North.Sea PofitiW
leidend zijn in cir
activiteiten'
Daan Schalck CEO North Sea Port:
f N: ja
Veelbelovend
Marktwerking
Achterlandverbindingen
Peter Louwerse
Delta te sparen door het aanleggen van
achterlandverbindingen om Zeeland
heen? Schalck zegt dat de binnenvaart
goed is voor 58% van het transport. 'We
kijken daarnaast uit naar het spoor. Voor
de spoorwegen hebben we een fors
programma staan dat we in de komende
tien jaar trachten uit te rollen. We gaan
uit van het versterken van de huidige
bundels. Zowel vanuit Vlissingen als Gent
gaan we eerst richting Antwerpen. Van
daaruit vertakken we verder Europa in.'
Schalck bedoelt hiermee dat tankopslag
wordt vergroot om meer vloeibare
volumes naar de havens te transporteren
om ze te zuiveren en daar grondstoffen uit
te halen. Daarmee kunnen weer nieuwe
fabrieken aangetrokken worden. 'Zo
creëren we waarde met nieuwe industriële
activiteiten met de focus op circulaire
economie. North Sea Port wil leidend zijn
in circulaire activiteiten. Ook voor droge
opslag zien we hier kansen. Er komt een
nieuwe stroom van te recyclen bouwmate
rialen inclusief isolatiematerialen. Daar
hebben bedrijven opslag voor nodig.
Verder voorzie ik een vraag naar opslag
van waterstof en van bio-ethanol.'
Hans Smits pleitte in 2010 voor een
nauwe samenwerking van de havens in
de Rijn-Scheldemonding in plaats van
elkaar te vuur en te zwaard te beconcur
reren. Inmiddels zijn de havenbedrijven
van Gent enerzijds en Terneuzen en
Vlissingen (Zeeland Seaports) anderzijds
gefuseerd.
Schalck vertelt hoe het nu staat met de
samenwerking. 'We zijn blij met de fusie.
Onze aandeelhouders willen voorlopig
geen nieuwe fusieplannen. Het kost vele
jaren om de gevolgen van een fusie goed
te laten indalen. Maar als we kijken naar
samenwerking voor de uitdagingen in de
toekomst, dan zijn er twee havens die het
verschil kunnen maken: Rotterdam en
Antwerpen. Deze zijn de meest logische
partners om samenwerkingsverbanden
op te zetten. Alle havenbedrijven hebben
te maken met gelijklopende uitdagingen
zoals energietransitie, klimaatverandering
en digitalisering.'
Smits noemde een aantal veelbelovende
zaken als tankopslag, biochemie in de
Kanaalzone en ontwikkeling van het
DOW-complex. 'We kijken daar nu anders
tegenaan' zegt Schalck. 'Vroeger keken de
havenbazen vooral naar volume. We
investeerden in grotere tankopslag of
mikten op meer containerfaciliteiten.
Tegenwoordig kijken we minder naar
volume op zich. Als we nu tankopslag
gaan doen, dan gaat het vooral om het
creëren van toegevoegde waarde voor de
maatschappij als geheel.'
Smits toonde zich ruim tien jaar geleden
voorstander van havenbedrijven in handen
van de overheid. Hij vond dat de leiding
niet in handen moet zijn van mensen uit
de private sector die naar winstmaximali
satie streven. Schalck steunt deze visie van
Smits voor 100%. 'Havens moeten
financieel gezond zijn om te blijven
investeren. Maar we moeten geen bedrijf
Wat is er terecht gekomen van het
pleidooi van Smits om de groenblauwe
10 wantij maart 2021