Met de helikopter naar het winprk Er komen steeds meer windturbines op de Noordzee, ook voor de Zeeuwse kust. Deze windparken moeten gebouwd en onderhouden worden. Daarvoor zijn een zee- én een helikopterhaven nodig. Weegt de milieuwinst van windenergie wel op tegen de milieuoverlast van het transport voor de bouw en het onderhoud van deze parken? Zee Ineke ter Stege Joost Naudts is namens de ZMf plaatsvervangend lid van de Commissie Ruimtelijke Ordening Vliegveld Midden Zeeland. Hij zegt: 'Op het industrieterrein Vlissingen-Oost worden voor de bouw van de windturbines de nodige faciliteiten aangelegd. Schepen zullen vanaf daar de bouwmaterialen naar zee transporteren. Maar er worden helikopters ingezet om het personeel te vervoeren dat nodig is om het park te bouwen en onderhouden. Er is door de aannemer gekozen om dat vanaf vliegveld Midden-Zeeland bij Arnemuiden te doen. Want daar is alles aanwezig wat voor dergelijke vluchten nodig is. Het aantal vliegbewegingen van helikopters over Walcheren zal fors toenemen van 800 naar eerst 2.000 en later naar 4.000 keer per jaar. Dat is nogal wat.' Om te beginnen de vraag: zijn al die turbines op zee wel nodig? 'Nederland is in de ogen van de toerist misschien het land van de molens, maar met 2.200 windturbines is het echt niet de voortrekker van windenergie in Europa. Om alle Nederlandse huishoudens te voorzien van stroom uit windenergie zouden er tienduizenden turbines bij moeten komen. Een flink deel daarvan kan op zee gebouwd worden.' Aan het woord is Daniël Poposki, technicus bij de Duitse windturbinefabrikant Enercon. Deze Duitse firma is marktleider en heeft meer dan 28.000 windturbines geïnstalleerd. Volgens Poposki zijn er verschillende types windturbines. 'Wij bouwen op zee de grootste soort. Ze kunnen een rotordiameter van meer dan 145 meter hebben.' Hij merkt op dat de C02 die gecreëerd wordt bij met het 8 1 wantij oktober 2018

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2018 | | pagina 8