Langs de zeekant: Johnny Beerens bgjg zeeland verbeeld ar Aan de rand van Breskens heeft beeldend kunstenaar Johnny Beerens een groot atelier aan huis. Met een ruime lichtinval uit het noorden. Zijn werk heeft ruimte nodig. Zee en land Technieken Papier De rust en de eenzaamheid van het getijdengebied bieden hem concentratie. 'Ik ben graag alleen in de natuur. Vooral in de winter is het er prachtig. Als de toeristen komen is voor mij de lol er wel even af/ O i'i i-.'t. Rob Kregting Zijn schilderijen hebben grote formaten. Een breedte van meerdere meters vormt geen uitzondering. Hij vertelt dat hij altijd al met grote doeken heeft gewerkt. 'Als de ruimte te klein was, maakte ik ze in delen. Ze moesten wel door het raam naar buiten kunnen natuurlijk.' Johnny Beerens (1966) is geboren en ge togen in West Zeeuws-Vlaanderen. Na zijn opleiding aan de Kunstacademie in Tilburg keerde hij er terug. Kunstcriticus Nico Out noemde hem 'het best bewaarde artistieke geheim van Zeeland'. 'Ik loop heel graag rond op de grens tussen zee en land. Daar vind ik de motieven die ik in mijn werk ge bruik. Het gebied met zijn getijden boeit me. De dingen die veranderen en die gelijk blij ven. De sporen van de mens en de natuur.' Dat alles vindt hij op vijf minuten lopen van zijn atelier. Maar ook in bijvoorbeeld Noor wegen, Bretagne en IJsland. 'Toen ik daar was, was het net of ik door mijn eigen werk reed.' De beelden van daar krijgen weer een wisselwerking met zijn Zeeuwse beelden. Hij vindt het moeilijk zijn werk te karak teriseren: 't Is eigenlijk van alles tegelijk. Abstract, figuratief, conceptueel en expe rimenteel. Maar ook niet-conceptueel. Ik maak gebruik van traditionele technieken die ik op een nieuwe en eigenzinnige wijze combineer, op een niet-traditionele manier. Ik gebruik het materiaal op mijn eigen ma nier. Mijn werk laat zich niet in een hokje plaatsen.' Hij vindt dat zijn schilderijen zelf standige objecten zijn. De motieven komen van de kust, het land van aarde en zee. De beelden worden in het atelier herschikt, tot de compositie bereikt is die Johnny in zijn hoofd heeft. In zijn huidige werk is de ondergrond een essentieel deel van het schilderij. Het hoort bij het beeld. Hij gebruikt daarvoor papier, dat hij zelf schept. In de grote vellen worden allerlei materialen verwerkt, die hij vond op de plaatsen waar de motieven van het werk vandaan komen: schelpen, haaientan- den, stukken visnet en touw. Laag voor laag wordt het werk opgebouwd. Waarbij de beelden enorm gedetailleerd kunnen zijn. En bedrieglijk realistisch. Door deze tijdrovende technieken en de formaten van zijn werken is zijn productie klein. Een metersgroot werk voor de Hei- nekenbrouwerij, ruim 14 bij 2.80 meter(l), vroeg twee jaar. Lang werkte hij ook aan de enorme waterdruppel, die uit een scheur in de watertoren van Oostburg lijkt te lopen. Voor meer informatie: www.johnnybeerens.nl Rob Kregting is lid van de Wantij red actie. 101 wantij april 2011 wantij april 2011 /lij

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2011 | | pagina 6