Je kunt niet jong genoeg zijn om alles te weten Op 4 april organiseerde ZMf in aanloop naar de Thijs Kramerlezing een 'Kids College'. Spreker Joost Schrijnen en Robbert Trompetter van de ZMf gingen met kinderen in gesprek over de gevolgen van klimaatverandering. De kinderen richtten zelf het nieuwe landschap van Zeeland in. Peter Louwerse Middag in ZB Echt college Zon In het jaar 2100 zal de zeespiegel met 80 cm gestegen zijn. Dan zijn de kinderen van nu rond de 90 jaar oud. Kunnen die kinderen nu al de oplossingen bedenken om de Zeeuwse delta veilig te stellen? Ook als er steeds meer water uit de rivieren naar de zee stroomt? En kunnen die kinderen plannen maken om Zeeland goed en snel te voorzien van zonnepane len en windturbines? Zodat je met alle duurzaam opgewekte energie iedereen voldoende stroom, warmte en vervoer kunt leveren? In het Kids College op 4 april gingen 30 kinderen met deze vragen aan de slag. Het Kids College vindt maandelijks plaats in de ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland in Middelburg. Het wordt georganiseerd door de University College Roosevelt in samenwerking met ZB Planbureau en Bibliotheek van Zeeland. Iedere keer is er een bepaald thema. In april was dat het thema van de Thijs Kramerlezing: 'Klaar voor (klimaat) verandering?' Daarom was deze keer de ZMf aangehaakt als mede organisator. De middag begon met een kort filmpje en een echt college van prof. Joost Schrij nen. In een hoog tempo kwamen zo'n tachtig sheets voorbij. Maar er was ook ruimte voor interactie. Verschillende kinderen vertelden enthousiast dat ze wel eens op de Eifeltoren waren geweest toen Joost vertelde dat in Parijs een belangrijk klimaatakkoord gesloten was. En de kinderen wisten heus wel wat broeikasgassen zijn, wat daarvan de gevolgen zijn voor de aarde en wie dat allemaal veroorzaakt. Joost schuwde moeilijke termen als 'adaptatie' en 'mitigeren' niet om uit te leggen hoe de mensheid reageert op klimaatveranderin gen. In het college ging prof. Schrijnen vooral in op de thema's 'water' en 'energie'. Hij legde uit dat klimaatveran dering een wereldomvattend probleem is, maar benadrukte de gevolgen voor de Zeeuwse delta. Hij daagde de kinderen uit om andere oplossingen dan dijkverho gingen te bedenken. En hoe pakken de kinderen de energietransitie aan? Kun je overal voldoende windturbines en zonnepanelen neerzetten? Na de korte pauze gingen de kinderen in 10 wantij mei 2018

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2018 | | pagina 10