Thijs Kramerlezing 2012 Zeeland, werkplaats en woning Zeeland Twee zielen Blind Overleven of goed leven Omslag Wantij maart 2012. 'In de overmoed van het streven naar de grenzeloosheid verliezen mensen de maat die bij het goede leven behoort, uit het oog,' betoogde filosoof Hans Achterhuis. Hij ging te rade bij zijn favoriete denker: de Duits-Amerikaanse Hannah Arendt. In haar essay De crisis in de cultuur laat ze zien wat er verloren gaat, als we de aarde alleen maar als een groot consumptieparadijs inrichten. Ik geef toe dat ik deze tegenstellig gemakke lijk theoretisch kan formuleren. In de praktijk worden we geconfronteerd met vragen over de toepassing ervan. Twee zielen wonen in uw borst, hield ik indertijd mijn publiek voor. Dat geldt ook voor mijzelf. Ons economisch systeem dwingt ons allemaal tot arbeiden in de zin van Arendt. Daar ontkomen wij niet aan. Toch kunnen we ernaar streven om de ziel van de werkende en wonende mens op individueel en collectief niveau meer aandacht te geven. Een belangrijk motto van Hannah Arendt was: 'ik wil begrijpen'. Ik deel dit op veel Dat dit niet gebeurt, heeft alles te maken met de twee genoemde basishoudingen, die ik in mijn Thijs Kramerlezing besprak. Arbeiden is gericht op overleven, op het zo lang mogelijk in leven blijven om te kunnen consumeren. Dat levert tenslotte de economische groei op waar we steeds meer naar snakken. Bij werken gaat het veeleer om een goed leven, om een stabiele en duurzame wereld waarin we kunnen wonen en ons thuis voelen. Hans Achterhuis is filosoof, gespecialiseerd in sociale en techniekfilosofie. Hij mengt zich regelmatig in maatschappelijke discussies en schreef over thema's als welzijnswerk, ontwikkelingssamenwerking, schaarste en technologie. punten en maak er waarschijnlijk de titel van mijn boek van. Wat ik op dit moment nauwelijks begrijp is hoe wij blind kunnen zijn voor de grootste crisis die de mensheid wacht en die zich al aankondigt in veelvuldige klimaatrampen. De twee basishoudingen die ik in mijn lezing besprak, kunnen ons ongetwijfeld helpen om onze collectieve blindheid te begrijpen. Maar ook dit begrip zal praktisch vertaald moeten worden. Thijs Kramer deed dat indertijd naar de politiek. Daar lijkt mij ook op dit moment weer de grootste uitdaging te liggen. Er zal een maatschappelijke bedding gecreëerd moeten worden, waarbinnen individuele keuzes voor een duurzamer leven als vanzelfsprekend gemaakt kunnen worden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 2021 | | pagina 13