Fietsen op de grens van Zeeland, Brabant en Antwerpen Dynamiek van een veranderend landschap Grensgebieden hebben iets. Vaak zijn het de uitersten: de leegte van de grensstreek of juist de drukte van de grensovergang. Bij de entree van Zeeland vanuit Brabant of Antwerpen ligt zo'n gebied. Het valt op door 'de muur' die het landschap markeert: een twintig meter hoge rand, achtergelaten door de vroegere Schelde. Een interessant gebied om te fietsen, als je van contrasten houdt. Geschiedenis Dynamiek Windmolens De Schelde was vroeger de grens tussen Zeeland en Brabant. In de zestiende eeuw teisterden rampzalige stormvloeden het gebied. In een halve eeuw verdwenen kastelen, kloosters, dorpen en zelfs een complete stad (Reimerswaal) in de golven. De Schelde verlegde zijn stroom: Ooster en Westerschelde werden zeearmen die tot aan de Brabantse Wal reikten. Na de Tachtigjarige Oorlog werden delen van het vergane gebied opnieuw ingepolderd. Boeren, vissers, hier en daar een haventje, dat was toen het beeld. De aanleg van de Kreekrakdam en de spoorlijn van Bergen op Zoom naar Goes (1864) waren de eerste tekenen van dy namiek. In de twintigste eeuw volgden de hoogspanningsmasten, de autosnelweg, de buisleidingenstraat en het Schelde- Rijnkanaal (1963-1975). De comparti mentering van de Oosterschelde met de Markiezaatskade (1983) en de Oesterdam (1986) maakte een eind aan het getij. Sindsdien loopt de provinciegrens door het Markiezaatsmeer, een groot wetland aan de voet van de Brabantse Wal. Je kunt er niet omheen: heel de tocht zal de skylinevan de Antwerpse haven je vergezellen. Met alle infrastructuur die daar naartoe leidt: het kanaal, de snelweg en minder opvallend de buisleidingenstraat. Nieuwe fenomenen zijn de windmolenparken die in het landschap verrijzen: de solitaire molen bij Woensdrecht valt in het niet bij de 31 molens die anno 2013 langs hetSchelde-Rijnkanaal gebouwd worden en die aansluiten op het windmolenpark tegen de grens met België. Het is de charme van de tocht: de rust van het verleden wordt opgeschrikt door de dynamiek van het heden. Voor wie de contrasten niet schuwt, is de tocht een belevenis. wantij juni 2013

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2013 | | pagina 7