'Wat je hebt,
kun je alleen
behouden door
te veranderen'
"Rust en ruimte. Dat is het
handelsmerk van de Delta."
Rondom de Deltawateren, met hun ruimte en
prachtige natuur, ligt een band van steden: van Gent
en Antwerpen tot Breda en Rotterdam. Het is een
mix van vele kwaliteiten en belangen. Zitten deze zo
verschillende regio's elkaar in de weg? Of kunnen ze
elkaar versterken?
Ruimte
Ruimte
Waterwegen
En nog eens ruimte
Zilt en zoet
Rust en ruimte, Zeeuwse kwaliteit.
Foto Jaap Wolterbeek
gen, maar economische groei is nog altijd
het credo van onze samenleving. Dus willen
havens, industrie en landbouw investeren,
willen steden en bedrijventerreinen uitbrei
den. En dat allemaal omwille van die eeu
wige groei.
Ik kies voor ontwikkeling en verandering in
plaats van groei. Almaar groeien kan niet. De
aarde is eindig, dus de groei kan niet blijven
doorgaan en dat hoeft ook niet. Het klinkt
tegenstrijdig maar wat we hebben, kunnen
we alleen behouden door te veranderen.
Dingen anders doen. Denk aan vernieuwin
gen op het gebied van schone energie. Denk
aan de economische potentie die de unieke
natuur van het Deltagebied biedt. Wat heb
ben wij dat zij niet hebben?
De commotie rond de verdieping van de
Westerschelde liet het weer eens duidelijk
zien: grote havens, kleine boeren en zelf
bewuste natuurorganisaties, dat gaat niet
zonder slag of stoot samen. Economische
groei, bescherming van natuur en ruimte
voor landbouw, daar was de Delta net
even te krap voor. Toch hoeven deze sec
toren elkaar niet in de weg te zitten. Inte
gendeel: ze kunnen elkaar versterken. De
Zeeuwse rust en ruimte gaan prima samen
met de Rotterdamse en Antwerpse drukte.
Rust en ruimte. Dat is het handelsmerk van
de Delta. Grote wateren, een ruim, open
landschap, weinig stedenbouw en relatief
weinig industrie. Vooral zo laten, zou je zeg-
"Het gaat om het heel maken van de Delta. De Delta Is niet alleen van Zeeland. Ik voel veel
voor een alles overkoepelende autoriteit voor het Deltagebied. Zo'n bestuur is nodig, waarbij
de ecologische component vanzelfsprekend is."
Sas van Rouveroij van Nieuwaal, lid van de Raad van Bestuur van de Haven van Gent en het Vlaams Parlement
8 J wantij april 2010
"Als we met het gezicht naar Den Haag
blijven staan en niet met het gezicht naar
Vlaanderen, dan wordt het nooit iets met
Zeeland. We liggen in Zeeland midden in Eu
ropa, dat moeten we ons meer realiseren.
We wonen 1 uur van Brussel en 2,5 uur van
Parijs. De grens moet weg. Het wordt tijd
dat we ruimte krijgen gewoon over de grens
te werken waar we willen."
Karla Peijs, Commissaris van de Koningin
"Mijn wens is dot Zeeland
associaties oproept met het
Waddengevoel."
Roline de Wilde, regiodirecteur van Na
tuurmonumenten Zuid-Holland en Zeeland
Vlnr.: Tijdens de lezing: Karla Peijs (Commissaris van de Koningin ifUZeeland), Chris Kalden (Algemeen
Directeur Staatsbosbeheer), Peter Holicki (Dow Benelux B.V), Tjeu van Mierlo (directeur ZMf) en
Marten Wiersma (Gedeputeerde Provincie Zeeland).
Foto Loes de Jong m
Paneldiscussie: vlnr. Ir. David Luteijn (Voorzitter Brabants-
Zeeuwse Werkgeversvereniging), drs. Roline de Wilde
(Regiodirecteur Natuurmonumenten Zuid-Holland en Zeeland),
Sas van Rouveroij van Nieuwaal (Raad van Bestuur Haven
Gent en lid Vlaams Parlement) en Ir. Joost Schrijnen
(Programmadirectie Zuidwestelijke Delta).
Foto Loes de Jong
Het antwoord: veel open ruimte, rust, een
prachtig landschap, een rijke natuur, een
heerlijke woonomgeving. Dat moeten we
vasthouden met ontwikkelingen die deze
waarden koesteren. Dat betekent dus geen
monocultuur als het gaat om landbouw en
geen grootschalige containerterminal bui
ten de huidige havens. Waarom? Omdat je
dan het unieke Zeeuwse kapitaal opeet. Je
verstoort je eigen rustige woonomgeving,
De Delta is het tegenwicht van de stede
lijke band eromheen. Daar passen regio
nale havens binnen, maar verpozen ook
mensen uit de steden. Daar krijgen ze hun
zorg en wordt hun voedsel geteeld. De
Delta bindt dus de steden. Ook met fan
tastische waterwegen. Laat Albert Heijn
z'n producten maar per schip aanleveren.
je verknalt de open ruimte, en de toe
rist komt niet wanneer die in een file van
vrachtwagens naar de kust moet rijden.
Maar hoe moet het dan? Want de ruimte
is beperkt, de belangen zijn groot en ook
nog eens heel verschillend. Ik denk dat we
moeten vaststellen waar we goed in zijn, de
Zeeuwse schaal als maat nemen voor initi
atieven, en de rest overlaten aan 'de grote
jongens'. Een mainport hoort in Rotterdam
thuis, niet in de Deltawateren.Degrootste be
drijventerreinen en grootschalige stadsont
wikkeling passen het best in de stedenband.
De landbouw kan in de Delta profiteren
van de zilte en zoete grond. Waarom zou
je geen brood zien in het verbouwen van
zilte groenten? Ik denk dat de agrariërs
zich hier, naast het verbouwen van voed
sel, moeten richten op de specifieke kan
sen in hun directe omgeving: toerisme,
recreatie, streekproducten, biomassa
en het versterken van het landschap.
Ze vullen elkaar zo mooi aan: de grote ste
den en de groene ruimte. Het zou een fan
tastisch huwelijk kunnen worden. Al moe
ten er nog wel wat therapeutische sessies
overheen gaan.
Tjeu van Mierlo is
directeur van de ZMf.