O Zeer 'inspirerend', hoewel ik dat eerder een woord vind voor luie kunstenaars, maar dat is dan weer een andere discussie." Wat is er 'Zeeuws' aan je werk? 'Ik weet niet of er echt iets 'Zeeuws' aan mijn werk is. Ik denk wel dat mijn werk ge- linkt kan worden aan de uitgestrektheid en de grootsheid van het vlakke land. Of mis schien is het mijn olieverf? Die haal ik soms wel eens in Zeeuws-Vlaanderen, net over de grens.' Wie zijn je grote voorbeelden en inspiratie bronnen? 'Ik verwijs graag naar grote voorbeelden uit het verleden zoals Caspar David Frie- drich en de schilders van de Hudson River School, allemaal lieden die bezeten waren door het landschap én het schilderen. Ik had ook steeds een grote interesse voor de Hollandse en Vlaamse landschapschilder kunst van de zeventiende de eeuw toen ik nog studeerde. Van Ruysdael en tijdgenoten boeien mij nog steeds mateloos. Maar ook de School van Barbizon, Théodore Rous seau en Claude Monet, en de grote Engelse landschapsschilders als Constable en Tur ner zijn voor mij bronnen van bewondering en inspiratie, net zoals Mondriaan en Spil- liaert. Wat de late twintigste eeuw betreft gaat mijn interesse vooral uit naar schilders voor wie het landschappelijk gegeven een erg grote rol heeft gespeeld en nog steeds speelt. Denk aan Per Kirkeby, Bernd Kober- ling, Anselm Kiefer, Christopher Le Brun of in Vlaanderen een schilder als Karei Die- rickx, die destijds mijn docent was aan de academie. We hebben nog steeds een erg goed en regelmatig contact.' (Karei Dierickx werd eerder in Wantij gepor tretteerd; april 2010, nummer 111). Rob Kregting is lid van de Wantijredactie. Yves Beaumont Yves Beaumont (Oostende 1970) studeerde aan de Kunstacademie in Gent. Zijn werk is, solo en in groepsverband, op diverse exposities in musea, galeries en kunstbeurzen in Europa tentoongesteld en in verschillende collecties opgenomen. Voor meer informatie: www.yvesbeaumont.be

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2012 | | pagina 11