Ik voorzie een
vraag naar opslag
van waterstof en
bio-ethanol'
Thijs Kramerlezing 2010
De Delta voortuin van
Rotterdam
Milieufederatie
/■ranWU maart 2021 (jfiy
In de tweede Thijs Kramerlezing,
gehouden in 2010, schetste Hans
Smits, toenmalig president-directeur
Havenbedrijf Rotterdam, een
toekomstbeeld van de haven en
economie in de Rijn-Scheldemonding.
De meest in het oog springende
onderwerpen uit de lezing leggen we
een decennium later voor aan Daan
Schalck, sinds 2018 CEO van het
nieuwe havenbedrijf North Sea Port.
Hij geeft zijn visie op de huidige stand
van zaken en kijkt op zijn beurt naar
nieuwe ontwikkelingen.
Schalck: 'We zijn ons heel goed
bewust geworden dat je in een
omgeving werkt met een brede groep
van stakeholders die je moet
managen. Daarmee bedoel ik ook de
milieufederatie waarmee we in
dialoog zijn en een convenant
hebben. Stakeholdersmanagement
zal van doorslaggevend belang zijn
om je toekomst te bepalen. Ik denk
dat we dat tien jaar geleden nog een
beetje als lastpost en een soort
bemoeienis zagen. Maar je hebt juist
een verzekering voor de toekomst als
je partijen vroegtijdig betrekt in je
beleidsplannen. Soms lijkt het dan
traag te gaan, met veel discussies,
maar het is de enige weg voorwaarts.
We leven in een complexe omgeving,
je kunt nieuwe dingen niet dominant
opleggen.'
Omslag Wantij april 2010.
Daan Schalck. Foto: Tom DNorth Sea Port.
worden dat omwille van dividend of
maximalisatie van de winst een machtige
speler wordt met die doelstelling. Ik ben
er van overtuigd dat we in overheidshan
den moeten blijven. Een havenbedrijf dat
in overheidshanden is, moet een
managementcultuur nastreven die het
idee heeft alsof het een privébedrijf is,
niet financieel, maar naar efficiëntie en
snelheid van beslissing en uitvoering.
Maar ook een 'open' haven voor heel veel
klanten. Deze gulden middenweg in
bestuursvorm is bij ons goed gelukt.'
Peter Louwerse is lid
van de Wantijredactie,
Westhofhaven in Vlissingen (BOW terminal). Foto: Tom North Sea Port.