Petra Boevere 'Durf te delen'..— Veelzijdig Duurzame wijn Meisjesdoos Financiering zonder bank de voetafdruk 'Durf te delen/ Dat is het ene motto van 'slijterijmeisje' Petra de Boevere. Het andere motto is 'Je krijgt wat je brengt'. Dit artikel is nog niet geschreven of ze Twit- tert al: 'Net interview gegeven voor blad ZMf, ik blijk meer duurzaam te leven dan ik me bewust was:-).' En dat is dan haar 100.297e tweet (echt waar!). Inderdaad, ze heeft ook nog andere passies dan duur zaamheid, maar toch duikt ook die af en toe op bij haar voetafdruk. Op haar Twitter-profiel lezen we: Moeder, Ondernemer, Meester Vinoloog, Auteur 'Meisje van de Slijterij' (blog en boek), Spea kers Academy, Whisky, Zeeuwier Jenever, LibDem. Zogezegd een veelzijdig type. Petra en haar gezin houden van lekker eten en drinken. Dat betekent dat groente van de markt komt, vlees van de slager (geen kiloknallers), en dat er niet op koopjes wordt gejaagd. Hoe dan ook: kopen is niet haar hobby en ze koopt net zo lief tweede hands (als het maar werkt). Gevoegd bij weinig vakantie (dit jaar voor het eerst sinds 15 jaar), groene stroom, en een man die de cv graag uit zet (doe maar een trui aan) levert het Petra een beneden gemiddelde score op van 3,7 ha. Ook in haar winkel zien we hier en daar iets duurzaams. Een mooie proeftafel van gebruikte wijnkistjes, natuurlijk gemaakt door een Twitter-kennis. En wijnen van duurzame herkomst. Dit leidt tot een dis cussie over waar het bij duurzame wijnen om gaat. Wat Petra betreft zijn daarbij ook de voedselkilometers van belang, waardoor FairTrade wijn zich al snel uit de markt prijst. 'En eerlijke handel moet óók gelden voor de boeren hier.' Petra geeft regelmatig lezingen. De manier waarop ze als ondernemer de sociale media gebruikt valt op, en anderen willen daarvan leren. 'Als ik iets nieuws bedenk, denken an deren op Twitter al snel met me mee. Zo zijn mijn Zeeuwierjenever en de Meisjesdoos tot stand gekomen.' Meisjesdoos? 'Ja, ik wilde eens wat anders dan die saaie kistjes. Ik heb een vrolijke doos laten ontwerpen, en die vul ik met diverse drankselecties, va riërend van de bijna alcoholvrije Zwangere Doos tot de Duurzame Doos.' Door al haar contacten weet ze ook wat an deren te bieden hebben. Ze gunt hen haar klandizie wanneer ze een klus heeft te doen. De kans is vervolgens groot dat die haar weer weten te vinden als het om het kopen van drank gaat. Ook heeft Petra gebruik gemaakt van crowd- funding. 'Toen ik de inrichting van mijn nieuwe bedrijfsruimte moest financieren, heb ik mijn blog- en Twitter kring benaderd met het verzoek mij per persoon duizend euro te lenen, waar ik 1200 euro aan ge schenkbonnen van mijn winkel tegenover stel. En het is gelukt! De nieuwe winkel is geopend door mede-Twitteraar Maxime Verhagen.' Petra ziet door de sociale media een mooi ere wereld in het verschiet. 'Als mensen elkaar weten te bereiken, online en daar door ook offline, kunnen ze veel in gang zetten. Dat is de macht van de menigte.' (Maar ja, toen was het nog geen feest geweest in Haren.) Voor meer informatie: www.meisjevandeslijterij.nl Gerda Spaander is lid van de Wantijredactie. 20] wantij november 2012

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2012 | | pagina 20