O
Zeer 'inspirerend', hoewel ik dat eerder een
woord vind voor luie kunstenaars, maar dat
is dan weer een andere discussie."
Wat is er 'Zeeuws' aan je werk?
'Ik weet niet of er echt iets 'Zeeuws' aan
mijn werk is. Ik denk wel dat mijn werk ge-
linkt kan worden aan de uitgestrektheid en
de grootsheid van het vlakke land. Of mis
schien is het mijn olieverf? Die haal ik soms
wel eens in Zeeuws-Vlaanderen, net over de
grens.'
Wie zijn je grote voorbeelden en inspiratie
bronnen?
'Ik verwijs graag naar grote voorbeelden
uit het verleden zoals Caspar David Frie-
drich en de schilders van de Hudson River
School, allemaal lieden die bezeten waren
door het landschap én het schilderen. Ik
had ook steeds een grote interesse voor de
Hollandse en Vlaamse landschapschilder
kunst van de zeventiende de eeuw toen ik
nog studeerde. Van Ruysdael en tijdgenoten
boeien mij nog steeds mateloos. Maar ook
de School van Barbizon, Théodore Rous
seau en Claude Monet, en de grote Engelse
landschapsschilders als Constable en Tur
ner zijn voor mij bronnen van bewondering
en inspiratie, net zoals Mondriaan en Spil-
liaert. Wat de late twintigste eeuw betreft
gaat mijn interesse vooral uit naar schilders
voor wie het landschappelijk gegeven een
erg grote rol heeft gespeeld en nog steeds
speelt. Denk aan Per Kirkeby, Bernd Kober-
ling, Anselm Kiefer, Christopher Le Brun of
in Vlaanderen een schilder als Karei Die-
rickx, die destijds mijn docent was aan de
academie. We hebben nog steeds een erg
goed en regelmatig contact.'
(Karei Dierickx werd eerder in Wantij gepor
tretteerd; april 2010, nummer 111).
Rob Kregting is lid van
de Wantijredactie.
Yves Beaumont
Yves Beaumont (Oostende 1970) studeerde aan de Kunstacademie in Gent. Zijn werk
is, solo en in groepsverband, op diverse exposities in musea, galeries en kunstbeurzen
in Europa tentoongesteld en in verschillende collecties opgenomen.
Voor meer informatie: www.yvesbeaumont.be