Klimaattafels
Regio's
Minister John Kerry ondertekent met zijn kleindochter het Klimaatakkoord van Parijs.
Foto: Loes de Jong
een studie gedaan hoe je dat zou kunnen
realiseren, ook rekening houdend met
ecologische aspecten. De omvang is groot,
een eiland nabij de Doggersbank is nodig
voor de opslag van energie en voor het
onderhoud. Onze havens lijken te klein om
dat allemaal te managen. Kortom, een
duurzaam perspectief voor onze nu fossiel
gedreven havens. Verder zijn warmtenet-
ten nodig en moeten we van nationale
energie-strategieën naar regionale
concepten, om te kijken wat regionaal kan,
en wat daar maatschappelijk aanvaard
baar en mogelijk is.
En er zijn intussen vijf klimaattafels
benoemd door minister Wiebes: Mobili
teit, Industrie, Gebouwde Omgeving,
Landbouw en Landgebruik en Elektriciteit.
Die zijn nu aan het werk. En als u goed
naar het journaal luistert, dan ziet en
hoort u de plannen voorzien van claims op
weg naar een klimaatakkoord de kamer
invliegen. Van de industrieën, van de
mobiliteitssector, van de installateurs, van
de landbouw- en veeteeltsector, etc. etc...
Waar blijft ruimte? Want in de ruimte
moeten al die opgaven landen. Het kan,
maar het is èn, èn, èn!
Ja het kan, vanuit een technocratisch en
kennis gedreven verhaal. Maar vindt de
burger dat dan ook? Ik ben er van
overtuigd dat er in heel Nederland, in alle
regio's een verinnerlijkingsproces nodig is
om de eigen opgave te verkennen en te
onderzoeken welke mogelijkheden er zijn,
welke mogelijke toekomsten en welke
andere opgaven er ook nog zijn, die we
wellicht intelligent met energietransitie
kunnen verbinden.
Een groot aantal regio's is inmiddels bezig
met zogenaamde Regionale Energie en
Klimaat Strategieën (REKS). Dit zijn nog
geen plannen, maar verkenningen,
scenario's voor mogelijke toekomsten.
En dan is de casus Goeree-Overflakkee
interessant, waar ze inmiddels drie
scenario's met burgers bedrijven en
20 wantij mei 2018
overheden hebben ontwikkeld en
verwachten zelfs energie-leverend te
kunnen worden aan de Rotterdamse
haven. Dat kan natuurlijk ook in Zeeland,
waar een enorme vraag ligt van de
industrie. En natuurlijk is hier aan de orde
hoe Zeeland als toeristisch en agrarisch
land volledig autarkisch kan worden.
Dit lijkt me een taak voor Zeelands bestuur
om daar met de toeristische sector en de
ZLTO afspraken over te maken, en echt
vooruit te lopen.