V-VV"
- --
Sectorale projecten of
strategisch evenwicht?
Trots en identiteit
Brouwersdam
Beleving van de Delta. Oesterdam.
Foto: Loes de Jong
op dat moment op het einde van hun latijn
daar. En vervolgens natuurlijk de uitwer
king van de agenda van de Vlaams -
Nederlandse Schelde Commissie voor de
Schelderivier en de Westerschelde. Aan de
Vlaamse kant is in het Sigmaplan de rivier
overstroombaar gemaakt in verband met
mogelijk tegelijk optredende vloeddruk en
regenafvoer, en na aanvankelijke scepsis is
de negatieve mening over ontpoldering
daar ook omgeslagen bijvoorbeeld voor
het overstromingsgebied Kruibeke. En dat
is nu ook aan de orde met betrekking tot
het Grenspark Groot Saeftinghe, met de
'Streekholders' als dragers voor het weer
opnieuw verbinden van de streek met het
omstreden project.
Moet alles opzijgaan voor sectorale
projectontwikkeling, of gaan we op zoek
naar een strategisch evenwicht in
belangen? Sectorale projecten leveren
weerstand op als ze niet verbonden
worden met andere waarden. Verbind het
grote met het kleine. Alle partijen aan
tafel. Dat is waar het in al die gevallen om
gaat, en ook over hoe het er dan vervol
gens uit ziet en of je je er daardoor
uiteindelijk positief mee kunt verbinden.
Ik leg dat graag even uit.
Als we over de dammenroute rijden via
Oosterscheldekering, Brouwersdam en
Haringvlietbrug dan zijn we ons bewust
van de zee en de delta, en we genieten
van het landschap en zijn ons ook bewust
van wat we gemaakt hebben. Daaraan
ontlenen we trots en identiteit.
Als ik nu over de Zeelandbrug rijd, kan ik
niet naar de Oosterschelde kijken,
misschien is dat ook niet de bedoeling,
want er staan stootranden langs de weg.
Of als ik door de tunnel naar en van
Zeeuws-Vlaanderen rijd, dan mis ik de
Westerschelde als onderdeel van onze
collectieve waarneming. Gelukkig heb ik
dat dan nog wel als ik het veer Vlissingen-
Breskens neem, met elke keer de enorme
ervaring van het grote water. Datzelfde
geldt voor de Oesterdam, waar windener
gie, scheepvaart, natuurlijke oevers en
recreatie met elkaar de wereld bepalen.
Ik word daar telkens blij van en rijd met
plezier deze route. Het is belangrijk de
grote ruimte te ervaren als onderdeel van
je dagelijkse gang. Zoals bijvoorbeeld in de
nieuwe publieke ruimte in Cadzand-Bad,
heel mooi ontworpen door Martin Knuit
van Okra landschapsarchitecten of al
ouder, de Panoramaweg bij Breskens, en
de nieuwe afgeronde publieke fietspaden
routes in de ruimte van Ooster- en
Westerschelde. Dat moet ook zo worden
in het Grenspark Groot-Saeftinghe en het
vergrote Zwin.
Of de Brouwersdam. Wie maakt eigenlijk
nog een ontwerp voor de Brouwerdam,
waar alle belangen van doorlaat, verstede
lijking en natuur en recreatie bij elkaar
komen? Tien jaar gelden leken alle neuzen
nog dezelfde kant op te wijzen, en nu staat
de natuurbeweging bij de Raad van State,
Lees verder op pagina 12.
wantij mei 2018 9