Investeren in natuur en landschap loont Zeeland heeft van oudsher een economie gebaseerd op handel, landbouw, visserij en industrie. In de vorige eeuw kwam daar toerisme bij. Kunnen in deze eeuw natuur en landschap ook een economische factor van betekenis worden? Kost de natuur waar Zeeland zo rijk aan is enkel geld, of levert het ook wat op? Cijfers Kop van Schouwen Willem de Weert In Zeeland is dat een legitieme vraag omdat er door de (semi-) overheid en natuurorga nisaties wordt gewerkt aan de ontwikke ling van nieuwe natuur, zoals Plan Tureluur en Waterdunen, en beheer van het oude cultuurlandschap zoals de Zak van Zuid- Beveland. Dat kost geld dat dan niet aan andere maatschappelijke activiteiten be steed wordt. De provincie gaf Kenniscentrum Triple E de opdracht te onderzoeken wat ons groene kapitaal waard is en hoe we er nog meer uit kunnen halen, zonder dat de waarde vermindert. Het is nog niet eenvoudig deze baten in cij fers te vatten. Er bestaat geen AEX voor de natuur. De onderzoekers maakten gebruik van de 'FEBO-methodiek'. Die wordt ge bruikt door accountants om bij bedrijven de kosten en baten in beeld te brengen. Natuur en landschap worden als 'een bedrijf' be schouwd waarin geldstromen omgaan die met cijfers in kaart worden gebracht. Een paar voorbeelden. Het blijkt dat woningen door de ligging in of aan de rand van een natuurgebied 4 tot 30 meer waard zijn. Die meerwaarde komt tot uiting in cijfers zoals de opbrengst van de onroerend zaak belasting en bij verkoop in de overdrachts belasting. Bij bedrijven is een deel van de omzet te herleiden tot natuur en landschap. Een pannenkoekenhuis in de duinen of een strandtent hebben het grootste deel van hun klanten, en hun omzet, te danken aan de ligging. Ook voor een bakker in Domburg is een deel van de omzet toe te rekenen aan de toerist die er brood en gebak koopt. Zo kun je voor elk bedrijf een percentage van de omzet toedelen aan de aanwezigheid van natuur en landschap (Zie tabel pag. 12). De onderzoekers berekenden bijvoorbeeld dat de natuurlijke kwaliteiten van de Kop van Schouwen tot een extra omzet van bijna 17 miljoen per jaar leidden met een be lastingopbrengst van 1,8 miljoen per jaar. En dat was conservatief geschat. (Een deel van de horeca omzet komt bijvoorbeeld van feestende jongeren die niet voor het mooie duinlandschap komen en dus niet mee geteld werden Lijkt me logisch dat je dat niet meerekent). Omgerekend werden 300 arbeidsplaatsen, bijna 10 van de totale werkgelegenheid, op de Kop van Schouwen gerelateerd aan het kustlandschap. wantij november 2010 (f11

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2010 | | pagina 11