Beeldhouwer Ronny Ivens 'Uren en schuren' O zeeland verbeeld Apple Beeldhouwen Inspiratie Ronny Ivens (Sint-Jansteen, 1951) ontvangt me in zijn atelier in Absdale bij Hulst: een door hem zelf volledig verbouwde oude schuur. Hij zegt: 'Ik heb altijd beeldend kunstenaar willen worden, zat altijd te tekenen. Ik wilde daarom na de Mulo naar de Kunstacademie, maar dat mocht niet van mijn vader. Dat vond ie maar niks. Eerst solliciteren naar een baan/ Zo kwam hij bij Neckermann terecht als computeroperator. Omdat dat nachtwerk was, kon hij tóch overdag naar de Kunstacademie in Sint-Niklaas en deed daar portrettekenen, later grafische technieken. Overzichtsexpositie Morres Hulst Rob Kregting 'Toen ontmoette ik een vrouw die nu mijn echtgenote is. Op een vakantie op Vlieland zei zij tegen me dat ik kunstenaar moest worden. Dat is gelukt, mede door haar.' We spreken nu van 1984. Vanuit huis begon hij voor zichzelf, als grafisch ontwerper en illus trator. 'Ik zat daar te tekenen met de kleine pruts op schoot.' In 1983 waren hij en een vriend de eerste ontwerpers met een Ap ple, de Mac II, 'voor f75.000, de eerste van Zeeland. Dat gaf hem een goede basis én voorsprong als grafisch ontwerper. Het ging goed, hij had overal in Zeeuws-Vlaanderen klanten. De eerste opdrachten waren kalen ders voor Dow (Zeldzaam Zeeuws-Vlaande- ren) en de voormalige Zeeuwse elektrici teitsmaatschappij PZEM. 'Na een poosje ging ik dromen over iets groters, vanuit een groot blok steen.' De toenmalige kunstcriticus van de PZC, Nico Oud, vroeg of hij mee wilde doen aan het kunstbos in Axel. 'Ik ben daar gaan rond lopen en zag er de akkerpaardenstaart. Ik heb die in plakjes gesneden en er op de computer werktekeningen van gemaakt. Uiteindelijk zijn dat beelden geworden van twee tot vijf meter. Op de opening van het kunstbos ontmoette hij een Vlaamse beeldhouwer, Chris Ferket. Die leerde hem in de jaren daarna het vak van beeld houwen onder de knie te krijgen. Het is dan inmiddels 1996/1997 en het begin van Ronny Ivens als beeldhouwer. 'Ik ver koop alleen aan mensen die ik 't gun. Mijn werk moet bij hen passen. Meestal ga ik eikjaar bij de mensen mijn beeld oppoetsen.' 'Mijn inspiratiebronnen? Vroeger keek ik veel door de microscoop. De florale en fossielachtige dingen komen in mijn werk vaak terug. Ook grafische lijnen. Mijn werk moet dansen en bewegen, niet teveel vierkant. Ik heb niets met zachte steen zoals marmer. Ik werk het liefst met graniet. Uren en schuren zeg ik altijd. Hoe Zeeuws mijn werk is? Mijn tekeningen zijn dat. Puur Zeeuws zoals Saeftinghe, het waterwingebied in Clinge, het land aan de overkant van mijn atelier. Mijn beelden zijn dat niet, die zou ik overal kunnen ma ken.' Merkt hij wat van de bezuinigingen? 'Er wordt veel minder gekocht. Dat is een klacht van alle kunstenaars. Verkopen is toch ook een vorm van erkenning.' Rob Kregting is lid van de Wantijredactie Op 21 september j.l. opende Commissaris van de Koningin Carla Peijs een grote overzichtstentoonstelling van het werk van Ronny Ivens en van schilder Huub de Kort bij Morres Wonen in Hulst. De expositie loopt t/m 27 november. www.morres.com 10 J wantij november 2011 wantij november 2011 /li

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2011 | | pagina 6