Langs de zeekant:
Johnny Beerens
bgjg
zeeland verbeeld
ar
Aan de rand van Breskens heeft beeldend kunstenaar Johnny
Beerens een groot atelier aan huis. Met een ruime lichtinval uit
het noorden. Zijn werk heeft ruimte nodig.
Zee en land
Technieken
Papier
De rust en de eenzaamheid van het getijdengebied
bieden hem concentratie. 'Ik ben graag
alleen in de natuur. Vooral in de winter is het er
prachtig. Als de toeristen komen is voor mij de lol er
wel even af/
O i'i
i-.'t.
Rob Kregting
Zijn schilderijen hebben grote formaten.
Een breedte van meerdere meters vormt
geen uitzondering. Hij vertelt dat hij altijd
al met grote doeken heeft gewerkt. 'Als de
ruimte te klein was, maakte ik ze in delen.
Ze moesten wel door het raam naar buiten
kunnen natuurlijk.'
Johnny Beerens (1966) is geboren en ge
togen in West Zeeuws-Vlaanderen. Na zijn
opleiding aan de Kunstacademie in Tilburg
keerde hij er terug. Kunstcriticus Nico Out
noemde hem 'het best bewaarde artistieke
geheim van Zeeland'. 'Ik loop heel graag
rond op de grens tussen zee en land. Daar
vind ik de motieven die ik in mijn werk ge
bruik. Het gebied met zijn getijden boeit me.
De dingen die veranderen en die gelijk blij
ven. De sporen van de mens en de natuur.'
Dat alles vindt hij op vijf minuten lopen van
zijn atelier. Maar ook in bijvoorbeeld Noor
wegen, Bretagne en IJsland. 'Toen ik daar
was, was het net of ik door mijn eigen werk
reed.' De beelden van daar krijgen weer een
wisselwerking met zijn Zeeuwse beelden.
Hij vindt het moeilijk zijn werk te karak
teriseren: 't Is eigenlijk van alles tegelijk.
Abstract, figuratief, conceptueel en expe
rimenteel. Maar ook niet-conceptueel. Ik
maak gebruik van traditionele technieken
die ik op een nieuwe en eigenzinnige wijze
combineer, op een niet-traditionele manier.
Ik gebruik het materiaal op mijn eigen ma
nier. Mijn werk laat zich niet in een hokje
plaatsen.' Hij vindt dat zijn schilderijen zelf
standige objecten zijn. De motieven komen
van de kust, het land van aarde en zee. De
beelden worden in het atelier herschikt, tot
de compositie bereikt is die Johnny in zijn
hoofd heeft.
In zijn huidige werk is de ondergrond een
essentieel deel van het schilderij. Het hoort
bij het beeld. Hij gebruikt daarvoor papier,
dat hij zelf schept. In de grote vellen worden
allerlei materialen verwerkt, die hij vond
op de plaatsen waar de motieven van het
werk vandaan komen: schelpen, haaientan-
den, stukken visnet en touw. Laag voor laag
wordt het werk opgebouwd. Waarbij de
beelden enorm gedetailleerd kunnen zijn.
En bedrieglijk realistisch.
Door deze tijdrovende technieken en de
formaten van zijn werken is zijn productie
klein. Een metersgroot werk voor de Hei-
nekenbrouwerij, ruim 14 bij 2.80 meter(l),
vroeg twee jaar. Lang werkte hij ook aan de
enorme waterdruppel, die uit een scheur in
de watertoren van Oostburg lijkt te lopen.
Voor meer informatie:
www.johnnybeerens.nl
Rob Kregting is lid van
de Wantij red actie.
101 wantij april 2011
wantij april 2011 /lij