Werkgevers voorman
Wies Saman:
'Technologie helpt op
weg naar duurzaamheid'
DE VOETAFDRUK
De secretaris van de Brabants-Zeeuwse Werkgevers
vereniging (BZW) Wies Saman gaat, na ruim dertig
jaar BZW, eind dit jaar met pensioen. Een mooie
aanleiding om zijn voetafdruk te meten. En om hem
te vragen naar zijn visie op de ZMf, duurzaamheid
en de toekomst van de wereld.
Test zelf je voetafdruk
Econoom
Circulaire economie
Stappen
Wies Somon
(Foto: Gerda
Spaander)
Gerda Spaander
Eerlijke voetafdruk mondiaal 1,8 ha.
Gem. voetafdruk mondiaal lil ha.
Gem. voetafdruk Nederlander 6,3 ha.
www.voetafdruk.rn
Samans voetafdruk blijkt een flinke. Dat
komt vooral door zijn privé-autokilome-
ters, de vakanties en zijn twee huizen.
Twee huizen? 'Twee jaar geleden wees
een kennis me op een project in Amster
dam, waar een aantal huizen zeer ener
giezuinig was verbouwd. Met kinderen
in Amsterdam en Utrecht én volop cul
tuur bij de hand (Paul Simon in de Ziggo
Dome), leek het mij en mijn partner een
mooie aanvulling op wonen in Bergen op
Zoom. Daarheen verhuisden we een paar
jaar geleden vanuit Terneuzen, omdat
ik bij het ouder worden liever woon in
een plaats met een station.' Dus toch
niet alleen de auto? 'Nee, in Amsterdam
nemen we vooral de tram, want een auto
is in zo'n stad alleen maar onhandig.'
Maar in huize Saman zijn vooralsnog wel
twee auto's. Eén voor het werk, een klei
nere voor privé. Dat gaat volgend jaar ver
anderen, dan is één auto genoeg. En af en
toe de trein.
Regelmatig komt de econoom in Saman
naar boven bij het beoordelen van produc
ten. 'Ik koop apparaten met energielabel
A, tenzij het prijsverschil met een B-label
erg groot zou zijn. En zonnepanelen, die
zijn vooralsnog niet rendabel, d.w.z. zon
der subsidie niet concurrerend. Autorij
den is niet duurder dan reizen per trein,
vooral niet als je met meerdere personen
in de auto zit. Bovendien is reizen per trein
voor mij alleen interessant als vertrek- en
bestemmingslocatie dicht bij een station
liggen.' De voetafdruk van Wies Saman
komt uit op een bovengemiddelde 7,4 ha.
De hoogte van zijn voetafdruk brengt
Saman tot een bespiegeling over de wes
terse manier van leven. 'Ja, het is een
kwestie van welvaart. Maar inderdaad, wie
zijn wij dat we anderen onthouden wat
wij hebben? Misschien kan het straks niet
meer, als grondstoffen opraken, misschien
leidt het tot conflicten, om niet te zeggen
oorlogen. Maar ik ga er van uit dat de tech
nologische ontwikkelingen naar een circu
laire economie leiden, al zal dat tijd nodig
hebben. We zullen de fossiele brandstoffen
nog wel een tijdje nodig hebben, maar hoe
eerder we er niet meer van afhankelijk zijn,
hoe beter. En de houding van mensen is
ook belangrijk. We zullen keuzes moeten
maken, en dat gebeurt ook al, er is een ver
schuiving van kopen naar delen.'
Nog even over de contacten van het
bedrijfsleven met de ZMf. Die waren in
Samans eerste jaren bij de BZW, zo'n 30
jaargeleden, heel andersdan nu. 'Bedrijfs
leven en milieubeweging stonden toen
tegenover elkaar. Maar van beide kanten
zijn er stappen gezet. De milieubeweging
is professioneler geworden en de bedrij
ven zijn milieumaatregelen gaan nemen.
In ieder geval hebben we nu een vrucht
bare samenwerking, en we werken met
ondersteuning van onderzoeksbureau
CE-Delft aan een gezamenlijke visie op
een duurzame toekomst van de Zeeuwse
havens en industrie.' Al zal Saman dat bin
nenkort vanaf de zijlijn volgen.
Gerda Spaander is lid van de
Wantijredactie.
[20 wantij november 2015