Meerdere partijen Begraafplaats zen). Ook hier werd gekeken naar welke materialen circulair zijn en niet alleen in de omgeving passen, maar bij voorkeur uit de omgeving zelf komen. 'Daarbij zoch ten we naar een grondstof van biologi sche oorsprong die lokaal gekweekt dient te zijn. De uitkomst was: vlas. Onderzoek wees uit dat vlas goed trekkrachten kan opnemen, maar geen drukkrachten. Ons ontwerp werd op dit gegeven gebaseerd. Voor de overspanning van bijna dertig meter zou daarom een mal van schuim gemaakt worden, met daarover heen de constructieve materialen vlas en hars. Ook dat schuim is biobased, namelijk PLA (Poly Lactic Acid): een Nederlandse vinding. Het vlas wordt zichtbaar omdat de hars transparant is, zodat je ook echt voelt dat het een biobased brug is. We betrokken er voor de omgeving van de brug weer een landschapsarchitect bij, zodat de brug meerwaarde aan de loca tie toevoegt. Voorbeelden daarvan zijn picknickplekken, vissteigers, een drijvend zwem- en duikeiland en voor de natuur zachte overgangen en moeraszones.' Kenmerkend voor de circulaire economie is ook dat bij het proces meerdere par tijen betrokken zijn. In het geval van de brug dertig om precies te zijn, variërend van het architectenbureau tot de land bouw, de industrie, het hoger onderwijs, de overheid, de bank en het (Textiel) museum. Verder viel het Koster en Kil op dat een andere manier van werken tot meer creativiteit leidt. 'We bezochten ver schillende partijen met een caravan en dat overleg leverde meer op dan een geijkte bijeenkomst in een zaaltje.' De biobased brug zou in Terneuzen komen. 'Zou', want het project strandde in de molen van de Zeeuwse politiek en wacht nog op uitvoe ring (elders?). Kan een landschap ook circulair zijn? Er was een wedstrijd van een Belgische gemeente voor een nieuwe begraafplaats buiten het dorp. Koster en Kil ontwikkel den een concept voor een totaal ander soort begraafplaats: op basis van de cir culariteit. 'Begraafplaatsen staan los van hun omgeving, zijn meestal ommuurde eilanden in het landschap. We ontwier pen een kerkhof dat saaie maisakkers langzaam maar zeker evolueert tot een publiek landschapspark. De boer, die eige naar van de grond is verdient er aan, tot 1. Biobased brug Terneuzen. 2. Evolutie van maisakkers naar publieke openbare begraafplaats, (Ontwerp: RO&AD Architecten) Knokke België. (Ontwerp: RO&AD Architecten) tien keer meer dan met mais. Het betref fende landschap heeft nu alle kenmerken van de ruilverkaveling: grootschalig, een tonig, uitgeleefd. We hebben er de topo grafische kaarten van vroeger bij gepakt en gekeken waar de erfscheidingen lig gen. Die zijn er nog steeds, maar onher kenbaar omdat alle natuurlijke elementen zoals heggen en slootjes verdwenen zijn. Op de plaats van deze scheidingen willen we verhoogde paden aanleggen waar langs de graven komen. Daarmee maken we de oorspronkelijke verkaveling weer zichtbaar. Met elk nieuw graf wordt het pad langer en komt er een boom bij. Kort- gezegd evolueert het boerenland zo tot een nieuwe publieke omgeving.' Hoewel dit ontwerp de complimenten kreeg, was het voor de lokale schepen een brug te ver, te revolutionair. Dat is soms het lot als je voor de muziek uitloopt. Maar ook bij het architectenbureau moet de schoor steen roken. De architecten beseffen dat de maat schappij niet zo ver is dat de circulaire economie gemeengoed is. Als architec ten gaan ze zo ver als mogelijk is. Dat betekent zo ver als de opdrachtgever wil, als het budget reikt, als de wetten moge lijk maken en als de producten voorhan den zijn. Zelf noemen ze dat eieren voor hun geld kiezen: 'We staan pas aan het begin van een nieuwe transitiefase.' Voor meer informatie: www.ro-ad.org Profiel Ad Kil Geboorteplaats: Woensdrecht (1965) Woonplaats: Bergen op Zoom Inspiratiebron: Biomimicry Opleidingen: VWO, TU Delft Bouwkunde Loopbaan: Voltooiing TU Delft. In 1992 gestart met eigen bureau. In 2002 samen met Ro Koster gestart met RO&AD Architecten. Profiel Ro Koster Geboorteplaats: Hilversum (1963) Woonplaats: Middelburg Inspiratiebron: Natuur Opleidingen: LTS, MTS, Kunstacademie Utrecht Loopbaan: Voltooiing Kunstacademie. In 1991 gestart met eigen bureau. In 2002 samen met Ad Kil gestart met RO&AD Architecten. Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. wantij maart 2015 fll

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2015 | | pagina 11