen in de markt werking. Er is slagkracht nodig als antwoord op de wereldwijde economische ontwik kelingen. Bij de havens gaat het om de pri maire relatie tussen het havenbedrijf en zijn klanten." Het verdelen van activiteiten - en dus min der inzetten op een economische wedloop - is ook noodzakelijk uit milieuoogpunt, meende hij. "De A-merken onder de grote ondernemingen willen graag investeren in duurzame gebieden." De president-directeur toonde zich voor stander van havenbedrijven in handen van de overheid. "De leiding moet niet in han den zijn van mensen uit de private sector die naar winstmaximalisatie streven. Dat maakt het ook gemakkelijker om samen op te trekken. Smits brak een lans voor op richting van een bestuurlijk platform van provincies, steden en directies van haven bedrijven. Eerste taak: een economische visie voor de Rijn-Scheldedelta ontwikkelen. Noodzaak is daarbij een pro-actieve uitvoe ringsorganisatie, anders wordt het net zo'n vrijblijvend vehikel als het bestaande (vrij blijvende) Rijn-Scheldedelta overleg. Gezel lige gesprekken en het eten is prima, maar resultaten: ho maar." Smits, die zijn loopbaan begon bij de Delta dienst van Rijkswaterstaat en een aantal jaren op Schouwen-Duiveland woonde en werkte, ging kort in op de Deltawerken. "Uiteindelijk blijkt dat we toch veertig jaar na dato de conclusie moeten trekken dat de ecosystemen niet in evenwicht zijn ge houden. Dat is ons niet gelukt. We staan voor een heel nieuwe opgave: een tweede golf van waterbouwkundige innovaties. De dynamiek terugbrengen, zodat de kwaliteit van de ecosystemen weer verbetert." vreesde hij. Verwijzend naar de koele relatie tussen Rotterdam en Zeeland, merkte Van Rouveroij op dat "de tegenstellingen tussen de Vlaamse havens net zo groot zijn als in Nederland." In de paneldiscussie haakte Joost Schrijnen, programmadirecteur Zuidwestelijke Delta, daarop in. "Het gaat om het heel maken van de héle Delta, dus niet alleen om Zeeland. We moeten een evenwicht tot stand bren gen tussen een maakbare civieltechnische Delta en herstel van de ecologie." Roline de Wilde, regiodirecteur Natuurmonumen ten Zuid-Holland en Zeeland, hoopte dat de groenblauwe Delta dezelfde warme ge voelens bij mensen gaat oproepen als bij de Waddenzee het geval is. "De mensen staan nu nog een beetje met hun rug naar de Delta." Sas van Rouveroij van Nieuwaal (Raad van bestuur Haven van Gent en Vlaams par lementslid) onderschreef de oproep voor een bestuurlijk platform dat de verdeling van activiteiten oppakt. "Niet eenvoudig," De pleidooien voor daadkracht, samenwer ken en verbindingen leggen, zouden Thijs Kramer uit het hart gegrepen zijn. Wat dat betreft zorgde de tweede lezing voor een goed gevoel. De organisatoren hadden ge leerd van de weeffoutjes die de eerste lezing bevatte en de opzet aangepast, met maar één inleiding. Nog wel met een - kennelijk onvermijdelijke, maar weinig opleverende - paneldiscussie. Bovendien ruime mogelijkheden voor net werken. Vooraf, in de pauze en achteraf. Daar werd in het Middelburgse stadhuis royaal ge bruik van gemaakt. De belangstelling voor de lezing was zo groot, dat niet alle aanmeldin gen konden worden gehonoreerd. Rinus Antonisse is journalist. antij april 2010 Stad en Delta, complementair. Maasboulevard, Rotterdam. Foto Jaap Wolterbeek.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2010 | | pagina 4