Natura 2000
Ondernemers
Onderwijs
Sociale media
Bereik
'In het begin', zegt ze, 'ging er veel tijd zitten
in het opzetten van vergaderstructuren en
kostte het de nodige energie om de neuzen
dezelfde kant op te laten wijzen. Nationale
Parken kenden we hier vooral uit het buiten
land, bijvoorbeeld het Krugerpark in Zuid-
Afrika en Yellowstone in de V.S. In Nederland
bestond alleen het Nationaal Park Hoge Velu-
we, met een groot hek er omheen. Mensen
waren bang dat er door het Nationaal Park
overal verbodsborden zouden komen. Dat
is onzin. In principe is er vrije toegang tot de
Oosterschelde. En als gebieden niet of be
perkt toegankelijk zijn, heeft dat niets met
de aanwijzing tot Nationaal Park te maken,
maar met de Europese wetgeving van Natura
2000 die toevallig in dezelfde tijd van kracht
werd. Het NPO zelf heeft ook geen juridische
status, die macht ligt bij de partners. Wij rich
ten ons volledig op samenwerking, voorlich
ting en educatie.'
Samenwerking met ondernemers bijvoor
beeld. Fransje: 'De recreatieondernemers
komen vaak als eerste met de bezoekers in
contact. Zij kunnen heel wat vertellen over
de schoonheid en de mogelijkheden van het
gebied. Het meest enthousiast word je als je
iets zelf beleefd hebt. Daarom hebben we
voor de ondernemers een cursus gastheer
schap ontwikkeld en aangeboden. We zijn
met ze het water en de schorren op geweest.
Nu hebben we ook voor de recreanten vaar
tochten (meevaren met mosselschepen is
een succes!), wandel- en fietsarrangemen-
ten, Oosterscheldemenu's, brochures, een
magazine (30.000 exemplaren en een digi
tale versie) en De Oosterscheldeweek. Voor
de ondernemers was het ook heel interes
sant om bij elkaar een kijkje in de keuken te
nemen.'
Het onderwijs is een andere doelgroep. Ook
hier richt het NPO zich op de beleving: 'naar
buiten!' In samenwerking met de milieu-
educatieve centra is er een doorlopende
leerlijn opgezet met bijvoorbeeld 'de zee-
hondenkist' voor groep één en een vaartocht
op de Oosterschelde voor groep zes van de
basisschool. Ook het eten uit de Oosterschel
de doet het goed. Hoewel de kinderen soms
griezelen van oesters, alikruiken en zeekraal,
heeft het merendeel aan het einde van de les
hiervan geproefd. Probleem is dat het voort
gezet onderwijs, met zijn strakke lesroosters
en scheiding van vakken, moeilijker benader
baar is dan het basisonderwijs.
Het Nationaal Park heeft vanaf het begin een
eigen website (www.np-oosterschelde.nl) en
tegenwoordig ook www.ontdekdeoosterschel-
de.nl, waarop een interactieve kaart staat.
Op die kaart staat waar alle bijzonderheden
in het gebied zijn (waar kun je vissen?; waar
kun je zeehonden zien?) en wanneer er ac
tiviteiten zijn, zoals laatst de Oosterschelde
week. Fransje wil de website in de toekomst
nog interactiever maken zodat bezoekers zelf
bijvoorbeeld waarnemingen van bruinvissen
kunnen toevoegen. Nieuw zijn ook een Twit-
teraccount en de pagina op Facebook. Op
Twitter zijn de korte berichten (tweets) van
Fransje en haar collega Wilco Jacobusse te
volgen. Op Facebook staan vooral korte film
pjes en veel foto's.
Fransje noemt de beperkingen en de vrijwel
grenzeloze mogelijkheden van de sociale
media. 'De beperking is dat je zelf op de
sociale media actief moet zijn om er kennis
van te nemen. Je stuurt (korte) berichten
naar mensen die het interessant vinden om
jou te volgen en je ontvangt berichten van
mensen die jij de moeite waard vindt. Na
deel is dat je actueel moet zijn en vaak je
Facebookpagina moet verversen en nieuwe
berichtjes de wereld in moet sturen om je
volgers vast te houden. Voordeel is dat je
gratis communiceert en je een groep vol
gers kweekt die zelf ook allemaal hun eigen
netwerk hebben. Dat laatste is heel interes
sant, want dat kunnen mensen zijn die jij
normaal niet bereikt. Dan gaat de sneeuw
bal rollen: als ze jouw bericht of filmpje leuk
vinden ('like') geven ze dat door aan hun
volgers. Zo kun je in korte tijd een massa
mensen bereiken.' (Sinds 'Project X' in Ha
ren en 'de Arabische Lente' kennen we het
massale bereik van de sociale media). 'Een
keuze is wel of je als privépersoon of vanuit
je functie gevolgd wil worden. Ik kies voor
het laatste.'
Goese Sas.
Excursie op slikken
Oosterschelde met
voortgezet onderwijs.
4 J wantij november 2012