North.Sea PofitiW leidend zijn in cir activiteiten' Daan Schalck CEO North Sea Port: f N: ja Veelbelovend Marktwerking Achterlandverbindingen Peter Louwerse Delta te sparen door het aanleggen van achterlandverbindingen om Zeeland heen? Schalck zegt dat de binnenvaart goed is voor 58% van het transport. 'We kijken daarnaast uit naar het spoor. Voor de spoorwegen hebben we een fors programma staan dat we in de komende tien jaar trachten uit te rollen. We gaan uit van het versterken van de huidige bundels. Zowel vanuit Vlissingen als Gent gaan we eerst richting Antwerpen. Van daaruit vertakken we verder Europa in.' Schalck bedoelt hiermee dat tankopslag wordt vergroot om meer vloeibare volumes naar de havens te transporteren om ze te zuiveren en daar grondstoffen uit te halen. Daarmee kunnen weer nieuwe fabrieken aangetrokken worden. 'Zo creëren we waarde met nieuwe industriële activiteiten met de focus op circulaire economie. North Sea Port wil leidend zijn in circulaire activiteiten. Ook voor droge opslag zien we hier kansen. Er komt een nieuwe stroom van te recyclen bouwmate rialen inclusief isolatiematerialen. Daar hebben bedrijven opslag voor nodig. Verder voorzie ik een vraag naar opslag van waterstof en van bio-ethanol.' Hans Smits pleitte in 2010 voor een nauwe samenwerking van de havens in de Rijn-Scheldemonding in plaats van elkaar te vuur en te zwaard te beconcur reren. Inmiddels zijn de havenbedrijven van Gent enerzijds en Terneuzen en Vlissingen (Zeeland Seaports) anderzijds gefuseerd. Schalck vertelt hoe het nu staat met de samenwerking. 'We zijn blij met de fusie. Onze aandeelhouders willen voorlopig geen nieuwe fusieplannen. Het kost vele jaren om de gevolgen van een fusie goed te laten indalen. Maar als we kijken naar samenwerking voor de uitdagingen in de toekomst, dan zijn er twee havens die het verschil kunnen maken: Rotterdam en Antwerpen. Deze zijn de meest logische partners om samenwerkingsverbanden op te zetten. Alle havenbedrijven hebben te maken met gelijklopende uitdagingen zoals energietransitie, klimaatverandering en digitalisering.' Smits noemde een aantal veelbelovende zaken als tankopslag, biochemie in de Kanaalzone en ontwikkeling van het DOW-complex. 'We kijken daar nu anders tegenaan' zegt Schalck. 'Vroeger keken de havenbazen vooral naar volume. We investeerden in grotere tankopslag of mikten op meer containerfaciliteiten. Tegenwoordig kijken we minder naar volume op zich. Als we nu tankopslag gaan doen, dan gaat het vooral om het creëren van toegevoegde waarde voor de maatschappij als geheel.' Smits toonde zich ruim tien jaar geleden voorstander van havenbedrijven in handen van de overheid. Hij vond dat de leiding niet in handen moet zijn van mensen uit de private sector die naar winstmaximali satie streven. Schalck steunt deze visie van Smits voor 100%. 'Havens moeten financieel gezond zijn om te blijven investeren. Maar we moeten geen bedrijf Wat is er terecht gekomen van het pleidooi van Smits om de groenblauwe 10 wantij maart 2021

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2021 | | pagina 10