'In de combinatie van luis in de pels en bruggen bouwer, heb ik me heel goed kunnen vinden.' Actie en achterban Krachtig bestuur Deuk in vertrouwen Grote stappen Symposium ven. De ZMf zocht als één van de eerste milieuorganisaties eind jaren tachtig een weg om de kloof tussen de overheid en het bedrijfsleven te overbruggen. Iemand die politicologie gestudeerd had, was daarbij wel handig. Zeker als hij ook niet vies was van actie, tegen de kerncentrale Borssele bijvoorbeeld. Die staat er overi gens nog steeds. Maar dat de tijden veran derd zijn, zie je aan de zonnepanelen die menig Zeeuws dak bedekken, ook hier aan de dijk. 'In de combinatie van luis in de pels en bruggenbouwer, heb ik me heel goed kunnen vinden,' blikt de oud-direc teur terug. 'Waar ik bijzonder van genoot, was bijvoorbeeld de Scheldeloop (1990). Ik was net bij de ZMf. Een voettocht van bron tot monding waarbij de vervuiling van de rivier aan de kaak werd gesteld. Samen met sympathisanten onderweg zijn, in dorpshuizen gesprekken voeren, geweldig!' 'Van actie naar overleg', was de kop van Wantij toen de ZMf in 1997 vijfentwintig jaar bestond. Voorbeelden: van Ooster- schelde Open... naar Plan Tureluur. Van Golden Delta Boys... naar duurzame indus trie. Van Kerncentrale Borssele... naar molens van Zeeuwind. Maar zo simpel ging dat niet. Tjeu zegt daarover: 'De ZMf mocht niet vervreemden van zijn activisti sche achterban. Dat was niet altijd gemak kelijk. Het is daarom goed dat we altijd een vereniging zijn gebleven. Dat is de beste garantie dat de leden gehoord worden. De ledenvergadering bepaalt immers de besluitvorming. Over bijvoorbeeld kern energie en de varkensinvasie wilden de leden geen compromissen. Naar de rech ter stappen is ook een wijze van actievoe ren. 'Er is discussie gevoerd over de confrontaties met bedrijven die in onze ogen het milieu aan hun laars lapten. Meestal ontzagen we daarbij het Zeeuwse midden- en kleinbedrijf, maar de grote jongens pakten we aan: Dow, Hoechst, Pechiney, Total.' Naast het spoor van de actie, koos de ZMf voor de weg van het overleg. 'De ZMf heeft altijd een krachtig en pluriform bestuur gehad, met scherpe voorzitters. Mannen als Chris Karelse en Jan van Seters openden deuren naar het bedrijfsleven. Hetzelfde geldt voor de contacten met de politiek waarin bijvoorbeeld Jaap van der Doef de weg wist. Anno 2016 maakt de ZMf als adviserend lid deel uit van de SER Zeeland, het belangrijkste adviesorgaan van de Provincie Zeeland. Dat had je toch dertig jaar geleden niet kunnen beden ken? Vroeger waren we de vijand van de overheid en het bedrijfsleven, nu zijn we de partner.' Tjeu betreurt daarbij dat de overheid 'ero deert'. 'Ik ben geen voorstander van een terugtredende overheid. Je kunt niet alles aan de markt overlaten zoals de laatste jaren gebeurt. In mijn ogen moet de over heid de leiding nemen. Het bedrijfsleven wil ook dat de Provincie de regie voert. Dat is cruciaal in de overgang naar een groene en circulaire economie. Het is jammer dat in de Abdij de Directie Ruimte, Milieu en Water is wegbezuinigd. Je ziet het terug in de rapporten. Bij het onderwerp leefoaar- heid lees je alleen over voorzieningenni veau en digitale bereikbaarheid. Amper een woord over schone bodem, water en lucht. Gelukkig is die deskundigheid, en betrokkenheid, er wel op het bureau van de ZMf. Daar ligt ook het bestaansrecht van de ZMf. Samen met maatschappelijke organisaties als de ZB (Planbureau en Bibliotheek van Zeeland) moeten wij een betrouwbare en belangrijke schakel zijn in het realiseren van een duurzaam Zeeland.' Het vertrouwen in de overheid heeft bij hem in de afgelopen jaren een flinke deuk opgelopen. Vooral door het Westerschelde- dossier. 'Het kabinet besloot dat er bij de volgende verdiepingen van de Wester- schelde evenveel aandacht voor de natuur zou zijn, als voor het economisch belang. De Westerschelde moest de ruimte krij gen. De rivier mocht geen diep dood kanaal worden waarin schepen aan en af naar Antwerpen varen. De dynamiek van het estuarium mocht niet verloren gaan, moest juist versterkt worden. In het drie luik veiligheid, natuur en economie, kan de een niet zonder de ander. Daar hoorde 1200 hectare ontpolderen bij. Het kabinet Balkenende zegde die overeenkomst een zijdig op. En de ZMf kreeg de zwarte piet.' Vorige maand maakte staatssecretaris Dijksma bekend dat de Nederlandse eco nomie in 2050 circulair moet zijn. Tjeu kan het niet vlug genoeg gaan, maar zegt dat het niet alléén van de overheid moet en kan komen. 'Verschillende bedrijven nemen initiatieven, ook in Zeeland, maar de grote stappen ontbreken vooralsnog. De economie moet veranderen van fossiel naar circulair. En dat is niet alleen energie halen uit water en weer. Dat betekent ook fossiele grondstoffen als olie en gas ver vangen door hernieuwbare bronnen. In de chemie moet biomassa de olie gaan ver vangen. En recycling. Dow kan afgedankte matrassen hergebruiken bijvoorbeeld. Die gaan nu allemaal de verbrandingsoven in. En het kunstmestbedrijf Yara, dat nu nog twee miljard kubieke meter aardgas als grondstof voor het maken van waterstof gebruikt, zal dat moeten gaan doen met groene elektriciteit en elektrolyse.' Het symposium over duurzame havens in Zeeland betekent het einde van zijn werk bij de ZMf. 'Het symposium is een mooie gelegenheid om vooruit te kijken,' vindt hij. 'De Zeeuwse havens hebben zich te lang gefocust op de aanleg van de Wester- scheldecontainerterminal (WCT). Door daar aan vast te houden is tijd verloren gegaan om tot een visie op verduurzaming van het havenbedrijf te komen. Op het symposium treffen politiek, bedrijfsleven, wetenschap en de ZMf elkaar om over ver duurzaming van de havens te spreken. We moeten samen zoeken naar alternatieven. Ik hecht daarbij zeer aan de rol van de wetenschap en heb daarom steeds hoge scholen en universiteiten bij het werk van de ZMf betrokken. Ik hoop dat deze dag een duurzaam Zeeland weer een stap dichterbij brengt.' raKl Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. wantijj oktober 2016 (f 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2016 | | pagina 5