'De waterkant is een sym bolische plek' Broeder Dieleman Knipselprenten Landschap Komma Waterkanten Hokjes (Tonnie Dieleman) Geboren Axel, 1974. Woont in Middelburg. Muzikant, verteller, kunstenaar. Met de omschrijving muzikant doe je Broeder (Tonnie) Dieleman tekort, hij is vooral verteller. Over zijn achtergrond, gevormd door zijn religieuze opvoeding bijvoorbeeld en over wat hij ontdekt heeft tijdens zijn onderzoekingen. Want hij onderzoektgraag. Het landschap, streek- figuren en eigenlijk alles dat hem intrigeert. Hij heeft zich de laatste jaren verdiept in het leven van Jan de Prentenknipper, een streekfiguurdie rondtrekkend de kost verdiende door knipselprenten te maken. 'Toen de coronacrises uitbrak, was ik opeens al mijn inkomsten uit optredens kwijt. Ik ben toen knipselprenten gaan maken. En ik besefte toen dat ik, net als de man die ik inmiddels zo goed kende, ook prenten knipte om inkomsten te hebben,' vertelt hij daarover. Volgens eigen zeggen is hij redelijk obsessief in zijn onderzoekingen: 'Sommige onderzoekers doen alleen archiefonderzoeken, maar ik ben nieuwsgierig naar alle facetten. Hoe het leven in elkaar zit laat me nooit los. Als ik eenmaal geraakt ben door een onderwerp, dan wil ik er alles van weten. En daarna kan ik er muziek over maken, er oververtellen bij mijn optredens of, zoals de laatste tijd, knipselprenten maken.' Het Zeeuwse landschap is van grote invloed op het werk van Dieleman: 'Ik kan me niet voorstellen dat als je hier woont en hier opgegroeid bent, je er niet door beïnvloed wordt, je het er niet over hebt. Voor mij is het landschap constant aanwezig.' In veel van de teksten van Dieleman komen de Zeeuwse natuur en landschap voor. Vaak met de nodige symboliek en met binding met andere pijlers van zijn werk: religie en vogels. Over zijn opvoeding vertelt hij: 'Ik ben religieus opgevoed. Daar heb ik al lang afstand van genomen, maar die opvoeding heeft me wel gevormd. Bovendien is de Bijbel een boekwaarin veel natuuren veel symboliek voorkomt. Dat gebruik ik in mijn werk. Van kinds af aan zijn natuur en het landschap heel belangrijk voor me. Ik wandelde als kind al veel alleen. En met vrienden had ikjarenlang een hut bij Axel. Daar waren ook veel vogels en daar verzonnen we verhalen over, we gaven de vogels een mystieke betekenis.' Voor zijn album Komma (2018) bezocht Dieleman ruim twee jaar lang minimaal eenmaal perweek hetZeeuws-Vlaamse krekengebied vanafTerneuzen tot aan zijn geboorteplaats Axel. In zomeren winter, bij dag en nacht, met mooi en slecht weer. Veel van de teksten op Komma zijn gevormd door die natuuren de verhalen uit de streek. Zoals bijvoorbeeld hetaanzwellende 'Alles is beweging', waarbij je, tijdens het luisteren, met gesloten ogen de dreigende onweers wolken overde Axelse kreken ziet drijven. 'alles is beweging alles ga vooruut zelfs de bomen op udder plekke zien maar even een baken van bed ze baden een leven in een constant verschuven van kleur' Ook op zijn meest recente album Liefde is de eerste wet, is het Zeeuwse landschap prominentaanwezig. In hetop Hin- doestaanse ritmes gebaseerde 'lied van het riet' bijvoorbeeld, maakt Dieleman de verbinding tussen het begin van het leven en de enorme rietvelden in de kreken die volgens hem het grootste levende orga nisme van Zeeuws-Vlaanderen vormen. 'velden, velden, velden nie beteugeld of behekt velden, velden, velden eindeloos wied uutgestrekt' Kenmerkend voorZeeland zijn de overkan ten of liever gezegd waterkanten. Voor Dieleman is de waterkant een symbolische plek: 'Mijn vader ging er vissen, je vindt er rust. Maar het is ook een plek waar mensen zich verzamelen, om met elkaar te praten, om te recreëren, om een rondje Boulevard te doen. En de waterkant is een plek om stiekeme dingen te doen, als je wilt vrijen ofalsje als chemische fabriekje afval kwijt wilt.' HetZeeuwse landschap is ook ruimte en vergezichten. Ruimte is voor Dieleman heel belangrijk: 'Ik wil kunnen gaan waar ik wil. De ruimte gebruik ik ook om te wandelen, dat is voor kunstenaars als ik de manier om te mediteren.' De teksten zijn in het Zeeuwse dialect, maar lijken soms een mengeling van Nederlands en Zeeuws: 'Ik ben meervan de symboliek dan van de taal. Taal is superbewegelijk, taal leeft. De poëzie van taal vind ik belangrijker dan de juiste schrijfwijze. Taal hoort niet in een hokje. Ik wil zelf ook niet in een hokje gestopt worden. Alles wat ik nu doe, waar ik nu mee bezig ben in mijn leven, heb ik nooit in een officiële instelling geleerd. Ik volg mijn hart en dan leer ik vanzelf dingen.' Bouke Kromhout van der Meer is lid van de Wantijredactie. wantijj oktober 2020 if 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2020 | | pagina 7