Met de helikopter naar
het winprk
Er komen steeds meer windturbines op de Noordzee,
ook voor de Zeeuwse kust. Deze windparken moeten
gebouwd en onderhouden worden. Daarvoor zijn
een zee- én een helikopterhaven nodig. Weegt de
milieuwinst van windenergie wel op tegen de
milieuoverlast van het transport voor de bouw en
het onderhoud van deze parken?
Zee
Ineke ter Stege
Joost Naudts is namens de ZMf
plaatsvervangend lid van de Commissie
Ruimtelijke Ordening Vliegveld Midden
Zeeland. Hij zegt: 'Op het industrieterrein
Vlissingen-Oost worden voor de bouw
van de windturbines de nodige
faciliteiten aangelegd. Schepen zullen
vanaf daar de bouwmaterialen naar zee
transporteren. Maar er worden
helikopters ingezet om het personeel te
vervoeren dat nodig is om het park te
bouwen en onderhouden. Er is door de
aannemer gekozen om dat vanaf
vliegveld Midden-Zeeland bij
Arnemuiden te doen. Want daar is alles
aanwezig wat voor dergelijke vluchten
nodig is. Het aantal vliegbewegingen van
helikopters over Walcheren zal fors
toenemen van 800 naar eerst 2.000 en
later naar 4.000 keer per jaar. Dat is
nogal wat.'
Om te beginnen de vraag: zijn al die
turbines op zee wel nodig? 'Nederland is
in de ogen van de toerist misschien het
land van de molens, maar met 2.200
windturbines is het echt niet de
voortrekker van windenergie in Europa.
Om alle Nederlandse huishoudens te
voorzien van stroom uit windenergie
zouden er tienduizenden turbines bij
moeten komen. Een flink deel daarvan
kan op zee gebouwd worden.' Aan het
woord is Daniël Poposki, technicus bij de
Duitse windturbinefabrikant Enercon.
Deze Duitse firma is marktleider en heeft
meer dan 28.000 windturbines
geïnstalleerd. Volgens Poposki zijn er
verschillende types windturbines.
'Wij bouwen op zee de grootste soort.
Ze kunnen een rotordiameter van meer
dan 145 meter hebben.' Hij merkt op dat
de C02 die gecreëerd wordt bij met het
8 1 wantij oktober 2018