Eikaars sterke kanten benutten De ZMf en publieksacties Een zonnepaneel op je dak plaatsen, de nacht aardedonker laten zijn, sportclubs energiezuiniger maken, lezingen organiseren. Met gerichte publieksacties wil de ZMf de samenleving duurzamer maken, en dat altijd in samenwerking met andere organisaties in Zeeland. Werving en publiciteit Het Zon Effect Boer zoekt buur Koffieautomaat Willem de Weert Melissa Ernst behartigt samen met Ilse Pama bij de ZMf de publieksacties. 'Een groot publiek bereiken kan de ZMf niet alleen. We werken met andere organi saties en groepen in Zeeland samen. Dat heeft grote voordelen. Je maakt gebruik van eikaars kennis en netwerk. We benut ten eikaars sterke punten.' Als voorbeeld noemt Melissa Ernst hoe 'de Nacht van de Nacht' georganiseerd wordt: 'Lokale groepen bedenken een evenement, bijvoorbeeld een nachtpick nick, op zoek gaan naar uilen of sterren- kijken. Die activiteiten kunnen wij niet allemaal zelf organiseren, daar heeft de ZMf gewoon de menskracht niet voor. Maar zonder coördinatie zouden het alle maal losse initiatieven blijven. Ook in de publiciteit zoeken we samenwerking. Met de special van de PZC samen met Wantij bereikten we vorig jaar in één klap 50.000 adressen.' Op de Nacht van de Nacht kwa men toen 7.000 bezoekers af. Elly Nijs is tijdens de 'Nacht van de Nacht' vrijwilliger op de watertoren in Axel: 'We hebben een goed contact met de ZMf. Als ik iets vraag of op zoek ben naar spul len bijvoorbeeld, krijg ik altijd een reac tie of word doorverwezen naar de juiste persoon. Vorig jaar had ik bijvoorbeeld uilenmaskers nodig. Daar ben ik via de ZMf aangekomen. Ze helpen ook met de website. Zonder hulp van de ZMf zou de 'Nacht van de Nacht' er anders uitzien.' Een ander soort actie is: 'Het Zon Effect'. Ilse Pama zegt: 'We organiseren informa tieavonden over zonne-energie. Dat doen we samen met Zeeuwind. Belangstel lenden krijgen een aanbod. Vervolgens nemen we de zorg uit handen door de plaatsing en aansluiting te laten uitvoe ren door een installatiebedrijf.' Bij Het Zon Effect was dat vorig jaar de Saman Groep uit Zierikzee. Algemeen directeur Daniël Lodders is tevreden over de samenwer king met de ZMf: 'Als bedrijf vraag je je af of je wel kunt samenwerken met een milieufederatie. Denkt die wel commer cieel genoeg? Maar de samenwerking bevalt ons prima. We maken gebruik van eikaars sterke punten. De ZMf verzorgt de publiciteit en de marketing. Ze zijn altijd goed bereikbaar, reageren snel en hebben originele ideeën. Zelf zorgen we voor het advies en ontwerp, aanleg en onderhoud van de installaties bij de klanten thuis.' Een derde voorbeeld is het project 'Boer zoekt buur'. We spreken Kees en Connie Steendijk die De Korenschoof runnen, een biologisch akkerbouwbedrijf met een boerderijwinkel in Kamperland. Op het dak van hun schuur liggen sinds twee jaar zonnepanelen, gefinancierd door mensen uit de buurt. Kees Steendijk vertelt dat hij als biologische boer regelmatig contact met de milieufederatie heeft, bijvoor beeld over deze actie: 'Een buur legt 250 euro in, waarvoor wij zonnepanelen aan schaffen. Als tegenprestatie krijgt de geld gever 300 euro aan waardebonnen die besteed kunnen worden aan producten uit onze boerderijwinkel of bijvoorbeeld een rondleiding. De ZMf heeft ons bij het project begeleid en voor de publiciteit gezorgd. Het project loopt nog steeds.' Van een andere orde is de Thijs Kramer lezing die om de twee jaar in Middelburg plaatsvindt. De ZMf is initiatiefnemer en coördinator van de lezing, maar werkt ook hier met anderen samen, bijvoorbeeld met Scoop, de organisatie die recent met de Zeeuwse Bibliotheek gefuseerd is en onder de naam ZB verder gaat. Cor de 6 wantij november 2015

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2015 | | pagina 6