Natura 2000 Ondernemers Onderwijs Sociale media Bereik 'In het begin', zegt ze, 'ging er veel tijd zitten in het opzetten van vergaderstructuren en kostte het de nodige energie om de neuzen dezelfde kant op te laten wijzen. Nationale Parken kenden we hier vooral uit het buiten land, bijvoorbeeld het Krugerpark in Zuid- Afrika en Yellowstone in de V.S. In Nederland bestond alleen het Nationaal Park Hoge Velu- we, met een groot hek er omheen. Mensen waren bang dat er door het Nationaal Park overal verbodsborden zouden komen. Dat is onzin. In principe is er vrije toegang tot de Oosterschelde. En als gebieden niet of be perkt toegankelijk zijn, heeft dat niets met de aanwijzing tot Nationaal Park te maken, maar met de Europese wetgeving van Natura 2000 die toevallig in dezelfde tijd van kracht werd. Het NPO zelf heeft ook geen juridische status, die macht ligt bij de partners. Wij rich ten ons volledig op samenwerking, voorlich ting en educatie.' Samenwerking met ondernemers bijvoor beeld. Fransje: 'De recreatieondernemers komen vaak als eerste met de bezoekers in contact. Zij kunnen heel wat vertellen over de schoonheid en de mogelijkheden van het gebied. Het meest enthousiast word je als je iets zelf beleefd hebt. Daarom hebben we voor de ondernemers een cursus gastheer schap ontwikkeld en aangeboden. We zijn met ze het water en de schorren op geweest. Nu hebben we ook voor de recreanten vaar tochten (meevaren met mosselschepen is een succes!), wandel- en fietsarrangemen- ten, Oosterscheldemenu's, brochures, een magazine (30.000 exemplaren en een digi tale versie) en De Oosterscheldeweek. Voor de ondernemers was het ook heel interes sant om bij elkaar een kijkje in de keuken te nemen.' Het onderwijs is een andere doelgroep. Ook hier richt het NPO zich op de beleving: 'naar buiten!' In samenwerking met de milieu- educatieve centra is er een doorlopende leerlijn opgezet met bijvoorbeeld 'de zee- hondenkist' voor groep één en een vaartocht op de Oosterschelde voor groep zes van de basisschool. Ook het eten uit de Oosterschel de doet het goed. Hoewel de kinderen soms griezelen van oesters, alikruiken en zeekraal, heeft het merendeel aan het einde van de les hiervan geproefd. Probleem is dat het voort gezet onderwijs, met zijn strakke lesroosters en scheiding van vakken, moeilijker benader baar is dan het basisonderwijs. Het Nationaal Park heeft vanaf het begin een eigen website (www.np-oosterschelde.nl) en tegenwoordig ook www.ontdekdeoosterschel- de.nl, waarop een interactieve kaart staat. Op die kaart staat waar alle bijzonderheden in het gebied zijn (waar kun je vissen?; waar kun je zeehonden zien?) en wanneer er ac tiviteiten zijn, zoals laatst de Oosterschelde week. Fransje wil de website in de toekomst nog interactiever maken zodat bezoekers zelf bijvoorbeeld waarnemingen van bruinvissen kunnen toevoegen. Nieuw zijn ook een Twit- teraccount en de pagina op Facebook. Op Twitter zijn de korte berichten (tweets) van Fransje en haar collega Wilco Jacobusse te volgen. Op Facebook staan vooral korte film pjes en veel foto's. Fransje noemt de beperkingen en de vrijwel grenzeloze mogelijkheden van de sociale media. 'De beperking is dat je zelf op de sociale media actief moet zijn om er kennis van te nemen. Je stuurt (korte) berichten naar mensen die het interessant vinden om jou te volgen en je ontvangt berichten van mensen die jij de moeite waard vindt. Na deel is dat je actueel moet zijn en vaak je Facebookpagina moet verversen en nieuwe berichtjes de wereld in moet sturen om je volgers vast te houden. Voordeel is dat je gratis communiceert en je een groep vol gers kweekt die zelf ook allemaal hun eigen netwerk hebben. Dat laatste is heel interes sant, want dat kunnen mensen zijn die jij normaal niet bereikt. Dan gaat de sneeuw bal rollen: als ze jouw bericht of filmpje leuk vinden ('like') geven ze dat door aan hun volgers. Zo kun je in korte tijd een massa mensen bereiken.' (Sinds 'Project X' in Ha ren en 'de Arabische Lente' kennen we het massale bereik van de sociale media). 'Een keuze is wel of je als privépersoon of vanuit je functie gevolgd wil worden. Ik kies voor het laatste.' Goese Sas. Excursie op slikken Oosterschelde met voortgezet onderwijs. 4 J wantij november 2012

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2012 | | pagina 4