Rijksweg 57:
lust of last?
Een mooie zomerdag in 1995. De familie
Kaufmann is op weg van Aken naar Zeeland,
naar een mini-camping nabij Serooskerke om
precies te zijn.
De Mercedes zoemt zachtjes, de kinderen
houden zich akelig rustig en de hond slaapt
tevreden op de hoedenplank. Pa neuriet een
populaire schlager want het einddoel nadert,
sterker nog: is al zo nabij dat moeder de
routekaart reeds heeft opgeborgen. Edoch...
Bij de afslag Middelburg - voor het gevoel
van de familie in het zicht van de haven -
slaat het noodlot toe. Een file! En wat voor
één! Duizenden kilo's blik zijn tot stilstand
gekomen. Ogenblikkelijk volgt de reactie.
De kinderen beginnen elkaar als vanouds
weer te treiteren, de hond maakt aanstalten
zijn behoefte in het nog keurige interieur
van de auto te doen. Het humeur van Herr
Kaufmann zakt naar een absoluut nulpunt als
hij zich realiseert dat de file nog heel wat
hindernissen te nemen heeft. Een tweetal
Ampeln - Verzeihung: verkeerslichten - een
gelijkvloerse spoorbaankruising en een
ophaalbrug over het kanaal is niet 'nichts'.
Problemen voor Middelburg
Nu mag de stad Middelburg een zeventiende-
eeuwse uitstraling hebben, haar gemeente
bestuur is zeker van deze tijd. Men schroom
de dan ook niet het bovengeschetste pro
bleem op kordate wijze bij Gedeputeerde
Staten van Zeeland en bij 'Den Haag' aan
te kaarten. Blufpoker was niet eens nodig;
's lands wijze bestuurders begrepen heel
goed dat de congestie van de binnenstad en
de (tè) vele aansluitingen op de route naar
de Veersedam niet meer in het beeld van
een toeristenminnende provincie thuis horen.
Mede in het belang van de aansluiting op
de dammenroute, die Walcheren zou gaan
opstoten in de vaart der volkeren, want
dichter bij de randstad, werd besloten tot de
aanleg van een nieuwe weg: de N57, ook wel
rijksweg 57 genoemd.
Het tracé van de N57
Op 27 december 1994 is het tracé van rijks
weg 57 door de Minister van Verkeer en
Waterstaat vastgesteld. Beperkte aanpas
singen (honderd meter naar links of rechts)
zijn nog mogelijk. Ook de locaties van de
aansluitingen op de weg liggen nog niet
echt vast.
Met enig inlevingsvermogen is het toch goed
mogelijk een beeld op te roepen van de
nieuwe route. Sluit uw ogen en stel u het
volgende voor: komend uit de richting Goes
en rijdend in de richting Vlissingen over de
autosnelweg A58, neemt u straks de afslag
Veere/Arnestein en u rijdt de Nieuwlandseweg
op. Ter hoogte van de begraafplaats buigt de
nieuwe weg iets naar rechts om vervolgens
DOOR Jos IMMINK, HOOFD AFDELING PLANVORMING WEGEN
via een aquaduct onder het spoor en het
Kanaal door Walcheren te duiken. Met een
sierlijke boog omzeilt de weg het nieuw
bouwproject Veerse Poort om vervolgens de
Golsteinseweg, de Van 't Hoffweg en de
Gapingseweg te kruisen. Tenslotte nestelt de
nieuwe weg zich, na even snel de molen van
Serooskerke 'achterom' te hebben gepas
seerd, op het oude tracé naar de Veersedam.
Over de weg zelf valt nog het volgende te
vertellen. Hij is ontworpen als een autoweg
voor 100 km per uur, wat overigens niet wil
zeggen dat dit ook de maximumsnelheid
wordt. In het ontwerp is uitgegaan van twee
rijstroken. Alleen het gedeelte onder het
aquaduct en het traject tussen de Veerseweg
en de Torenweg zal vier rijstroken krijgen.
Naast een aantal verkeerslichten zullen de
meeste kruisingen ongelijkvloers worden
uitgevoerd.
De huidige N57 nabij Vrouwenpolder.
Nu kan er nog op veel plaatsen ingevoegd
worden, later niet meer.
waterwerker
12
maart 1996