Hans Achterhuis heeft band met Zeeland Kijk verder dan economie Interview We ontmoeten Hans Achterhuis in zijn woonplaats Utrecht in de vroegere kerk 'Maria Minor', nu een roezemoezig café waar vooral Belgische bieren getapt worden. Wemeldinge Theologie en filosofie Utopie De jongste Thijs Kramerlezing van filosoof Hans Achterhuis en de reflecties erop van ecoloog Chiel Jacobusse en ondernemer David Luteijn hadden een hoog' tussen droom en daad' gehalte. Dat paste uitstekend in de doelstelling: voortbouwen op het gedachtegoed en de inspirerende kracht van Thijs. Mens centraal Willem de Weert Achterhuis is geboren en getogen in Twente en keerde er na veel omzwervingen, o.a. een verblijf in de Verenigde Staten, terug. Hij ging als hoogleraar aan de Universiteit van Twente met pensioen. Nu woont hij met zijn vrouw in Utrecht, halverwege Amster dam en Den Bosch, handig omdat daar de kinderen en kleinkinderen wonen. Aan Zee land heeft hij dierbare herinneringen. Als kind kwam ik in Zierikzee. Mijn moeder heeft er op de hbs gezeten. We gingen regelmatig bij tante Renske op bezoek. Een hele reis met trein en boot. Ik herinner me de tram naar Renesse nog en de verwoes tingen van de Ramp in 1953. Tiny en ik hebben ook een tijdje in Zeeland gewoond, in een huisje aan de dijk in Wemeldinge. We kregen er ons eerste kind. Mijn vrouw kreeg van één van de winkeliers waar wij boodschappen deden, een extra doosje eieren om aan te sterken. De luiers legden we, ook op zondag, te bleken tegen de dijk van de Oosterschelde. We waren terug in Nederland van een verblijf in Straatsburg. Ik werkte er in dat huisje aan een Nederlandse versie van mijn proefschrift over Albert Camus. Om wat te verdienen, gaf ik les in Terneuzen. Nu komen we nog jaarlijks in Zeeland als we een familiebijeenkomst in het Badhotel Domburg hebben.' De band met Zeeland is anno 2012 beklonken in de uitnodiging voor de Thijs Kramerlezing. Achterhuis is geboren in een redelijk vrijzin nig Nederlands Hervormd gezin in Hengelo. Hij studeerde theologie en filosofie als kopstudie. Is hij nog gelovig? 'Toen wel, maar nu niet meer. Ik heb in de kerk gewerkt bijvoorbeeld bij het Werelddiaconaat. Lang zaam maar zeker ben ik uit de kerk gedobberd, zonder spectaculaire breuk. Of God bestaat? Daar vraag je mij iets als modern filosoof. Misschien moet je stellen dat men in de middeleeuwen meende dat men filosofisch kon bewijzen dat God bestond, maar dat de moderne filosofie niet meer meent het bestaan of niet-bestaan van God te kunnen bewijzen. Ik heb zelf nog steeds respect voor religie, maar voor mij is het geen levende werkelijkheid meer. Veel mensen hebben een verhaal, een houvast nodig, godsdienst voorziet daarin. Er zijn veel filo sofen die atheïst zijn, zoals Camus, maar er zijn er ook die de restanten van het geloof, zoals troost, proberen te redden.' Achterhuis specialiseerde zich in Wageningen in milieufilosofie: de manier waarop mensen met de natuur omgaan. Hij keek naar de religieuze achtergronden, de technische en de economische. 'Je kunt de natuur bijvoor beeld zien als een creatie van God waarvan we rentmeester zijn of vanuit de techniek dat je de natuur moet beheersen en naar je 'De toestand van de deltawateren is alar merend verslechterd door de sterk gekrom pen oppervlakte aan inter-getijde gebied en door de kwaliteitsverslechtering van wat nog over is gebleven. De situatie is zo slecht, dat bij een korte winterperiode de steltlopers met duizenden sterven'. Chiel Jacobusse, hoofd ecologie van stichting Het Zeeuwse Landschap, zag in zijn reactie op de lezing van Hans Achterhuis, volop aan leiding om alarm te slaan. De waarde van de Zeeuwse Delta staat ongelooflijk onder druk. 'Het is een uitdaging voor de natuur organisaties om dat bij de Zeeuwen tussen de oren te krijgen.' Hij deed een klemmend beroep op alle weldenkende Zeeuwen om verder te kijken dan de economische belan gen. Jacobusse richtte zich in het bijzonder tot zijn medechristenen. 'Voor hen moet het toch een vanzelfsprekendheid zijn, net als voor hun volksvertegenwoordigers, om rentmeesterschap hoog in het vaandel te houden?' David Luteijn, ondernemer en bestuurder, stelde vast dat de delta van Rijn, Maas en Schelde een van de meest kansrijke gebieden is om een verantwoorde toekomst als werkplaats en woongebied te ontwikkelen. Dus met economische groei, die wel ecologisch verantwoord is. Hij pleitte ervoor om in het Zeeuwse buitengebied nieuwe kansen te scheppen voor wonen en recreëren. Om zo verstilde gehuchten nieuw leven in te blazen. De titel van de lezing 'Zeeland, werkplaats en woning' was Rinus van 't Westeinde, fruitteler en landbouwvoorman, uit het hart gegrepen: 'Maar wel met de mens centraal. Die dan ook de verantwoordelijkheid neemt werken en wonen samen met anderen - en dat kan breed zijn, van boer tot burger, van christen tot niet-gelovige - uit te werken.' 'Helemaal in de stijl van Thijs', luidde het commentaar van broer Abe Kramer. 'We leven nog sterk in de economie van het con sumeren. De discussie in politiek Nederland van nu is er ook weer op gericht om meer te consumeren en te kunnen groeien. De economie is heilig en we denken alleen van uit dat standpunt. De menselijke waarden staan langs de zijlijn. Ook de natuur is kind van de rekening.' Oud-politica Jannie de Looff-de Wild (CDA) vond de lezing en re flecties erop hartstikke goed/Het zet je aan het nadenken over wat werkelijk van belang is voor je dagelijks leven en de toekomst. Er kwamen heel mooie beelden van Zeeland voorbij en dan wordt extra bevestigd: daar moeten we zuinig op zijn.' /gv Rinus Antonisse is journalist en lid van de Wantijredactie. 121 wantij maart 2012 wantij maart 2012 ((13

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2012 | | pagina 7