Het landschap bepaalt ook onze identiteit Zeeland verbeeld Hoe zou u uw werk omschrijven?' Hoe bent u gekomen tot wie u nu bent, in uw werk? Wat 'heeft' u met Zeeland, in hoeverre beïnvloedt Zeeland uw werk, en u als persoon? K'mt- V: 3- Rob Kregting 10 wantij oktober 2017 Ik heb ook fictie geschreven, maar mijn favoriete genre is toch verhalende non-fictie (of wat sommigen ook wel 'faction' noemen). Gebaseerd op de realiteit, maar geschreven zoals een roman, met veel verhalen, veel beschrij vingen, veel betrokkenheid ook. Dat begon met mijn debuut 'Ze zijn zo lief, meneer' (1992), over moderne vrouwenhandel, maar opgehangen aan het portret van één bende, de bende van de Miljardair, actief in Rotterdam en Antwerpen. En dat eindigde (voorlopig) met 'Dit is mijn hof' (2015), over de teloorgang van het oude boerenland in het algemeen en de spanningen in mijn geboortestreek in het bijzonder. In mijn twaalf boeken tot nu toe kijk ik altijd door een sociale bril naar een bepaalde ontwikkeling; dat is blijkbaar de mislukte sociaal werker in mij...' 'Toen ik klein was stond er thuis geen boek op de plank, maar toch heb ik alles van mijn moeder meegekregen: mijn liefde voor verhalen en mijn sociaal engagement. Die twee komen samen in het soort geëngageerde literatuur dat ik schrijf. Mijn moeder vertelde van 's morgens tot 's avonds en ze kon geen onrecht zien. Op de middelbare school had ik met enkele klasgenoten - onder meer schrijver Tom Lanoye - een literair clubje, dat erg aangemoedigd werd door onze leraar Nederlands, de toen beroemde dichter Anton van Wilderode. Ook de boerderij, een avontuurlijke en romantische wereld in mijn ogen, maakte mij tot wie ik was, en wie ik ben. De boerderij betaalde ook mijn studies. Met 'Dit is mijn hof' betaal ik een deel van mijn schuld terug.' 'Ik ben geboren en getogen in de polder aan de Zeeuws-Vlaamse grens, heb altijd veel contact met Zeeuwen gehad, en diep vanbinnen schuilt er natuurlijk een echte Zeeuwse ziel in mij. De koppigheid, de onafhankelijkheid, de melancholie, de gebondenheid aan de familie en de grond, enzovoorts. Ik droomde er als jongen al van een soort moderne 'boerenroman' te schrijven. Dat heeft uiteindelijk geleid tot 'De bres' (2000) en tot 'Dit is mijn hof', waarin ik schets hoe een eeuwenoude, unieke polderstreek verdwijnt door respectievelijk haven- en natuurontwikkeling. Dat laatste boek is nu ook in het Duits verschenen en het komt nog uit in China, dus het gaat blijkbaar over iets 'universeels'. Ik ben

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2017 | | pagina 10