Onderhoud
Energieakkoord
'Het aantal helikopter-
vluchten boven
Walcheren zal fors
toenemen/
Foto: LoesdeJong
maken van de turbine, gecompenseerd
is als de turbine ongeveer zeven
maanden draait.
De volgende vraag is waarom er zo vaak
naar de parken toe gevlogen moet
worden? Daarover zegt hij: 'Een
windturbine vraagt normaliter ieder
halfjaar een zogenaamd vetonderhoud,
wat een halve werkdag kost. Verder is
er jaarlijks een controlebeurt en iedere
vier jaar grootonderhoud nodig. Dit
grootonderhoud kost ongeveer vier
dagen werk. Op zee zal dat vaker zijn in
verband met extra overlast bij het
werken in soms slecht weer. En is er een
storing, dan wordt die direct verholpen,
want een stilstaande turbine kost veel
geld. Voor al deze klussen worden
monteurs ingevlogen.' Kunnen robots en
drones in de toekomst een rol kunnen
gaan spelen bij het onderhoud en zo het
transport van technici verminderen?
Hierop antwoordt hij dat drones mogelijk
wel een gedeelte van de inspectie zouden
kunnen overnemen. Maar over de inzet
van robots heeft hij twijfels.
Is het voor de milieufederatie wel 'uit te
leggen', alle extra vliegbewegingen die de
windturbines op zee meebrengen? Ira
von Harras, directeur van de ZMf, zegt
hierover: 'Wij zijn van mening dat we de
energietransitie moeten versnellen.
De opwarming van de aarde moet
aangepakt worden. De windparken voor
de kust zijn noodzakelijk om het aandeel
groene energie uit te breiden.
We hebben ons als land gecommitteerd
aan de doelstellingen van het Parijse
Klimaatakkoord en zullen ons uiterste
best moeten doen om die te halen. In het
Energieakkoord zijn afspraken gemaakt
voor de ontwikkeling van offshore
windenergie (4.500 MW). De bedoeling is
dat een groot deel hiervan wordt
aangesloten bij Borssele. Dus geen twijfel
over nut en noodzaak. Maar natuurlijk
moet hierbij rekening gehouden worden
met aspecten als kwaliteit van de
leefomgeving, C02-reductie,
geluidsoverlast, verstoring van de natuur.
Wat doet het met de beleving van ons
landschap? Daar hebben we als ZMf ook
zorg voor. Er moet gedegen afweging
gemaakt worden van de verschillende
factoren zodat de overlast van het
transport van mensen en materialen
wordt geminimaliseerd. Dit kan
bijvoorbeeld betekenen dat aanpassingen
nodig zijn van de vliegroutes over land
en zee.
Ineke ter Stege is lid van
de Wantijredactie.
wantij oktober 2018 9