V-VV" - -- Sectorale projecten of strategisch evenwicht? Trots en identiteit Brouwersdam Beleving van de Delta. Oesterdam. Foto: Loes de Jong op dat moment op het einde van hun latijn daar. En vervolgens natuurlijk de uitwer king van de agenda van de Vlaams - Nederlandse Schelde Commissie voor de Schelderivier en de Westerschelde. Aan de Vlaamse kant is in het Sigmaplan de rivier overstroombaar gemaakt in verband met mogelijk tegelijk optredende vloeddruk en regenafvoer, en na aanvankelijke scepsis is de negatieve mening over ontpoldering daar ook omgeslagen bijvoorbeeld voor het overstromingsgebied Kruibeke. En dat is nu ook aan de orde met betrekking tot het Grenspark Groot Saeftinghe, met de 'Streekholders' als dragers voor het weer opnieuw verbinden van de streek met het omstreden project. Moet alles opzijgaan voor sectorale projectontwikkeling, of gaan we op zoek naar een strategisch evenwicht in belangen? Sectorale projecten leveren weerstand op als ze niet verbonden worden met andere waarden. Verbind het grote met het kleine. Alle partijen aan tafel. Dat is waar het in al die gevallen om gaat, en ook over hoe het er dan vervol gens uit ziet en of je je er daardoor uiteindelijk positief mee kunt verbinden. Ik leg dat graag even uit. Als we over de dammenroute rijden via Oosterscheldekering, Brouwersdam en Haringvlietbrug dan zijn we ons bewust van de zee en de delta, en we genieten van het landschap en zijn ons ook bewust van wat we gemaakt hebben. Daaraan ontlenen we trots en identiteit. Als ik nu over de Zeelandbrug rijd, kan ik niet naar de Oosterschelde kijken, misschien is dat ook niet de bedoeling, want er staan stootranden langs de weg. Of als ik door de tunnel naar en van Zeeuws-Vlaanderen rijd, dan mis ik de Westerschelde als onderdeel van onze collectieve waarneming. Gelukkig heb ik dat dan nog wel als ik het veer Vlissingen- Breskens neem, met elke keer de enorme ervaring van het grote water. Datzelfde geldt voor de Oesterdam, waar windener gie, scheepvaart, natuurlijke oevers en recreatie met elkaar de wereld bepalen. Ik word daar telkens blij van en rijd met plezier deze route. Het is belangrijk de grote ruimte te ervaren als onderdeel van je dagelijkse gang. Zoals bijvoorbeeld in de nieuwe publieke ruimte in Cadzand-Bad, heel mooi ontworpen door Martin Knuit van Okra landschapsarchitecten of al ouder, de Panoramaweg bij Breskens, en de nieuwe afgeronde publieke fietspaden routes in de ruimte van Ooster- en Westerschelde. Dat moet ook zo worden in het Grenspark Groot-Saeftinghe en het vergrote Zwin. Of de Brouwersdam. Wie maakt eigenlijk nog een ontwerp voor de Brouwerdam, waar alle belangen van doorlaat, verstede lijking en natuur en recreatie bij elkaar komen? Tien jaar gelden leken alle neuzen nog dezelfde kant op te wijzen, en nu staat de natuurbeweging bij de Raad van State, Lees verder op pagina 12. wantij mei 2018 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2018 | | pagina 9