Onderhoud Energieakkoord 'Het aantal helikopter- vluchten boven Walcheren zal fors toenemen/ Foto: LoesdeJong maken van de turbine, gecompenseerd is als de turbine ongeveer zeven maanden draait. De volgende vraag is waarom er zo vaak naar de parken toe gevlogen moet worden? Daarover zegt hij: 'Een windturbine vraagt normaliter ieder halfjaar een zogenaamd vetonderhoud, wat een halve werkdag kost. Verder is er jaarlijks een controlebeurt en iedere vier jaar grootonderhoud nodig. Dit grootonderhoud kost ongeveer vier dagen werk. Op zee zal dat vaker zijn in verband met extra overlast bij het werken in soms slecht weer. En is er een storing, dan wordt die direct verholpen, want een stilstaande turbine kost veel geld. Voor al deze klussen worden monteurs ingevlogen.' Kunnen robots en drones in de toekomst een rol kunnen gaan spelen bij het onderhoud en zo het transport van technici verminderen? Hierop antwoordt hij dat drones mogelijk wel een gedeelte van de inspectie zouden kunnen overnemen. Maar over de inzet van robots heeft hij twijfels. Is het voor de milieufederatie wel 'uit te leggen', alle extra vliegbewegingen die de windturbines op zee meebrengen? Ira von Harras, directeur van de ZMf, zegt hierover: 'Wij zijn van mening dat we de energietransitie moeten versnellen. De opwarming van de aarde moet aangepakt worden. De windparken voor de kust zijn noodzakelijk om het aandeel groene energie uit te breiden. We hebben ons als land gecommitteerd aan de doelstellingen van het Parijse Klimaatakkoord en zullen ons uiterste best moeten doen om die te halen. In het Energieakkoord zijn afspraken gemaakt voor de ontwikkeling van offshore windenergie (4.500 MW). De bedoeling is dat een groot deel hiervan wordt aangesloten bij Borssele. Dus geen twijfel over nut en noodzaak. Maar natuurlijk moet hierbij rekening gehouden worden met aspecten als kwaliteit van de leefomgeving, C02-reductie, geluidsoverlast, verstoring van de natuur. Wat doet het met de beleving van ons landschap? Daar hebben we als ZMf ook zorg voor. Er moet gedegen afweging gemaakt worden van de verschillende factoren zodat de overlast van het transport van mensen en materialen wordt geminimaliseerd. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat aanpassingen nodig zijn van de vliegroutes over land en zee. Ineke ter Stege is lid van de Wantijredactie. wantij oktober 2018 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2018 | | pagina 9