Gastheren van de Oosterschelde nterview Natuur en ondernemers zijn geen natuurlijke vijanden. De cursus Gastheerschap voor ondernemers rondom Nationaal Park Oosterschelde, is daar een voorbeeld van. 'Mooie natuur is voor ondernemers van levensbelang, want daar komen toeristen op af', aldus Wilco Jacobusse, coördinator van het Nationaal Park Oosterschelde. Kunnen economie en natuur samen door één deur? En die leren ze bij de cursus Gastheerschap? Svevo de Weert Wilco Jacobusse: 'De grote economische activiteit maakt Nationaal Park Ooster schelde juist een uniek stukje Nederland. De mossel- en oestervisserij is een belang rijke bron van inkomsten voor Zeeland. Vaak heb je als ondernemer en natuurorganisatie een gezamenlijk doel. De natuur is voor ondernemers van levensbelang. Toeristen boeken bijvoorbeeld natuurvaartochten om dat ze bruinvissen en zeehonden willen zien. Daarnaast neemt de aandacht voor klimaat en milieu toe onder recreanten, waardoor natuur een belangrijkere rol speelt bij het kiezen van een vakantiebestemming of dag uitje. Ook bedrijven schenken steeds meer aandacht aan natuur en milieu. Maat schappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds populairder. Veel onderne mers weten alleen niet hoe ze dat moeten doen. Belangrijk is betrokkenheid bij de ei gen omgeving. Dat kan het sponsoren van de plaatselijke tennisclub zijn, maar ook een bijdrage leveren aan het lokale natuurge bied. Ondernemers zijn meestal niet op de hoogte van de mogelijkheden.' Nationaal Park de Oosterschelde Nationaal Park Oosterschelde is met 37.000 hectare het grootste nationaal park van Nederland. Een gebied waar duizenden vogels, planten en dieren leven dankzij de afwisseling van eb en vloed, zout en zoet water. De Ooster schelde is eigenlijk een kraamkamer en wegrestaurant tegelijk: sommige vogels komen er broeden, andere scharrelen er hun kostje bij elkaar om vervolgens door te vliegen naar hun broed- en overwinteringsgebied. Wilco Jacobusse: 'Precies! Onze ambitie is om de bezoekers van het nationaal park een onvergetelijke beleving mee te geven. Om ze wat te leren over de Oosterschelde. Wie kan dat nu beter dan de ondernemers? Zij spreken elke dag de toeristen en inwoners van Zeeland. Daarom ontwikkelden het IVN, Recron en Koninklijke Horeca Nederland een landelijke cursus Gastheerschap. Vijfen twintig bedrijven rondom de Oosterschelde deden mee en werden in vijf dagen klaarge stoomd tot erkend Gastheer, met kennis over de bijzondere waarden van de streek. Twee jaar geleden konden ondernemers rond de Oosterschelde de cursus volgen. We merkten dat de gastheren erg geïnteres seerd waren, zelf meer begrip kregen en meer begrip kweekten voor de natuur bij hun gasten. Door het dicht bij de onderne mer te brengen, voelt deze zich er meer ver antwoordelijk voor. Lokale ondernemers die elkaar nooit spraken, bouwden een eiland- overstijgend netwerk op. Sommigen heb ben zelfs een gezamenlijk arrangement op gezet. Ook komen we nog twee maal per jaar samen om interessante dingen uit te wisselen. Zo kwam onlangs de voorzitter van de Nederlandse Oestervereniging, Cees van Liere, wat vertellen over de oester visserij. De gastheren zijn zekerder over hun kennis van het gebied, gasten merken dit en rea geren er goed op. Af en toe worden ook opnieuw de ogen geopend van mensen die al heel hun leven langs de Oosterschelde wonen. 'Je eigen omgeving is vaak zo ge woon en vanzelfsprekend, dat je vergeet hoe mooi die is. Dat geldt ook de Ooster schelde.' Svevo de Weert studeert Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg. wantij juli 2011 (f 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2011 | | pagina 5