Je kunt niet jong genoeg
zijn om alles te weten
Op 4 april organiseerde ZMf in aanloop naar de Thijs Kramerlezing een
'Kids College'. Spreker Joost Schrijnen en Robbert Trompetter van de ZMf
gingen met kinderen in gesprek over de gevolgen van klimaatverandering.
De kinderen richtten zelf het nieuwe landschap van Zeeland in.
Peter Louwerse
Middag in ZB
Echt college
Zon
In het jaar 2100 zal de zeespiegel met 80
cm gestegen zijn. Dan zijn de kinderen
van nu rond de 90 jaar oud. Kunnen die
kinderen nu al de oplossingen bedenken
om de Zeeuwse delta veilig te stellen?
Ook als er steeds meer water uit de
rivieren naar de zee stroomt? En kunnen
die kinderen plannen maken om Zeeland
goed en snel te voorzien van zonnepane
len en windturbines? Zodat je met alle
duurzaam opgewekte energie iedereen
voldoende stroom, warmte en vervoer
kunt leveren? In het Kids College op 4
april gingen 30 kinderen met deze vragen
aan de slag.
Het Kids College vindt maandelijks plaats
in de ZB Planbureau en Bibliotheek van
Zeeland in Middelburg. Het wordt
georganiseerd door de University College
Roosevelt in samenwerking met ZB
Planbureau en Bibliotheek van Zeeland.
Iedere keer is er een bepaald thema.
In april was dat het thema van de Thijs
Kramerlezing: 'Klaar voor (klimaat)
verandering?' Daarom was deze keer de
ZMf aangehaakt als mede organisator.
De middag begon met een kort filmpje en
een echt college van prof. Joost Schrij
nen. In een hoog tempo kwamen zo'n
tachtig sheets voorbij. Maar er was ook
ruimte voor interactie. Verschillende
kinderen vertelden enthousiast dat ze
wel eens op de Eifeltoren waren geweest
toen Joost vertelde dat in Parijs een
belangrijk klimaatakkoord gesloten was.
En de kinderen wisten heus wel wat
broeikasgassen zijn, wat daarvan de
gevolgen zijn voor de aarde en wie dat
allemaal veroorzaakt. Joost schuwde
moeilijke termen als 'adaptatie' en
'mitigeren' niet om uit te leggen hoe de
mensheid reageert op klimaatveranderin
gen. In het college ging prof. Schrijnen
vooral in op de thema's 'water' en
'energie'. Hij legde uit dat klimaatveran
dering een wereldomvattend probleem
is, maar benadrukte de gevolgen voor de
Zeeuwse delta. Hij daagde de kinderen
uit om andere oplossingen dan dijkverho
gingen te bedenken. En hoe pakken de
kinderen de energietransitie aan? Kun je
overal voldoende windturbines en
zonnepanelen neerzetten?
Na de korte pauze gingen de kinderen in
10 wantij mei 2018